Business Internaţional

Financial Times: Investiţi în România! Cum a reuşit România să şteargă preconcepţiile şi să devină o destinaţie extrem de atractivă pentru investitorii din IT. ”Este impresionant numărul de antreprenori tineri, care au imaginaţia şi puterea de a contesta ecosistemul global al startup-urilor”

Financial Times: Investiţi în România! Cum a reuşit...

Autor: Corina Zamfir

19.09.2017, 10:56 2177

Chiar dacă la prima vedere România nu pare o ţară profitabilă din punct de vedere al start-up-urilor din domeniul tehnologiilor de ultimă generaţie, fiind asociată mai mult cu munţi, biserici medievale şi drumuri pline de gropi, relitatea dovedeşte exact contrariul, scrie Financial Times.

Achiziţionarea de către compania americană Fitbit, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de echipamente care permit monitorizarea activităţilor fizice, a Vector Watch, un start-up cu origini româneşti, pare să confirme faptul că forţa de muncă din România, o piaţă internă în creştere, precum şi statutul de membru al UE o fac o destinaţie europeană promiţătoare pentru investitorii din domeniul tehnologiei.

Dezavantajul care a existat mai mereu a fost mediul de finanţare subdezvoltat şi fragmentat, dar un val de oferte recente indică intensitatea cu care creşte sectorul tehnologic.

"Ceea ce mi se pare cel mai impresionant şi mai liniştitor este numărul activ de tineri antreprenori din domeniul tehnologic, tineri care au în jur de 20 de ani cu imaginaţie şi puterea de a contesta ecosistemul global al startup-urilor", spune Eric Friedman, co-fondatorul Fitbit pentru Financial Times.

"Evoluţia de pe scena start-up-ului din România este extrem de pozitivă. Noi fonduri de investiţii sprijină tot mai multe start-up-uri bazate pe tehnologie", mai adaugă el.

Achiziţia Vector Watch, lansat în 2015 de către Andrei Pitiş, este văzută ca dovadă a potenţialului României.

Eric Friedman a declarat că foloseşte Vector Watch - care are o prezenţă comercială în 27 de ţări - pentru a-şi spori prezenţa în Europa, Orientul Mijlociu şi Africa şi pentru a îmbunătăţi centrul de dezvoltare proaspăt deschis în Bucureşti.

România a fost o destinaţie preferată de outsourcing IT de mulţi ani, cu avantaje competitive, inclusiv piaţa internă de 20 de milioane de euro, una dintre economiile cu cea mai rapidă creştere din Europa, şi tinerii absolvenţi cu abilităţi lingvistice bune.

România se poate baza şi pe moştenirea excelenţei în domeniul ştiinţei, matematicii şi educaţiei tehnice. Accentul se îndreaptă spre utilizarea acestora pentru a dezvolta companii inovatoare.

"Există o mulţime de oameni care au capacităţi tehnice şi de dezvoltare software", spune Mircea Vadan, antreprenor tehnic şi fondator la Cluj Startups. "În comparaţie cu majoritatea ţărilor din Europa Centrală şi de Est, România are avantajul unui număr mai mare de resurse umane. Este mai uşor să găseşti talent. Participarea la activităţile UE este de asemenea un avantaj în comparaţie cu Ucraina care trece printr-o perioadă dificilă".

La rândul său, spiritul antreprenorial a fost stimulat de cererea de profesionişti calificaţi; atunci când o întreprindere nu reuşeşte, este uşor pentru angajaţii săi să găsească un loc de muncă în altă parte.

În plus, chiriile sunt relativ scăzute – aproape la jumătate faţă de cele din Berlin, potrivit InvestRomania. Salariile cresc şi sunt accesibile în funcţie de standardele vest-europene, media anuală pentru un dezvoltator de software fiind de aproximativ 17.000 de euro. În multe oraşe numărul start-up-urilor creşte pe zi ce trece, mai ales în Bucureşti şi în Cluj, dar şi în oraşe precum Braşov şi Timişoara.

Începând cu anul 2016, investitorii români au acumulat 11,3 milioane de euro, potrivit lui Bogdan Ceobanu, fost antreprenor care face parte acum din departamentul de inovare al Comisiei Europene.

În primele opt luni ale anului 2017, finanţarea a crescut la 38,4 milioane de euro. Acest lucru a fost în mare măsură determinat de investiţiile UiPath, un dezvoltator de software pentru automatizare a proceselor robotizate, care are mulţi clienţi multinaţionali.

Un alt succes românesc este Clever Taxi care a fost înfiinţat în 2010 şi care are 17.000 de şoferi şi 600.000 de clienţi în România - un exemplu al modului în care dimensiunea pieţei locale permite start-up-urilor româneşti să crească. Ca şi în cazul Vector Watch, achiziţia este de aşteptat să stimuleze cercetarea şi dezvoltarea în Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO