Business Internaţional

General Motors acorda pachete compensatorii pentru a-si convinge angajatii sa plece

24.03.2006, 00:00 17

General Motors va oferi intre 35.000 dolari (29.000 de euro) si 140.000 dolari (116.000 de euro) celor 113.000 de angajati membri ai sindicatului U.A.W, la serviciile carora doreste sa renunte.

Constructorul american de masini a reusit sa ajunga la o intelegere cu sindicatul United Automobile Workers (U.A.W.) privind reducerea drastica a generatiei atat de invidiate de muncitori auto bine platiti, scrie The New York Times.

Compania americana, sub presiunea pierderilor de anul trecut, care s-au ridicat la 8,8 miliarde de euro (10,6 miliarde de dolari), a precizat ca va oferi pachete salariale compensatorii deosebit de avantajoase.

In acelasi timp, Delphi, cel mai mare producator de piese auto din SUA, in cadrul GM pana acum sapte ani, va oferi de asemenea pachete salariale compensatorii in valoare de 35.000 dolari (29.000 de euro) pentru fiecare din cei 13.000 de membri sindicali ai U.A.W, din totalul de 24.000 de angajati ai fabricii care urmeaza sa fie disponibilizati.

Analistii sunt insa de parere ca gigantul american, in ciuda planului ambitios de redresare, va avea in continuare multe probleme de rezolvat pentru a se forma sub modelul unui constructor de masini mai mic si mai profitabil. Timp de 20 de ani, compania americana a pierdut constant teren in fata unei concurente asiatice si europene din ce in ce mai puternica si mai sofisticata.

Pentru General Motors oferta inaintata sindicatelor reprezinta de fapt o metoda costisitoare de a convinge angajatii proprii si pe cei de la Delphi sa se retraga de buna voie din companie. Angajatii renunta prin aceasta intelegere cu GM la plata integrala si la beneficiile pe care le-ar fi obtinut din partea companiei la inchiderea fabricilor sau in cazul disponibilizarilor. Conform estimarilor analistilor de pe piata, planul ar putea costa constructorul american aproximativ 1,66 miliarde de euro, in functie de numarul de persoane care au participat la acest program.

In medie, membrii U.A.W. de la GM si de la Delphi reprezinta un cost de 55,5 euro pe ora plus plata a inca 22,4 euro pe ora, la care se adauga cheltuielile legate de fondurile de pensii si de asigurare medicala.

Intelegerea dintre GM si sindicat, cumulata cu seria de concesii efectuate companiei anul trecut, da dovada unei deosebite disponibilitati din partea liderului sindical, presedintele U.A.W., Ron Gettelfinger. Concesiile au fost facute de Gettelfinger fara a redeschide in mod oficial contractul colectiv de negociere cu General Motors, lucru nemaiintalnit de la marea criza industriala de la inceputul anilor ''80.

La acea vreme, sindicatul muncitorilor din industria auto a renegociat contractul doar dupa ce oficialii Chrysler au prezentat o garantie federala a lichiditatilor. In acel an, atat Ford, cat si GM au suferit pierderi considerabile de profit.

Pentru muncitorii americani ai General Motors, oferta reprezinta un complex de alegeri dificile, subliniind riscul unei imposibilitati de revenire a companiei americane, in ciuda acestei masuri ambitioase.

Pe piata au aparut deja o serie de voci care considera ca negocierile pentru contractul colectiv de anul viitor au inceput deja, cu un presedinte sindical increzator ca daca anul acesta a putut ridica in discutiile companiei probleme serioase, anul viitor va aduce o confruntare si mai acerba. victor.rotariu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO