Companii

Howard, Lockheed Martin: România a cumpărat acum 12 avioane de vânătoare F16, însă mai putem livra aici încă una sau două escadrile, poate chiar de avioane noi

Autor: Bogdan Alecu

17.05.2016, 21:11 305

Randall Howard, directorul responsabil de programul avionului de vânătoare F16 din cadrul companiei de aeronautică Lockheed Martin, spune că România are potenţial pentru a cumpăra un total de 24 sau 36 de avioane de vânătoare multirol F16, nu doar cele 12 care vor fi livrate anul acesta şi în primăvara anului următor. În cadrul unui interviu acordat ZF, directorul companiei americane a specificat faptul că România prin această achiziţie poate urca treptat spre cea mai nouă versiune a F16 – F16V, care include echipamente prezente pe F35, cel mai costisitor program de înarmare de până acum şi avionul care în următorii 20 de ani va înlocui actualele F16, dar şi spre F35, avion pe care România l-ar putea cumpăra, dar cel mai probabil o va face peste 20 de ani. Spre deosebire de F16, noul F35 beneficiază de tehnologiile stealth şi este invizibil pe radar.

În programul F16 România a investit acum aproape 700 mil. euro, sumă din care avioanele reprezintă circa 120 mil. euro iar restul constă în suport logistic.

„12 avioane înseamnă primul lot din mai multe avioane care vor fi cumpărate de România. dar aici depinde totul de Guvernul României. Însă cu cât este mai capabil avionul cu atât este nevoie de mai puţine unităţi pentru a menţine acelaşi nivel de siguranţă. În plus, acestea vor putea fi upgradate în viitor pentru a fi şi mai performante cum este F16V”, a spus Randall Howard.

Avioanele achiziţionate de la Forţele Aeriene Portugheze au circa 4.000 de ore de zbor dintr-o durată de viaţă totală de 8.000. În medie, un astfel de avion zboară anual 3-4 sute de ore iar în condiţiile în care Statele Unite lucrează deja la extinderea duratei de viaţă la 12.000 de ore a avionului, avioanele F16 achiziţionate ar mai avea 20 de ani de viaţă înainte de a fi casate. Pe de altă parte, statul român a achiziţionat în perioada 1989 – 1994 un total de 21 de avioane MiG 29 tot generaţia a patra, cum sunt şi cele F16 din Rusia, însă avioanele au fost abandonate în 2004 după ce şi-au epuizat resursa de zbor, iar statul a decis la acea vreme să vândă piese din acestea, o parte fiind cumpărate inclusiv de Polonia, care alături de Bulgaria şi Ungaria şi-au menţinut operaţionale avioanele MiG 29, România fiind singura care a decis să le abandoneze, în condiţiile în care avioanele F16 cumpărate acum sunt mai vechi, dar upgradate.

Prima parte din cele 12 avioane F-16 Block urmează să sosească în ţară în toamna anului 2016, respectiv începutul primăverii anului 2017. Dintre acestea, 9 aparate de zbor F-16A cu un singur loc şi 3 aparate de zbor F-16B cu două locuri.

Avioanele F-16 care vor intra în dotarea României sunt pregătite să interacţioneze cu aceleaşi avioanele de luptă multi-funcţionale testate în aceleaşi condiţii, pe care multe state membre NATO le folosesc pentru apărarea propriei suveranităţi. Acestea sunt actualizate Mid-Life şi integrate cu Sniper Advanced Targeting Pod. Actualizările Mid-Life includ upgrade-uri de navigare, de comunicare şi de precizie în urmărirea ţintei.

Portugalia se ocupă de lucrările necesare pentru a aduce avioanele F-16 la configuraţia dorită şi autorizată de România iar rolul Lockheed Martin în calitate de Producător de Echipament Original (Original Equipment Manufacturer - OEM) este de a oferi sprijin programatic.

„Compania Lockheed Martin este şi este pregătită să sprijine evoluţia armatei române, inclusiv posibila achiziţie de aparate de zbor F-16suplimentare şi upgrade-ul la cea mai recentă variantă numită F-16V”, a spus Randall Howard.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO