Business Internaţional

Fuziune la varf in retailing-ul american

01.03.2005, 00:00 12

Federated Department Stores, proprietarul Bloomingdale's si al celui mai mare magazin din lume, Macy's, a anuntat preluarea, pentru 10,5 miliarde dolari (8 miliarde de euro), a May Department Stores, rivalul care are in portofoliu marci cunoscute de pe piata de retail americana, informeaza New York Times.


Fuziunea va transforma Federated, care deja este cel mai mare grup de retail din Statele Unite, intr-un gigant al retailing-ului, cu peste 1.000 de magazine si vazari de 22,8 miliarde de euro.


Oricat de mare va fi grupul, vanzarile acestuia vor fi depasite de departe de cele ale Wal-Mart, al carui volum al vanzarilor a depasit 262 de miliarde de dolari anul trecut.



Tranzactia este cea mai recenta fuziune din industria vanzarilor cu amanuntul. Magazinele traditionale sunt presate de concurenta reprezentata de gigantii discounturilor ca Wal-Mart sau Target, magazinele specializate ca Gap si Victoria's Secret si retailerii de lux, ca Neiman Marcus si Nordstorm.



La sfarsitul anului trecut, alte doua nume mari din retail, Kmart si Sears, au decis sa fuzioneze, valoarea tranzactiei ridicandu-se la 11 miliarde de dolari.



Negocierile dintre cele doua parti dureaza de mult timp. Timp de doi ani si jumatate, companiile au purtat discutii, dar nu au reusit sa ajunga la nici o intelegere, din cauza disputelor legate de cel care ar urma sa conduca grupul. Luna trecuta, directorul executiv de la May, Gene Kahn, a fost concediat, decizie care a deschis o portita pentru finalizarea afacerii. Fuziunea face subiectul analizei autoritatilor de supraveghere a pietei, care se pare ca o vor aproba, dar cu pretul inchiderii unor magazine ale Federated, in zonele in care exista riscul monopolului.



Federated si May vor avea mai multa putere de negociere cu furnizorii, ceea ce va duce la reduceri semnificative de cost.



Specialistii considera ca este posibil ca Federated sa inchida aproximativ 200 din magazinele cu rezultate slabe ale May, existand posibilitatea ca numele unor unitati regionale ale May sa se schimbe in Macy's.



"Folosind brandul Macy's, se pot pune bazele unei francize nationale", crede Bernard Sosnick, analist la Oppenheimer&Company. "Acesta cred ca este scopul care a stat la baza fuziunii dintre cele doua, alaturi de reducerile de cost si eliminarea activitatilor neprofitabile", a continuat acesta.



Achizitia May satisface ambitiile lui Terry Lundgren, care a devenit directorul executiv al Federated in 2003 si presedinte in 2004. El este forta din spatele negocierilor si este foarte posibil sa conduca si grupul rezultat in urma fuziunii. Lundgren este foarte apreciat pentru schimbarile aduse la cele 458 de magazine ale lantului in cei doi ani petrecuti la companie. El are drept scop imbunatatirea portofoliului de marci, care ar putea contribui la o mai buna diferentiere a magazinelor grupului fata de concurenta.



Federated a fost fondat in 1929 prin fuzionarea mai multor magazine. Compania a dat faliment in 1990, intrand din nou pe piata in 1992, cand a achizitionat Macy's.



May a fost fondat in 1877, cand David May, un antreprenor, a deschis un mic magazin intr-un oras minier din Leadville, Colorado, care a devenit pana in 1911 un grup cu o cifra de afaceri de un milion de dolari si care a fost listat la Busa din New York.



Cei mai multi specialisti din retail cred ca, pentru a suporta costurile achizitiei, Lundgren va vinde una sau doua dintre operatiunile cu carti de credit detinute de companie.



Analistii previzioneaza ca Federated va plati 27,4 euro pe o actiune de la May.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO