Business Internaţional

În Europa constructorii auto se chinuie să prindă viteză în siajul revenirii economice anemice

Întrebarea este cât din această revenire este rezultatul unei creşteri organice şi cât este rezultatul măsurilor luate de guverne şi de producătorii de automobile

Întrebarea este cât din această revenire este rezultatul unei creşteri organice şi cât este rezultatul măsurilor luate de guverne şi de producătorii de automobile

Autor: Ioana Tudor

18.02.2014, 20:01 974

Piaţa auto europeană a intrat în noul an într-o treaptă de viteză superioară, ianuarie fiind a cincea lună consecutivă de creştere, dar impulsul este mai degrabă rezultatul programelor guvernamentale de stimulare a vânzărilor şi al reducerilor de preţ semnificative aplicate de producătorii de autoturisme, şi mai puţin al revenirii încrederii şi puterii de cum­părare.

În Statele Unite, unde piaţa auto creşte în ritm susţinut deja de patru ani, cererea de maşini a fost stimulată prin credite ieftine şi prin discounturile prin care producătorii în cursa pentru mărirea cotei de piaţă

i-au făcut pe consumatori să ia showroom-urile cu asalt, însă continuarea reducerilor agresive de preţ ar putea slăbi companiile prin diminuarea profiturilor. De asemenea, efervescenţa pieţei auto readuce în prim-plan amintirea sumbră a creditelor subprime, catalizatorul crizei mondiale.

Cele cinci luni consecutive de creştere a pieţei auto din UE vin după şase ani consecutivi de declin al vânzărilor. Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 5,5% în ianuarie comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut la peste 935.600 unităţi, susţinute de toate pieţele mari, de la Germania şi Marea Britanie la Franţa şi Italia, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Revenirea economiei zonei euro a determinat creşteri ale cererii de autoturisme noi şi în ţările cel mai puternic lovite de criza datoriilor precum Irlanda, unde înmatriculările de autoturisme noi au avansat cu 32,8%, Portugalia, unde înmatriculările au crescut cu 31,8% şi Grecia, unde piaţa auto a avansat cu 15,4%.

ACEA atrage însă atenţia că numărul de maşini vândute luna trecută reprezintă al doilea cel mai slab rezultat înregistrat pentru luna ianuarie începând cu 2003, când asociaţia a început să colecteze date privind evoluţia pieţei auto, scrie The Wall Street Journal.

În pofida rezultatelor încu­raja­toare, unii producători de maşini sunt reticenţi în ceea ce priveşte revenirea pieţei auto europene. Din cauza ce-rerii reduse pentru autovehicule, unele guverne euro­pene au acordat stimulente pentru a învigora cererea, în timp ce dealerii au atras clienţii prin reduceri de preţuri. Datele legate de numărul înmatriculărilor din ianuarie pot fi de asemenea influenţate şi de rata mare a reînma­triculărilor automobilelor nevândute de către dealeri.

„Întrebarea este cât din această revenire este rezultatul unei creşteri organice şi cât este rezultatul măsurilor luate de guverne şi de producătorii de automobile”, spune Allan Rushforth, director de operaţiuni la Hyundai Motor Europe. Cererea de maşini din Spania a fost susţinută în ultimele luni de programul de înnoire a parcului auto. Reducerile de preţ oferite de dealerii de autoturisme din Germania au atins o medie de 11% în ianuarie, cel mai scăzut nivel al discounturilor din ultimii doi ani, potrivit Bloomberg. Peugeot şi Renault au redus preţurile în medie cu 12,1% luna trecută pentru autoturismele comercializate în Germania, iar producătorul american Ford a oferit discounturi de 12,3%.

Piaţa auto europeană a scăzut cu 1,7% anul trecut, la 11,9 milioane de unităţi, cel mai mic nivel începând cu 1995. Analiştii cred că până la sfârşitul deceniului piaţa nu va înregistra creşteri asemănă­toare celor anterioare crizei din cauza şomajului ridicat, care a atins 12% în zona euro, precum şi a schimbărilor demografice.

Piaţa auto americană şi capcana discounturilor

Piaţa auto din Statele Unite a înregistrat în ianuarie prima scădere din ultimele patru luni, dar din cauza iernii deosebit de aspre. Managerii din industria auto asigură că piaţa auto rămâne puternică şi se aşteaptă ca vânzările să crească din nou odată ce vremea se încălzeşte. Însă stocurile de maşini nevândute au crescut în ianuarie, determinându-i pe producătorii de automobile şi pe dealerii auto se recurgă la noi runde de reduceri de preţuri. Piaţa auto americană a crescut cu 7,6% anul trecut faţă de 2012, la 15.5 milioane de autovehicule, cel mai bun rezultat de după 2007, ultimul an de dinaintea crizei. Avansul a fost susţinut de creditarea ieftină şi de creşterea încrederii consu­matorilor, scrie agenţia Thomson Reuters. Unii analişti se aşteaptă ca piaţa auto a SUA să crească anul acesta la 16-16,5 milioane de unităţi, în timp ce alţii avertizează că intensificarea competiţiei ar putea provoca un război al discounturilor cu urmări ne­gative asupra profiturilor com­paniilor. Totuşi vestea ar fi bună pentru consumatori. Atunci când General Motors a anunţat că va oferi reduceri de preţuri de peste 7.000 dolari pentru ca­mionetele Silverado, showroom-urile au fost luate cu asalt.

Dealerii Ford şi General Motors oferă printre cele mai mari reduceri de preţuri, aplicate la camionetele Ford F-150, respectiv Chevrolet Silverado. Constructorii niponi Toyota Motor şi Honda Motor, care până acum nu au recurs la discounturi, oferă reduceri masive pentru autoturismele sedan, ale căror vânzări au fost, de asemenea, afectate de vremea nefavorabilă. Dealerul Premier Honda din New Orleans vindea modelul Accord EX-L 2014 cu un discount de 3.091 dolari.

 

În umbra împrumuturilor subprime

Efervescenţa pieţei auto aduce în prim plan şi amintiri sumbre. Bloomberg a avertizat anul trecut că decizia Rezervei Federale americane de a menţine rata dobânzilor aproape de zero a determinat creşteri pe piaţa împrumuturilor subprime, cele care au stat la baza bulei imobiliare a cărei spargeri a provocat criza economică mondială. De data aceasta bula creşte în sectorul auto. Împrumuturile subprime au reprezentat peste 27% din împrumuturile noi acordate pentru achiziţiile de automobile în prima jumătate a anului trecut, cel mai mare nivel din ultimii şase ani. Creditele subprime sunt transformate în obligaţiuni şi sunt vândute pe piaţă investitorilor care vânează câştiguri rapide. Vânzările de astfel de obligaţiuni au crescut la 17,5 miliarde dolari în prima jumătate a anului trecut, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior şi cu doar 3 miliarde dolari sub vârful de 20 miliarde dolari atins în 2005. „Relaxarea condiţiilor de creditare a contribuit probabil cel mai mult la revigorarea pieţei auto din SUA”, a explicat Adam Jonas, analist la Morgan Stanley, citat de Bloomberg.

Creditele subprime susţin supraproducţia în cursa pentru cotă de piaţă a companiilor din industria auto.

 

Importanţa industriei auto pentru economia americană

Industria auto americană este deseori utilizată ca barometru al forţei economiei. Când vânzările de automobile sunt slabe, cum s-a întâmplat imediat după izbucnirea crizei, economia o duce rău, iar când vânzările cresc şi economia, de obicei, se învigorează.  Secretarul de stat american Hillary Clinton a subliniat recent că industria auto americană joacă un rol semnificativ în crearea de noi locuri de muncă. Aceasta a explicat că o industrie auto sănătoasă este esenţială pentru economia americană. Clinton, o susţinătoare a folosirii fondurilor guvernamentale pentru a salva băncile şi constructorii auto loviţi de criză, a afirmat că avansul vânzărilor de automobile şi al producţiei demonstrează că investiţiile făcute de guvern în acest sector au avut succes.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO