Business Internaţional

Haosul din lanţurile de aprovizionare se simte şi în buzunarele germanilor

O simplă incursiune la retailerul sportiv Decathlon este suficientă pentru a vedea severitatea conse­cinţelor economice ale perturbărilor din lanţurile de aprovizionare globale.

O simplă incursiune la retailerul sportiv Decathlon este suficientă pentru a vedea severitatea conse­cinţelor economice ale perturbărilor din lanţurile de aprovizionare globale.

Autor: Bogdan Cojocaru

19.07.2021, 22:48 865

Germanilor le este din ce în ce mai greu să-şi cumpere o bicicletă nouă sau să-şi renoveze locuinţele din cauza perturbărilor din lanţurile de aprovizionare. Penuriile creează haos în bugetele personale, iar chinul consumatorilor pare că este abia la început, scrie Deutsche Welle. Germania este cel mai mare consumator din Europa, iar de pofta nemţilor de a cheltui depinde o parte din relansarea economică a UE.

O simplă incursiune la retailerul sportiv Decathlon este suficientă pentru a vedea severitatea conse­cinţelor economice ale perturbărilor din lanţurile de aprovizionare globale. Standurile de biciclete pustii sunt o dovadă a dificultăţilor cu care magazinele se confruntă pentru a-şi alimenta stocurile şi un avertisment pentru consumatori că urmează un asalt asupra buzunarelor lor.

„Situaţia nu este bună. A fost aşa de la începutul pandemiei din cauza întreruperilor din lanţul de aprovizionare“, spune un agent de vânzări de la Decathlon. „Această bici­cletă ar fi perfectă pentru dumnea-voastră, dar, din păcate, nu avem acest model aici“, este o replică pe care este nevoit s-o rostească adesea. Bicicleta nu este disponibilă nici online. „Ar trebui să fie disponibilă totuşi în două-trei săptămâni“, a spus el. „Dar nu pot să promit“.

Un purtător de cuvânt al Decathlon a atribuit deficitul cererii mari pentru biciclete din ultimele 18 luni şi restricţiilor legate de pandemie care au cauzat blocaje pentru unii dintre furnizori.

Retailerul sportiv nu este singur într-o situaţie dificilă. Magazinele de biciclete din Germania se chinuie să aducă biciclete noi şi piese de schimb pe fondul unei cereri puternice pentru mobilitate personală în timpul pandemiei.

Dincolo de biciclete, blocajele din aprovizionare afectează sectoare de la construcţii până la industrie, care au fost lăsate fără materii prime cheie. Transportul de mărfuri pe mare este în haos. Redresarea puternică a cererii consumatorilor, în special în Statele Unite, în urma retragerii restricţiilor şi cursei companiilor occidentale de a-şi reface stocurile epuizate, a dus la o distribuţie inegală a containerelor de transport la nivel global. Acest lucru a provocat o penurie generalizată containerelor din oţel.

„Multe nave ocolesc pur şi simplu porturile din întreaga lume, iar informaţiile noastre din piaţă arată că între 25-30% din capacitatea disponibilă pur şi simplu nu funcţionează. Aceasta înseamnă că containerele nu sunt duse înapoi acolo unde sunt necesare, deoarece sistemul nu funcţionează în mod optim“, a spus Edward Aldridge de la firma internaţională de logistică Agility.

Preţurile pentru containere au crescut la un nivel record pe măsură ce companiile se întrec pentru a-şi aduce produsele pe nave. Costul mediu al transportului maritim al unui container mediu a crescut de peste patru ori faţă de acum un an, la aproape 9.000 de dolari (7.600 de euro) pe 15 iulie, potrivit Drewry Shipping. Trimi­terea unui container similar de la Shanghai la Rotterdam, cel mai mare port din Europa, costă expeditorii aproximativ 13.000 de dolari.

Având în vedere că o mare parte din mărfurile comercializate sunt tran­spor­tate pe mare, creş­terea bruscă a costurilor de transport fie ameninţă, fie a dus deja la creşterea pre­ţurilor mărfurilor, de la ma­teriale de construcţii şi piese auto până la îmbră­că­minte, mobilier şi jucării.

Retailerii germani, precum lanţul de farmacii Rossmann şi magazinul de reduceri Kik, care se aprovizionează cu o mulţime de bunuri din Asia, trag un semnal de alarmă. „Avem mari dificultăţi în obţinerea capacităţii de transport pe nave pentru comenzile noastre -, a declarat CEO-ul de la Kik Patrick Zahn, adăugând că „creşterea preţurilor în comerţul cu amănuntul va fi inevitabilă“.

Şeful Rossmann, Raoul Rossmann, a avertizat, de asemenea, cu privire la costurile mai ridicate ale transportului, ceea ce duce la scumpirea bunurilor de larg consum. Retailerul de modă Primark a declarat pentru DW că, deşi nu este imun la întreruperile din lanţurile de aprovizionare, nu are „nicio intenţie de a majora preţurile“.

Preţurile mai ridicate ale bunurilor de uz casnic sunt de aşteptat să ridice în continuare inflaţia, care a trecut deja de obiectivul de 2% al Băncii Centrale Europene.

bogdan.cojocaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO