Business Internaţional

Francezii de la Airbus muta birourile corporatiilor la mii de metri inaltime

Francezii de la Airbus muta birourile corporatiilor la mii de metri inaltime
25.05.2007, 14:20 22

Producatorul francez de avioane Airbus si-a transformat aparatele de zbor in adevarate locuri de joaca pentru oameni de afaceri si miliardari, salile de conferinte, biroul, dormitoarele spatioase si garderoba personala mutandu-se la mii de metri inaltime.
In primele patru luni ale anului, Airbus a primit comenzi pentru 13 avioane din clasa corporate, fata de 20 de avioane comandate in anul 2006 si doar 15 in 2005.
Trei avioane din cele 13 sunt din clasa A340, aparate de zbor de dimensiuni mari, cu patru motoare si cu preturi care pornesc de la 180 de milioane de dolari.
David Vellupillai, director de marketing la divizia de aviatie privata a companiei Airbus, zambeste cu subinteles. "Credem ca vom primi anul acesta prima comanda pentru modelul A380 Flying Palace", spune Vellupillai, citat de Financial Times.
Ideea ca cel mai recent avion Airbus de dimensiuni mari, care nu va fi livrat decat in toamna, va deveni locul de joaca al miliardarilor pare extraordinara.
Dar, dupa calculele Airbus, in momentul de fata sunt in proprietate privata aproximativ 20 de avioane Boeing 747 si un sfert dintre proprietarii acestora ar putea sa le inlocuiasca cu mai marele Airbus A380.
Pana la mijlocul anilor '90, bogatasii care cheltuiau sume enorme pentru a avea propriul avion trebuiau sa cumpere aparatul de zbor, fie nou fie la mana a doua, si sa il "decoreze" ei singuri. Dar din 1996, compania Boeing a lansat modelul Business Jet, o versiune hibrida a modelului B737 cu un singur culoar si cu o gama larga de accesorii de uz corporatist.
Airbus a reactionat anul urmator cu modelul Airbus Corporate Jet (ACJ) bazat pe modelul A319 cu un singur culoar, si de atunci a dezvoltat o intreaga familie ACJ care a derivat de la modelele A318, A319 si A320. Acestea sunt completate de versiunea avionului de cursa lunga A340, iar acum de modelul A380.
De-a lungul a zece ani, Airbus a primit peste 100 de comenzi, incluzand 40 de avioane de dimensiuni mari, care totalizeaza vanzari catre corporatii, guverne si sectorul privat de peste 6 miliarde de dolari. Suma destul de mica, dar nu neglijabila daca sunt luate in considerare cele 7.000 de avioane comandate sau livrate in total companiilor aeriene. Atentia pe care producatorul francez de avioane o acorda pietei corporatiste este inevitabila intr-o lume globalizata unde directorii executivi si miliardarii isi doresc avioane private cu care sa zboare cat mai departe si cat mai comod cu putinta.
Gulfstream si Bombardier Aerospace, doi producatori specializati de avioane pentru corporatii, au raspuns cu avioane si mai impunatoare, G650 si Global Express, cu preturi care pornesc de la 46 de milioane de dolari, respectiv 47 de milioane de dolari.
La pretul acesta, poate fi cumparat un avion de pasageri mai mic. Avionul A318 Elite destinat corporatiilor, lansat anul trecut de Airbus, are un pret de pornire de 47 de milioane de dolari, incluzand o cabina standard pentru executivi cu mult spatiu.
Cel mai bine vandut avion din categoria ACJ este modelul A319 Prestige care costa 60 de milioane de euro si care are suprafata podelei de marimea unui apartament cu trei camere.
Designerii de interior au asigurat o zona speciala dedicata echipajului si personalului adus la bord de proprietarul avionului, o zona de relaxare, mese de conferinte si pentru a servi masa, plus un birou privat, un dormitor dublu si o sala de baie pentru proprietar. Oamenii de afaceri care isi petrec mai mult timp in afara decat inauntrul biroului isi pot lua cu ei biroul, casa si garderoba si sa elimine astfel schimbarea fara sfarsit a camerelor de hotel.
Avantajele cumpararii unui avion de la producatorii recunoscuti constau in faptul ca echipajul si facilitatile de intretinere sunt relativ usor de accesat la nivel mondial.
Un model din clasa ACJ are motoare mai mari decat avionele de pasageri standard, care ii permit aparatului sa intre si sa iasa din spatii mici de zbor si sa zboare la inaltimi mai mari.
Tinand cont ca Airbus a estimat o limita anuala de 500 de ore de zbor, fata de 3.500 de ore cat zboara un avion de pasageri, consumul de combustibil este mai putin important pentru proprietarii acestora.
O intrebare se ridica cu toate acestea: cine cumpara astfel de avioane? Guvernele sunt clientii principali. Reprezentantii francezi, italieni, cehi, venezueleni, brazilieni, toti au avioane din familia ACJ, proiectate pentru a transporta 40 de pasageri, mai exact ministrul si anturajul sau intr-o vizita oficiala.
Ar trebui sa obiecteze contribuabilii? "Eu m-as mai gandi daca as vrea ca ministrul sa ajunga in cea mai buna forma la semnarea unui tratat comercial. O prezentare slaba poate costa destul de mult tara pe care o reprezinta", spune Vellupillai. Iar in situatii de criza, avionul poate functiona ca centru de comanda pentru presedinte sau primul-ministru.
Cu toate acestea, avioanele care iau calea guvernelor sunt concepute astfel incat pot fi facute mici modificari pentru folosiri alternative, adesea pentru transport militar, cand situatia o cere.
Modelele din familia ACJ ar putea deveni pentru companii adevarati "cai de munca".
Un avion din clasa A320 al companiei DaimlerChrysler, echipat cu 48 de locuri de clasa business, inregistreaza mai multe ore de zbor decat un avion de pasageri, transportand executivii intre fabricile din Germania si SUA ale producatorului de autoturisme.
Pentru multi oameni de afaceri, avionul privat este o alegere in functie de stilul de viata si nu in functie de avere.
Mai mult, proprietarii avioanelor din clasa corporate, care detesta turbulentele, folosesc o a doua nava care zboara inaintea avionului si care il avertizeaza pe pilot de aerul turbulent care il asteapta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO