Business Internaţional

Implicarea Allianz in Europa de Est este o optiune strategica

16.10.2000, 00:00 18



Gigantul german al asigurarilor Allianz, aflat pe locul doi in lume dupa grupul american AIG, incearca sa tina pasul cu globalizarea pietei asigurarilor, lansand incepand din 1997 o campanie de achizitii care i-a adus o crestere cu 50% a cifrei de afaceri si a personalului, se relateaza in ultimul numar al Business Central Europe.

Desi reteaua din Europa Centrala si de Est nu reprezinta decat aproximativ 1% din afacerile grupului, Allianz continua sa investeasca in regiune, detinand participatii la mai multe banci si societati de asigurare.

Chiar daca pietele respective nu sunt inca prea dezvoltate, volumul total al primelor incasate inregistreaza un ritm anual de crestere de circa 20%, dispunand de un potential considerabil.

Deocamdata, chiar si slovacii, care au cele mai ridicate venituri din Europa Centrala, cheltuie pe asigurari numai 366 dolari pe cap de locuitor anual, in comparatie cu 1.650 de dolari in Uniunea Europeana.

Allianz a fost una dintre primele societati de asigurare occidentale care au mizat pe potentialul de crestere al pietelor estice, preluand inca din 1990 compania de asigurari non-viata cu capital de stat Hungaria Biztosito.

Aceasta achizitie i-a asigurat de la bun inceput o pozitie dominanta, desi absortia societatii ungare si asimilarea managementului s-a dovedit atat de dficila incat Allianz a evitat de atunci sa mai preia monopoluri de stat in asigurari in Europa Centrala.

Astfel, in cazul Cehiei si Sovaciei, grupul german a optat pentru deschiderea unor filiale pornind de la zero si cu management propriu, reusind sa ajunga la cote de piata de sase, respectiv opt procente.

Desi Polonia reprezinta cea mai mare piata din Europa Centrala, Allianz detine aici o pozitie surprinzator de slaba. Dupa patru ani de prezenta pe aceasta piata, Allianz are cote scazute atat in domeniul asigurarilor de viata, cat si in cel al asigurarilor non-viata.

"Allianz a intrat pe piata tarziu si nici nu avut o retea de distributie", a declarat un analist polonez. Situatia s-ar putea imbunatati, in conditiile in care Allianz a cumparat anul trecut impreuna cu banca italiana UniCredito pachetul majoritar din capitalul Pekao, cea mai mare banca poloneza.

Aceasta achizitie ii va permite consolidarea rapida a pozitie pe piata asigurarilor de viata si in domeniul investitiilor, putand beneficia de asemenea de pe urma reformei pensiilor, in derulare in Polonia.

Grupul german mai detine participatii in trei banci din Europa Centrala si de Est: Takarekbank, in Ungaria, Bulbank, in Bulgaria si Zagrebacka, in Croatia.

Prezenta Allianz pe aceste piete este justificata in opinia analistilor de o dinamica accelerata a sectorului asigurarilor, ceea ce nu se poate spune despre Romania. In prezent, cheltuielile pe cap de locuitor cu polite de asigurare se ridica la numai 12,50 dolari pe an, potrivit Business Central Europe.

Analistii apreciaza ca Allianz a luat decizia de a intra pe piata romaneasca in urma invitarii Bucurestiului la negocierile de aderare la Uniunea Europeana. De asemenea, grupul german a luat in calcul perspectiva de a deveni unul dintre cei mai puternici asiguratori din Romania.

In prezent, biroul Allianz Romania se afla in curs de fuziune cu Asigurari Ion ?iriac, de la care Allianz a achizitionat pachetul majoritar de 51% din actiuni.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO