Business Internaţional

Imaginea Nike costa peste un miliard de dolari

20.08.2003, 00:00 45



Producatorul de echipament sportiv Nike a anuntat ca valoarea contractelor legate de popularizarea imaginii companiei a crescut anul trecut cu circa 350 milioane dolari, reprezentand circa o treime din valoarea totala.



Documentele financiare depuse de Nike la SEC (organismul de reglementare al pietelor de capital din SUA) evalueaza valoarea contractelor companiei cu vedetele si echipele sportive la 1,44 miliarde dolari pentru anul fiscal trecut, comparativ cu valoarea de 1,09 miliarde dolari rapotata cu un an in urma. Suma este uriasa fata de valoarea contractelor urmatorului concurent american, Reebok, ale carui contracte incheiate cu celebritati ale lumii sportului valoreaza numai 196,3 milioane de dolari.



Un purtator de cuvant al companiei a refuzat sa dea mai multe detalii legate de cresterea cheltuielilor, dar a spus ca Nike are incredere ca va obtine un profit adecvat acestei investitii.



Purtatorul de cuvant al Nike, Scott Reames, a declarat ca recentele contracte incheiate de companie cu echipe de frunte ale fotbalului european, precum Manchester United si Juventus, au contribuit direct la cresterea valorii contractelor de sponsorizare. Insa Remes a precizat ca respectivele contracte sprijina cresterea vanzarilor in afara Statelor unite. In ultimul trimestru, Nike a vandut mai mult pe pietele externe decat in Statele Unite pentru prima data in istoria sa, tendinta incurajatoare, in viziunea lui Reames. Acesta nu a facut publice detalii ale contractelor, dar se pare ca acordul incheiat cu Manchester United este de circa 484 milioane dolari, pe o durata de 13 ani.



In plus, Nike a mai incheiat contracte individuale cu atletii cei mai in voga, printre care LeBron James, recenta revelatie a asociatiei nationale de basket. Abia iesit din liceu, LeBron se pare ca a semnat un contract in valoare de 90 milioane de dolari cu Nike, pentru sapte ani.



Vedeta de la Los Angeles Lakers, Kobe Bryant, a incheiat si el un contract de 40 miliaoen dolari, pe cinci ani, cu Nike, cu putin inainte sa fie acuzat de hartuire sexuala in Colorado.



"Cresterea aceasta nu ma surprinde. Face parte din strategia lor de afaceri", spune R.J. Jones, analist in cadrul unei firme de investitii din Seattle. "Daca asta va duce la cresterea castigurilor actionarilor, ramane de vazut. Insa, daca exista pe lume o companie care a dovedit ca stie sa faca bani de pe urma acestui tip de contracte, este vorba de Nike.



Valoarea contractelor pe termen lung, care implica obligatii de plati cu scadenta peste cinci ani sau mai tarziu, este apropiata de cea a anului trecut, de circa 200 miliaone dolari. Cresterile semnificative au aparut in regiunea contractelor incheiate pe un orizont de timp mai scurt. De exemplu, valoarea totala a obligatiilor de plata ale companiei cu scadenta pana la sfarsitul anului fiscal 2006 a crescut cu 140% fata de suma raportata in documentele fiscale depuse la SEC anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO