Business Internaţional

Giganţii industriali europeni au dureri de cap din cauza pariurilor cu rubla

Renault şi Nissan deţin indirect 50,01% din acţiunile AvtoVAZ, cel mai mare producător auto din Rusia şi un jucător industrial strategic pentru economia condusă de preşedintele Vladimir Putin. Sursa foto - AFP

Renault şi Nissan deţin indirect 50,01% din acţiunile AvtoVAZ, cel mai mare producător auto din Rusia şi un jucător industrial strategic pentru economia condusă de preşedintele Vladimir Putin. Sursa foto - AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

08.10.2014, 00:04 1265
Deprecierea acută a rublei face ca pentru fabricile ruseşti ale marilor companii europene precum Peugeot, Renault, Siemens, Henkel şi Carlsberg importurile de materii prime şi componente să fie mai scumpe, preţurile produselor finite să fie mai mari, iar profiturile, acolo unde există, să fie mai reduse. Puţini se gândesc însă să renunţe la Rusia, o piaţă vastă şi o ţară bogată în resurse, scrie Bloomberg.

„Slăbirea rublei este o problemă“, spune directorul executiv al producătorului auto francez Peugeot Carlos Tavares. Pentru problemele subsidiarei din Rusia el acuză „lipsa de vizibilitate pentru clienţi şi creşterea preţului din cauza deprecierii rublei“. Rubla este tranzacţionată la 40 de unităţi pentru un dolar, cea mai slabă cotaţie din istorie. Inflaţia accelerează cu cel mai rapid ritm din ultimii trei ani.

Coloşi industriali europeni precum Peugeot, care deţine în Rusia 70% dintr-o companie comună de asamblare de autovehicule, au cheltuit masiv pe capacităţi de producţie ruseşti pentru a beneficia de costuri de transport mai mici şi de stimulentele guvernului pentru producţia internă.

Conglomeratul industrial german Siemens fabrică locomotive cu un partener rus în Sverdlovsk, Carlsberg produce bere în mai multe oraşe ruseşti, iar Renault asamblează maşini în Moscova şi în oraşul Togliatti, de pe malul Volgăi.

Henkel, care produce printre altele detergentul Persil, are opt fabrici ruseşti funcţionale şi încă una în construcţie. Compania a avertizat că ar putea înregistra venituri mai slabe în a doua jumătate a anului din cauza deprecierii rublei.

Pentru a-şi reduce dependenţa de componente importate, Nissan, partener al Renault care are o uzină la St. Petersburg, a început luna trecută în apropierea oraşului construcţia unui parc de business pentru producătorii de componente.

 

O economie care se apropie de recesiune

„Ne orientăm mai mult spre producţia şi vânzarea în ruble, ceea ce ne face afacerile mai autonome“, spune Colin Lawther, director de top la Nissan.

Companiile străine care încearcă să-şi vândă produsele clasei de mijloc ruseşti ar avea probleme şi fără declinul rublei.

Pentru a încetini inflaţia, banca centrală a Rusiei a majorat dobânda cheie de la 5,5% în februarie la 8%. Din cauza impactului scăderii cotaţiilor petrolului şi a sancţiunilor economice reciproce ale Moscovei şi statelor occidentale, economia rusească se apropie de recesiune, iar consumatorii sunt deja neîncrezători.

Carlsberg ilustrează cum plonjonul rublei poate transforma condiţii de afaceri dezamăgitoare într-o problemă serioasă. Producătorul danez de bere a anunţat în august că declinul de 2% al vânzărilor din Europa de Est din al doilea trimestru s-a lărgit la 18% după conversia sumelor în coroane daneze.

Cu toate acestea, puţine companii străine iau în calcul părăsirea pieţei ruseşti. Rusia are 140 de milioane de locuitori, resurse naturale vaste şi o clasă de mijloc în ascensiune. Ford a anunţat că va continua să investească în această piaţă, pe care va introduce şase modele noi până la sfârşitul anului viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO