Business Internaţional

Germania pregăteşte asaltul comercial asupra Africii. Va deveni continentul african noua Europă de Est pentru exportatorii germani?

Ministrul german al economiei Brigitte Zypries a ales un summit economic din Africa pentru prima sa călătorie în străinătate în această calitate, cu toate că SUA sunt cel mai important partener comercial al Germaniei.

Ministrul german al economiei Brigitte Zypries a ales un summit economic din Africa pentru prima sa călătorie în străinătate în această calitate, cu toate că SUA sunt cel mai important partener comercial al Germaniei.

Autor: Bogdan Cojocaru

13.02.2017, 00:08 3371

În toamna anului trecut cancelarul german Angela Merkel declara că a venit timpul ca Africa să intre în atenţia lumii. De atunci, Germania a venit cu un Plan Marshall pentru dezvoltarea ţărilor africane, cu îndemnul pentru companiile nemţeşti să investească pe un teritoriu până acum neglijat şi cu intenţia de a face Africa pentru prima dată o prioritate în agenda G20, grup a cărui preşedinţie o deţine anul acesta.

O Africă emergentă, cu o clasă de mijloc în expasiune ar fi atât o piaţă de desfacere interesantă pentru companiile germane, cât şi o bază de producţie ieftină în condiţiile în care forţa de muncă din Europa de Est tinde să se scumpească.

Din considerente asemănătoare, fabricile pe care producătorul auto francez Renault le are în Tanger şi Casablanca au devenit concurenţi serioşi pentru uzina Dacia. În plus, prin dezvoltarea economică a Africii, Germania îşi poate rezolva o problemă acum majoră: imigraţia.

Companiile germane au tatonat teritoriul african, dar n-au insistat. Doar 1.000 de companii nemţeşti sunt active pe acest continent, potrivit ministerului dezvoltării din Germania. Aproximativ două treimi din aceste investiţii sunt direcţionate spre Africa de Sud. Germania alocă Africii doar 2-3%  din investiţiile străine, nivel considerat foarte mic.

Însă zilele trecute noul ministru german al economiei Brigitte Zypries a declarat că vrea mai multe investiţii în Africa, scrie ziarul de business Handelsblatt. Ea a cerut, la un summit comercial din Nairobi, Kenya, un cadru investiţional mai bun şi mai multe an­gajamente pentru Africa. SUA sunt principalul partener comercial al Germaniei, dar pentru prima sa călătorie în străinătate de când şi-a preluat mandatul, Zypries a ales să zboare în Africa.

La summit, organizat de proeminente asociaţii comerciale  germane şi grupuri de lobby, s-au înscris peste 500 de participanţi, mai mult decât s-au aşteptat organizatorii. Din delegaţia germană au mai făcut parte, printre alţii, şi ministrul german al dezvoltării Gerd Mueller, iar ca speakeri s-a aliniat ministrul de externe Sigmar Gabriel.

Nemţii şi-au făcut clare intenţiile încă de la început. „Economia germană nu profită de această piaţă“, spunea Mueller în urmă cu câteva săptămâni la postul naţional de televiziune ZDF.

În ultimii ani, politicienii germani au pus accentul pe crearea de locuri de muncă, iar Africa le oferă o oportunitate în acest sens.

„Mulţi politicieni văd cum Africa devine foarte interesantă ca destinaţie pentru investiţii şi ca piaţă“, explică expertul în dezvoltare Elvira Schmieg de la Institutul German pentru Afaceri Internaţionale şi de Securitate.

„Mult timp, Europa a fost pentru Africa cea mai importantă sursă de importuri. La fel este şi acum, doar că Europa şi-a pierdut importanţa“, a continuat Schmied, citată de Deutsche Welle.

Companiile străine realizează proiecte măreţe în Africa. Spre exemplu, în Kenya companii din China construiesc o linie feroviară care costă aproape 14 miliarde de euro şi care va lega principalul port Mombasa de capitala Nairobi. Linia feroviară se va extinde în ţara vecină Uganda.

State precum China şi India devin cei mai mari parteneri comerciali ai Africii.

PIB-ul continentului a avansat de cinci ori începând cu 1990, iar potenţialul de creştere este uriaş. Continentul încă mai are resurse mari de minerale, iar populaţia creşte.

„Chiar dacă vorbim continuu despre Africa ca de un continent al oportunităţilor, economia germană trebuie să avanseze în forţă“, a spus

Heinz-Walter Grosse, preşedintele Iniţiativei Africa sub-sahariană a economiei germane (SAFRI). Cu toate acestea multor companii germane le este teamă să investească în Africa, în special din cauza instabilităţii politice şi a corupţiei.

De aceea, organizaţii precum SAFRI insistă să li se ofere mai multe garanţii de la stat pentru a-şi proteja investiţiile de riscuri. 

Gerd Mueller, ministrul dezvoltării, a propus un Plan Marshall care să aducă un „nivel nou“ de colaborare pe picior de egalitate între Africa şi ţările occidentale în domenii precum comerţul, educaţia, dezvoltarea afacerilor şi energia.

Ministerul său intenţionează să cheltuiască pentru ţările africane care implementează reformele cerute un plus de 20% din fondurile de dezvoltare germane. Planul cere un rol mai mare al sectorului privat în dezvoltarea Africii. De asemenea, ministerul propune diverse măsuri pentru atragerea mai multor investiţii precum garanţii adiţionale pentru credite de export pentru companiile germane care fac afaceri în Africa.

Criticile nu lipsesc. „Din nefericire, Planul Marshall rămâne neclar în ceea ce priveşte măsurile şi instrumentele concrete. Comunitatea de afaceri aşteaptă dezvoltarea unor instrumente concrete pe care să le folosim“, spune Christoph Kannengiesser, director executiv al Afrika Verein, o asociaţie de 600 de companii germane.

Nici la Berlin situaţia nu este clară. Multe dintre propunerile făcute nu sunt responsabilitatea ministerului dezvoltării, iar probleme precum acces mai bun pe piaţă pentru produsele africane nu pot fi decise doar de guvernul german ci trebuie discutate de UE.

În plus, alte ministere urmează să decidă dacă-i susţin planul lui M¸ller. Şi alţi politicieni îşi elaborează propriile strategii pentru Africa.

Planul Marshall a fost la început un program prin care SUA au repus pe picioare economiile vest-europene devastate de cel de-al Doilea Război Mondial.

Cât despre ministrul economiei Brigitte Zypries, aceasta se va duce curând în SUA unde va face lobby la guvernatorii statelor americane să-l descurajeze pe preşedintele Donald Trump să-şi continue ameninţările că vă impune tarife de import. Multe companii germane, precum BMW, au fabrici acolo.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO