Business Internaţional

Grija americanilor: ce joburi nu pot fi transferate catre India si China

19.06.2006, 22:20 14

Presedintele SUA, George Bush, le-a cerut americanilor sa nu se teama de cresterea prosperitatii economiilor emergente cum este si cazul Indiei. Educatia, a spus Bush, este cel mai bun raspuns fata de globalizare, urcarea pe scara cunoasterii "pentru a putea ocupa slujbele secolului 21".
Dar unde duce scara? Adica, unde vor gasi tinerii americani slujbe care sa nu poata fi transferate spre India sau China?
Raspunsul, conform unui numar din ce in ce mai mare de universitati, corporatii si agentii guvernamentale, este ceea ce se numeste stiinta serviciilor. Campul hibrid cauta sa foloseasca tehnologia, managementul, matematica pentru a imbunatati performanta serviciilor cum sunt transportul, retailul, ca si functiile de afaceri precum marketingul, designul sau serviciile pentru consumatori care sunt cruciale in industriile de productie, scrie International Herald Tribune.
Unele universitati, inclusiv universitatile Berkeley, Arizona State, Stanford, Carolina de Nord, Rensselaer Politechnic Institute si Georgia Tech, experimenteaza cursuri sau programe de cercetare in domeniu.
Presiunea pentru stiinta serviciilor este parte a unui joc de ajungere din urma, o recunoastere a faptului ca serviciile reprezinta in acest moment 70% din PIB-ul american. Asadar si educatia, cercetarea si politica ar trebui sa reflecte acest lucru. "Serviciile reprezinta un domeniu putin studiat", a spus Matthew Realff, directorul unui nou program la National Science Foundation pentru finantarea cercetarii in domeniu. "Avem nevoie de o revolutie in domeniul serviciilor."
Kurt Koester, un absolvent de inginerie la Berkeley, este dornic sa ia parte la astfel de programe. Deocamdata ingineria singura, observa el, poate fi, adesea, transferata catre economiile unde suporta costuri mai mici. Interesul special al lui Koester este domeniul ingineriei biomedicale, care combina ingineria si biologia. El mai urmeaza un curs de servicii stiintifice la Haas School of Business la Berkeley. Considera ca il va ajuta in viitor sa conduca echipe de ingineri si sa combine produsele si serviciile.
"Iubesc ingineria, dar doresc sa am un background mai larg si mai diversificat", a spus el. "Sper ca imi va conferi un avantaj competitiv." Strategia sa personala este, potrivit economistilor, cea mai buna cale de pregatire pentru o piata globala a muncii care este in crestere.
"Asa trebuie sa te adresezi unei provocari globale", a spus Jerry Sheehan, economist la Organizatia pentru Cooperare Internationala si Dezvoltare. "Trebuie sa cresti pentru a face o munca mai complexa, si mai valoroasa.
IBM este una dintre cele mai importante companii care promoveaza stiinta serviciilor, sponsorizeaza workshopuri, acorda burse de cercetare si ajuta la elaborarea de materiale de curs.
IBM este un foarte bun exemplu pentru tranzitia catre servicii care a inceput in urma cu 10-20 de ani. Odata cunoscut ca producator de calculatoare, compania primeste in prezent jumatate din venituri din servicii.
Recent, IBM a penetrat piata globala a muncii, extinzandu-se in India, in special pe domeniul de software. Dar si-a reorientat, de asemenea, forta de munca pentru a sprijini mutarea catre servicii. Cercetatorii sai au fost sceptici la inceput. "Raspunsul a fost ca nu exista o stiinta a serviciilor", isi aminteste Paul Horn, vicepresedintele IBM care se ocupa de laboratoarele de cercetare.
Baruch Schieber este unul dintre cei convertiti. Dupa ce s-a alaturat IBM in 1987, Schieber a facut cercetare de baza si a publicat articole pentru ziarele scolare, majoritatea avand ca subiect algoritmii care optimizeaza calculele computerelor. Tehnicile matematice care ajuta la circulatia eficienta a fluxului de informatii pot fi aplicate si altor sisteme complexe din domeniul afacerilor. Aceasta a facut Schieber, mai intai in productie si mai apoi in servicii.
O sarcina recenta a lui Schieber a fost optimizarea functionarii Boston Coach, un serviciu de limuzine care opereaza in zece orase. Slujba sa a fost sa creeze un sistem de optimizare computerizata care sa imbunatateasca folosirea vehiculelor si a soferilor din Boston si New York, unde compania are mai mult de 1.000 de transporturi pe zi.
Sistemul aduna date in timp real despre locatia masinilor, rezervari, orele de calatorie, tiparele traficului, conditiile de la aeroport si soferii ce vor fi trimisi pentru fiecare cursa. Rata de utilizare a masinilor a crescut cu 20%, iar veniturile cu 10%.
Raspandirea Internetului de mare viteza, a retelelor wireless, senzorilor electronici si a softului avansat sunt uneltele constituirii unei "societati de servicii globalizate", a spus Anatole Gershman, directorul de cercetare al Accenture Technology. Prezentul val de tehnologie, potrivit lui Gershman, reprezinta echivalentul tehnologic al cailor ferate nationale si al motoarelor electrice din secolul 19. Acestea au pavat calea pentru noi companii si pentru noi tipuri de organizare industriala, de la retailerii nationali cum este Sears la productia de masa.
El arata spre proiectele companiei sale ca exemplu al serviciilor ce sunt facute posibile de implementarea noii tehnologii. In transporturi, senzorii electronici si softul analitic sunt folosite pentru diagnosticarea conditiei motoarelor. Aceste tehnici ajuta la reducerea costurilor de intretinere cu 50%, a spus el.
In domeniul ingrijirii medicale, a spus Gershman, ar trebui sa fie posibila folosirea de mici implanturi pentru a monitoriza functiile biologice ale unei persoane, care sa raporteze unor baze de date personalizate care analizeaza rezultatele si transmite alerte si actualizari catre pacienti si doctori.
"Unde va aunge aceasta tehnologie nu stim", a spus Gershman. "Dar lucrul cel mai important este ca avem baza pentru dezvoltarea de noi servicii." Chiar si in productie, avantajul competitiv al multor companii americane este dat de domeniul serviciilor.
Munca de inalta calitate, spun expertii, cuprinde cateva discipline, necesita gandire conceptuala si recunoasterea tiparelor. Acest tip de munca nu poate fi usor de redus la un procedeu pas cu pas. "Acestea sunt slujbele care sunt foarte greu de automatizat sau de transferat catre India", a spus Frank Levy, un economist specializat pe piata muncii de la MIT.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO