Business Internaţional

General Motors face restructurare la varf

01.06.2006, 00:00 11

Cel mai mare jucator de pe piata productiei de automobile trece printr-o perioada de schimbari majore la nivelul managementului de varf, in vederea reducerii pierderilor si sporirii profitului.

General Motors, cel mai mare producator de automobile la nivel global, l-a numit pe Tony Clarke, actualul sef al diviziei Asia-Pacific, la conducerea diviziei nord-americane, care in momentul de fata se confrunta cu serioase probleme financiare.

Rick Wagoner, CEO-ul General Motors, va trebui sa cedeze controlul asupra diviziei nord-americane. Nick Reilly, actualul presedinte al GM Daewoo Auto & Technology, il va inlocui pe Clarke. O alta schimbare care va avea loc la nivelul conducerii de top a GM este ca vicepresedintele John Devine se va pensiona la data de 1 iunie.

Conform noii formule de conducere, care va intra in vigoare incepand cu 1 iulie, va fi numit un director delegat la conducerea diviziei din America de Nord, pentru prima oara in ultimele 13 luni. In luna aprilie 2005, Wagoner s-a numit in functia de presedinte al diviziei nord-americane, avand ca principal scop redresarea financiara a acesteia.

Acest demers a fost intreprins intrucat operatiunile din America de Nord au generat un deficit de 6,3 miliarde de euro pentru General Motors, in conditiile in care pierderile totale ale companiei au fost de 8,2 miliarde de euro. Printre masurile aplicate de Wagoner s-au numarat disponibilizarea a 30 de mii de angajati si inchiderea a noua centre de productie care mergeau in pierdere.

"GM este o companie mult prea mare pentru a nu avea un sef separat pentru America de Nord. Numirea lui Troy Clarke in aceasta functie reprezinta aducerea CEO-ului de care compania are mare nevoie", este de parere John Casesa, analist al industriei auto.

In primul trimestru al anului 2006, regiunea Asia-Pacific a fost cea mai profitabila piata a GM, in conditiile in care profitul obtinut aici a crescut de mai mult de cinci ori, pana la 351 de milioane de euro, incluzand cele 289 de milioane de euro, obtinute din vanzarea unui pachet majoritar de actiuni detinut in Suzuki Motor. In acelasi timp veniturile inregistrate au atins niveluri record, iar pierderile suferite de divizia nord-americana au fost reduse de la 1,3 miliarde de euro la 390 de milioane de euro, pe baza cresterii vanzarilor autovehiculelor din categoria SUV (Sport Utility Vehicle). Desi anul acesta actiunile GM au crescut cu 38%, in ultimul timp acestea au scazut cu 4,4%.

In momentul de fata pretul unei actiuni ajunge la 20,84 de euro. In acelasi timp, Toyota si Honda, principalii concurenti ai General Motors, inregistreaza o crestere a valorii actiunilor.

Pentru a strange fondurile necesare iesirii din impas, producatorul american de automobile este nevoit sa vanda o parte din active, inclusiv 51% din divizia sa financiara.

Totodata, compania americana se afla in pragul izbucnirii unei greve generale, cauzata de faptul ca Delphi, principalul furnizor al GM, a intrat anul trecut in stare de faliment, conducerea urmand sa reduca salariile cu 54%. Angajatii companiei Delphi au autorizat liderii sindicali sa recurga la greve, in cazul in care aceasta masura se va impune. ana.raduta@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO