Business Internaţional

In Praga, constructia de parcari subterane nu este privita cu ochi buni de locuitori

In Praga, constructia de parcari subterane nu este privita cu ochi buni de locuitori

Problema locurilor de parcare din Praga se acutizeaza pe zi ce trece

21.01.2008, 21:32 87

Pentru un oras relativ mic, Praga detine un numar record de automobile - cate o masina la fiecare doi locuitori, conform statisticilor din 2005. Ca urmare, strazile au devenit aglomerate, iar zgomotul si poluarea au inceput sa-si faca din ce in ce mai simtita prezenta, scrie Czech Business Weekly.
Una din solutiile propuse de autoritatile locale este aceea de a construi parcari subterane. Exista insa multe cazuri in care locuitorii orasului se opun unor asemenea proiecte.
"Nu vrem parcari", a fost sloganul intransigent al unui banner sustinand aceasta cauza si care a fost afisat in timpul unei demonstratii organizate intr-una din pietele centrale ale orasului. Principalul scop al acestui protest a fost acela de a strange semnaturi pentru o petitie care cuprindea deja 750 de nume.
Aceasta actiune reprezinta doar unul dintre semnalele intensificarii aversiunii locuitorilor din Praga fata de ideea parcarilor subterane, sustinuta de catre autoritati. Insa, locuitorii din zona pietei Skroupovo, unde a fost sustinut protestul, au un motiv intemeiat pentru a se opune unui asemenea proiect. In apropierea pietei exista un parc, care in eventualitatea demararii constructiei parcarii subterane ar putea fi degradat.
Mitingul de protest a fost pus la cale de catre o organizatie non-guvernamentala si de catre Partidul Ecologist, care sustine ca realizarea unei parcari subterane care ar putea adaposti 216 automobile ar afecta semnificativ mediul, in timp ce problema aglomeratiei din zona nu va fi solutionata decat partial.
Autoritatile locale iau insa in considerare construirea mai multor asemenea parcari in zona, dintre care doua sunt situate la numai cateva sute de metri de piata Skroupovo. Proiectul construirii unei parcari sub curtea unei scoli de pe strada Zahradkach este de asemenea respins de catre localnici.
Proiectul Skroupovo se afla inca in faza de plan, insa inspectorii de mediu si-au exprimat deja dezacordul in ceea ce priveste demararea lucrarilor.
"Construirea parcarii subterane nu va afecta semnificativ aspectul actual al pietei, noua infatisare a zonei fiind cel putin la fel de buna ca si cea existenta", a declarat Zdenic Lochman, viceprimar al Sectorului 3 din Praga si reprezentant al Partidului Civic Democrat.
Insa, conform planului tridimensional conceput de firma de arhitectura Ingutis, care pregateste proiectul primariei, schimbarile nu vor fi deloc nesemnificative. Cele doua intrari principale ale parcarii vor decupa doua suprafete relativ mari din parcul situat in apropierea pietei. Mai mult, Matij Stropniky, membru al consiliului local, a atras atentia ca Primaria "a schimbat in secret planul zonal pentru anumite locatii", care au fost transformate din zone verzi in zone industriale abandonate, permitand astfel constructia de cladiri.
"Constructia parcarii subterane nu este in concordanta cu planul zonal, piata Skroupovo fiind marcata ca zona verde", a declarat Jioi Vitek, presedintele al "grupului cetatenesc" Protectorii Zonei Skroupovo. Cu toate acestea, nu ar fi prea dificil pentru Primarie sa opereze o modificare a planului zonal. "O asemenea actiune ar putea dura cativa ani, insa structura zonei poate fi schimbata, depinde doar de decizia consiliului local", considera Lochman.
Exista, totusi, foarte putine lucruri pe care Primaria din Praga nu le poate schimba. Cea mai puternica temere a consiliului local este aceea ca parcarea nu va indeplini standardele de zgomot. De aceea, strazile adiacente au fost reclasificate de la rangul trei la doi, in acest caz regulile nemaifiind atat de stricte.
Ceea ce reproseaza insa cel mai mult ecologistii acestui proiect este modalitatea de finantare. "Daca cineva doreste sa construiasca parcari subterane, este liber sa o faca, dar numai intr-un loc corespunzator. Dar astfel de proiecte nu ar trebui realizate din bani publici. Aceste fonduri ar trebui destinate masurilor de fluidizare a traficului si investitiilor pe segmentul transportului public", considera Rut.
Colegul sau, Petra Kolinska, pare a fi de acord cu aceasta idee.
"Nu suntem un partid care sprijina regulile de fier ale capitalismului. Cu toate acestea, ni se pare imoral sa subventionezi din bani publici constructia unui garaj, care sa adaposteasca masini private", a declarat el. Kolinska estimeaza ca pretul unui asemenea amplasament ar putea fi de 38.000 de euro pe loc de parcare, ceea ce ar insemna ca plata lunara pentru inchirierea unui astfel de loc nu poate fi mai mica de 150 de euro.
Lochman sugereaza insa ca pretul construirii unui loc de parcare subteran se va situa intre 22.700 si 38.000 de euro, iar chiriile vor fi la jumatate din pretul estimat de Kolinska. Totusi, un spatiu de parcare intr-un garaj subteran situat la numai cateva sute de metri de Skroupovo costa 170 de euro, iar unul in parcarea situata sub strada Wuchterlova, care s-a deschis cu doar o luna in urma, costa 150 de euro. Datorita unor asemenea preturi, argumenteaza ecologistii, doar o mica parte a cetatenilor isi pot permite sa inchirieze un loc de parcare subteran.
Impreuna cu organizatiile civice, ecologistii considera ca Primaria din Sectorul 3 ar trebui sa astepte cel putin pana la introducerea si evaluarea unui nou sistem zonal de parcare, care ar fi trebuit implementat din octombrie si care a fost amanat pentru primavara viitoare.
"Efectele pozitive pot fi observate in Sectorul 2 al orasului, unde sistemul a fost deja introdus", spune Rut.
Totusi, Lochman spune ca autoritatile nu isi pot permite sa mai amane aceasta chestiune. "Trebuie sa privim in viitor si sa lucram simultan atat la sistemul zonal, cat si la parcarile subterane", a declarat el, adaugand ca "zona pietei Skroupovo este cea mai locuita din oras, iar problema strazilor aglomerate va trebui rezolvata urgent".
Intrebat de reclasificarea zonei Skroupovo si a strazilor adiacente, Lochman a negat ca o asemenea decizie ar fi fost adoptata. Totusi, Rut a furnizat publicului un document al unei sedinte a consiliului local, la care Lochman a fost prezent si prin intermediul caruia s-a operat reclasificarea zonei.
Un lucru este insa sigur in acest caz - majoritatea locuitorilor si-ar dori sa existe o serie de optiuni in ceea ce priveste locurile de parcare, dar nu vor ca noile garaje sa fie construite in preajma locuintelor lor. "In cazul fiecarei locatii selectate am intalnit persoane care spun: nu vrem garaje aici, construiti-le in alta parte", a declarat Lochman.
Aceasta problema nu este prezenta in ceea ce priveste case noi, care conform legii trebuie construite cu propriul loc de parcare subteran. Exista insa o problema in ceea ce priveste casele mai vechi si care sunt majoritare in Praga.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO