Business Internaţional

Gogosile, vehicul de promovare pentru companiile aeriene

22.07.2004, 00:00 20

Angajatii companiei US Airways au iesit pe strazile din Washington pentru a imparti gogosi Krispy Kreme, cu intentia de a atrage atentia asupra reducerilor de preturi ale transportatorului american, scrie Washington Post.
Luna trecuta, insotitorii de zbor ai companiei Delta Air Lines iesisera pe strazile din Boston si New York pentru a raspandi vestea despre Song, operatiunea cu tarife reduse a companiei. Angajatii Delta Air Lines au impartit bilete de avion gratuite la toti cei care  desfasurau ceea ce ei au descris un act de bunatate.  In cadrul acestei promotii, compania a daruit 1.000 bilete.
Vechile linii de transport aerian imita, astfel, asa numitele tactici de marketing de gherila, care au ajutat operatori cu tarife reduse precum Southwest si JetBlue. In conditiile in care transportatorii aerieni care practica tarife reduse isi extind operatiunile la toate cele trei aeroporturi din Washington, liniile traditionale se chinuie sa tina ritmul: aceste companii reduc tarifele si in acelasi timp propriile costuri operationale, vand mai multe bilete pe Internet, schimbandu-si si modul de a-si face reclama. Promotiile neconventioanle sunt menite sa arate clientilor ca transportatorii traditionali nu mai sunt, ei bine, traditionali. In prezent, liniile aeriene sustin ca pot sa fie la fel de " distractive" si "prietenoase cu clientii" ca si rivaliii lor.
"Transportatorii care practica tarife reduse forteaza aceasta schimbare' a declarat Ben Baldanza, vicepresedintele US Airways pe partea de marketing si planificare. " Trebuie nu doar sa spunem oamenilor ceea ce facem, dar si sa le reamintim ca nu mai suntem aceleasi companii din trecut" a precizat Baldanza, adaugand ca US Airways a trebuit sa gaseasca o alta modalitate de a le spune consumatorilor ca "ne-am schimbat."  Compania intentioneaza in continuare sa foloseasca mjloacele de promovare obisnuite(televiziune, radio, printuri), dar , a spus Baldanza, acestea nu sunt " atat de distractive" ca noile metode.
In  cea mai mare parte a saptamanii trecute, angajatii US Airways au dat mingii de golf si bilete gratuite oamenilor care au venit la ei si le-au spus ca "iubesc US AIrways".
Modelul de marketing de gherila folosit atat de eficient de Southwest Airlines de mai multi ani a fost adoptat si de alte companii start - up  care practica tarife reduse. Cand JetBlue Airways a inceput sa efectueze curse spre Long Beach, California, in urma cu trei ani, angajatii sai au impartit pe plajele de acolo mingii si tricouri .
  O tactica similara a urmat si  compania Independence Air care atunci cand si-a  inceput operatiunile   a cheltuit aproximativ 9 mil. dolari din bugetul de marketing de 30 mil. dolari, pe 20 camionete cu logo-ul Independence Air pe ele. Angajatii companiei calatoreau acordand prajituri si tricouri.
Pentru alti transportatori, cheia succesului ramane tot  tarifele reduse.
"Este bine ca ei fac acest efort, dar sincer, atata timp cat isi mentin tarifele la un nivel scazut,  nu ma intereseaza nici daca dau SUV - uri" a declarat avocatul Adriene Wilson. "Este o gaselnita. Si gaselnitele vin si se duc" a adaugat Wilson.
Totusi, vechile linii de transport aerian cred in eficienta tacticilor lor de marketing de gherila.  Cand Delta a lansat proiectul Song anul tercut, a creat si o echipa separata de marketing pentru acest proiect. Scopul era sa vanda Song ca o linie aeriana " distractiva" si " la moda", cu mult diferita fata de operatiunea sa principala veche de 75 ani. 
"Este ca lupta corp la corp" a declarat Tim Mapes, directorul Song pe partea de marketing. " Cele mai mari rezultate pe care le-am avut este sa avem un contact direct cu clientii nostri" a precizat Mapes. 
catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO