Business Internaţional

In incercarea de a-si salva profiturile, Shell vinde rafinarii si benzinarii din toata lumea

06.09.2004, 00:00 50

Shell se conformeaza astfel unui plan menit sa sporeasca profitabilitatea diviziei de produse petroliere, relateaza Wall Street Journal Europe.
Chiar si dupa scandalul din acest an, legat de rezervele sale de petrol, majoritatea oamenilor asociaza compania petroliera Royal Dutch/Shell Group cu logo-ul in forma de scoica etalat pe produsele sau statiile service ale grupului.
Dar numarul de oameni care vor privi aceasta emblema in viitor va fi mult mai mic. Shell a declansat o "curatenie" la nivel global, printre rafinariile si statiile sale de benzina.
Shell efectueaza in acelasi timp o reorganizare interna a acestora, ca parte a unui plan mai larg- numit OP-One - pentru a atinge un nivel mai ridicat al profitabilitatii la divizia sa de produse petroliere, sustin surse familiare cu proiectul.
In ultimul an, Shell a renuntat la statiile de benzina si la procentele detinute in rafinarii din Japonia pana in Portugalia si pana in Peru. Sirul vanzarilor nu s-a terminat inca, iar cea de a treia companie petroliera dupa cifra de afaceri- dupa Exxon Mobil Corp, din SUA, si British Petroleum Plc, din Marea Britanie- este decisa sa renunte la activele care nu aduc venituri suficiente si care prezinta costuri prea ridicate.
Nu se stie exact cat a obtinut Shell, companie fiica a Royal Dutch Petroleum Co, din Haga, si a Shell Transport & Trading, de la Londra, din aceste vanzari de active. Compania a divulgat foarte putin din termenii contractuali si a refuzat sa ofere detalii suplimentare.
Merrill Lynch a declarat recent ca Shell a vandut active in valoare de 3,6 miliarde dolari (circa 3 miliarde euro) in acest an, din care doua treimi au fost active legate de rafinarii, de sectorul chimic si din domeniul marketingului.
"Estimam ca se pregateste vanzarea unor active in valoare de 1,4 miliarde dolari", iar aceste tranzactii ar trebui sa fie incheiate pana la sfarsitul celui de-al treilea trimestru, a declarat banca de investitii.
O data cu acest plan de vanzari de active, Shell a lansat in luna mai planul de restructurare interna OP-One, care prezinta similitudini cu modul de revigorare al diviziei mai mari de explorare si productie, in ultimii doi ani.
"Deci, ce este OP-One? Este strategia noastra pentru repozitionarea produselor petroliere, pentru ca divizia aceasta sa recastige locul de lider pe piata", a declarat Bob Routs, directorul executiv al diviziei de produse petroliere a Shell. In sectorul rafinariilor si al comercializarii de combustibili, Shell se afla pe locul doi. A cedat locul intai cand Exxon a cumparat Mobil, in 1999.
Divizia de produse petroliere se ocupa in principal de rafinarea titeiului si de comercializarea combustibililor si a lubrifiantilor pentru autoturisme, transport naval si avioane. In mod normal, genereaza circa o cincime din profitul anual al Shell, care s-a cifrat la aproape 12 miliarde dolari in 2003. In sprijinul marcii sta unul din cele mai bine-cunoscute logo-uri din lume, scoica in galben si rosu, folosita de la inceputul secolului trecut.
Cifra de afaceri a Shell, din activitatea de rafinare, marketing si distributie (activitatile de downstream),  a fost dezamagitoare. Routs, care a preluat postul veteranului Shell Paul Skinner toamna trecuta, este decis sa schimbe acest fapt.
"Am fost depasiti anul trecut de Exxon Mobil si Total in ceea ce priveste profitul pe baril, eficienta capitalului investit a fost sub asteptarile actionarilor in ultimii ani, iar sistemul nostru de organizare este complex si costisitor", a afirmat el, intr-o nota interna. "Noi nu putem accepta asa ceva".
Shell a refuzat sa ofere cifre concrete pentru aceste exemple de subperformanta, sau pentru eventuale tinte financiare.
Cu toate acestea, analistul J.J. Traynor de la Deutsche Bank estimeaza ca Shell a obtinut in 2003 o rentabilitate financiara (capital return) de 10,6%, din activitatea de rafinare si distributie. Exxon Mobil a inregistrat o rentabilitate financiara  de 14%, iar Total SA, de 17%.
Shell va oferi o prezentare succinta a restructurarilor diviziei sale de produse petroliere pe 22 septembrie, la Londra, au declarat surse apropiate companiei.
OP-One va incepe sa fie implementat de la 1 ianuarie. Potrivit acelorasi surse, activitatile de rafinare, marketing si distributie vor fi reorganizate dupa criterii operationale.
Rafinariile si fabricile vor fi subordonate unor noi reguli de productie. Statiile de benzina vor apartine diviziei de retail, iar produsele precum gazul petrolier lichefiat, combustibilii pentru aviatie si pentru industria navala, vor fi supravegheate de o divizie business-to-business.  Divizia de lubrifianti a fost restructurata anul trecut, pentru a testa optimalitatea planului de restructurare de ansamblu.
In timp ce activitatea de rafinare, marketing si distributie (downstream) capata o noua fata in spatele usilor inchise, schimbari mai vizibile s-au facut in acest an, sub forma programului de vanzare de active. Din luna ianuarie, Shell a vandut sute de statii de benzina din Venezuela, Peru si Portugalia si a scos la vanzare reteua din Spania. Potrivit unor rapoarte locale, se pregatesc vanzari si in Chile, Argentina si Brazilia.
Potrivit cotidianului de afaceri El Cronista, Shell spera sa obtina circa 1 miliard de dolari din vanzarea a aproximativ 900 de benzinarii si a unei rafinarii din Buenos Aires cu capacitatea de a prelucra 100.000 de barili pe zi.
Shell nu a confirmat pana in prezent faptul ca aceste obiective au fost scoase la vanzare. Compania a prcizat doar ca "Shell are un program activ de administrare a portofoliului, care include operatiunile de downstream din America Latina".
Mai mult de 400 de statii de benzina din Suedia au fost scoase la vanzare de peste un an, dar Shell nu a gasit inca un cumparator pentru acestea. Compania a intampinat de asemenea probleme in vanzarea procentelor detinute la rafinarii din Noua Zeelanda si Australia, ambele piete suprasaturate.
A reusit in schimb sa vanda rafinarii in Japonia, Malaezia si Tailanda.
In SUA, unde se pregateste de doi ani o restructurare majora a activitatilor downstream, Shell a vandut in luna mai o rafinarie din Delaware si se ocupa in prezent de inchiderea controversata a unei rafinarii din California, cu o capacitate de 70.000 de barili zilnic.
Activitatea de rafinare, marketind si distributie desfasurata in SUA a fost cea mai mare povara pentru veniturile Shell. Traynor, de la Deutsche Bank, estimeaza un castig per baril de petrol, din activitatea downstream din SUA, de 72 de centi in 2003, fata de 2 dolari, cat a inregistrat Exxon Mobil. Eforturile de restructurare ale Shell in SUA s-au concentrat pe companiile Equilon si Motiva, pe care le controleaza de la sfarsitul anului 2002, cand compania partenera Texaco s-a retras.
De atunci, compania a vandut sau a inchis aproximativ 4.500 statii de benzina, si a marcat mii de statii Texaco cu logo-ul Shell.
Analistul Jason Kenney, de la ING Financial Markets, estimeaza ca Shell va pierde 5% din cota de piata in SUA, in ciuda planurilor de a vinde sau a inchide circa 30% din operatiunile de retail din aceasta tara. Shell a vandut in acest an, in SUA, si conducte in valoare de aproape 1 miliard dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO