Business Internaţional

Grundig, pe butuci: povestea unuia dintre cele mai vestite nume germane

17.04.2003, 00:00 1180

Grundig, celebrul producator german de produse electronice se mandrea pana de curand cu calitatea germana ridicata a televizoarelor sale, dar in final compania a platit un pret cam scump pentru aceata calitate: falimentul. Compania a inceput zilele trecute procedurile de faliment, dupa ani de pierderi si discutii ratate cu investitori straini.

Primii pasi...
Afacerea a inceput cu atelierul de reparat radiouri pus pe picioare de Max Grundig imediat dupa sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial. Dupa putin timp, Grundig producea propriile radiouri, inclusiv unul dintre primele modele portabile, in 1949, vreme la care compania era cel mai mare producator de aparate de radio din Europa. Primele televizoare au ajuns in Germania postbelica tot prin intermediul sau, compania devenind una dintre primele care au produs televizoare color. Extinderea in segmentul echipamentului hi-fi i-a adus curand notorietatea, compania ajungand una dintre cele mai cunoscute branduri germane.
La apogeul dezvoltarii sale, in 1979, Grundig avea 30 de fabrici in intreaga lume si circa 38.000 de angajati. Acum, compania mai dispune de o zecime din acea forta de munca.

Rivalii din Asia
La inceput au aparut competitia prin pret, cu Samsung si Sony care ofereau televizoare mai ieftine si de o calitate inferioara. Treptat, asiaticii au egalat si calitatea marcii germane. In anii 1980, Grundig pierdea deja cota de piata si era nevoit sa concedieze mii de angajati, pentru a-si atenua pierderile.
Dupa negocieri indelungate in cautarea unui partener, compania olandeza de produse electronice Philips a preluat Grundig in 1984. Olandezii nu au reusit insa sa redreseze afacerea germana si s-au retras din companie la mijlocul decadei 1990, lasand controlul companiei unora dintre bancile creditoare, pana ce Anton Kathrein a cumparat pachetul majoritar in 2000.
Kathrein a fost singurul care mai credea in redresarea celebrei marci germane, dar extinderea in domeniile noi ale telefoniei mobile, echipamentelor pentru satelit, sau radiouri digitale, s-au dovedit a fi scumpe si ineficiente intr-un mediu in care cumparatorii au devenit mai preocupati de pret decat de brand. Acum, compania a ajuns pe butuci. "Fara un investitor strategic nu credem ca Grundig poate fi restructurata", apreciaza directorul executiv Eberhard Braun.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO