Business Internaţional

Faţa nevăzută a monedelor virtuale: Cum se mai fac mii de dolari din criptomonede

Faţa nevăzută a monedelor virtuale: Cum se mai fac mii...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

27.11.2018, 17:08 2806

În cazul în care emitenţii de criptomonede doresc mediatizari pozitive pentru monedele lor virtuale, ei le cumpără, arată o anchetă derulată de Reuters. 

Personalităţi autoproclamate din social media iau mii de dolari pentru recenzii, institute de cercetare acceptă plăţi în monedele virtuale pe care le recenzează, şi există experţi care vor evalua pozitiv orice, pentru un preţ. Toate acestea practici sunt des întâlnite, potrivit a mai mult de două duzini de oameni de pe piaţa criptomonedelor şi a unor documente consultate de agenţie.

La începutul acestui an, startup-ul ucrainean Hacken a încercat să promoveze o nouă criptomonedă, dupa ce a câştigat 3 milioane de dolari online la sfârşitul anului 2017. Directorul executiv Dmitro Budorin şi echipa sa au identificat o listă cu aproape 200 de personalităţi din social media despre care credeau că i-ar putea ajuta.

Hacken l-a plătit cu 7.500 de dolari pe Christopher Greene de la Alternative Media Television, un canal YouTube cu peste 500.000 de abonaţi, pentru a recenza moneda virtuală într-un videoclip, a declarat Budorin. Într-un videoclip de 25 de minute, publicat pe 22 iunie, Greene a vorbit despre monedele vrtuale şi afacerile lui Hacken, vorbind despre o "oportunitate de piaţă imensă" cu câştiguri potenţiale de 1.000 de ori mai mari decât investiţia.

Nicăieri în video, care are peste 92.000 de vizualizări, nu este menţionată plata lui Hacken către Greene. Greene, care a lucrat pentru Merrill Lynch, îi informează pe spectatori în primul minut al videoclipului că "poate primi compensaţii pentru produsele şi serviciile" pe care le recomandă, dar nu vorbeşte clar despre faptul că Hacken l-a plătit.

La patru zile după publicarea recenziei pe YouTube, Greene a jubilat pe Twitter pentru faptul că moneda celor de la Hacken a crescut cu 14%, la 1,54 dolari.

Unii oameni au fost atenţi la recomandările lui Greene: Carter Zurawel, instructor de yoga din Calgary, Canada, a răspuns la tweet-ul lui Greene: "Video-ul despre Hacken a fost grozav! M-a făcut să cumpăr câteva sute. "

Preţul tokenului a scăzut de atunci cu mai mult de 75%, până la 36 de cenţi. Zurawel a declarat pentru Reuters, în mesaje pe Twitter, că a pierdut o mare parte din investiţia sa iniţială, în valoare de câteva sute de dolari. El a spus că nu ştia că Greene a fost plătit pentru videoclipul său. "Probabil că voi păstra investiţia, pentru că eu cred cu tărie că piaţa criptovalutelor va creşte în viitor", a declarat el pentru Reuters.

La rândul său, Budorin a recunoscut că plăţile către Greene şi alţi comentatori de pe YouTube au fost lipsite de etică.

Abordarea celor de la Hacken este doar un exemplu din maşina de hype care face recomandări văzute de sute de mii de investitori. Puţini cercetători sau experţi îşi dezvăluie propriile opinii asupra activelor digitale, care până acum au existat într-o zonă gri a pieţei.

Bula criptomonedelor a atins punctul culminant în decembrie anul trecut, când bitcoin a atins aproape 20.000 de dolari, valoare de la care acum a scăzut cu mai mult de 80%. Valoarea totală a monedelor virtuale este acum de aproximativ 121 miliarde de dolari, în scădere de la aproximativ 830 miliarde de dolari la începutul anului.

Ceea ce nu a oprit maşina de hype.

În iulie 2017, Comisia americană pentru valori mobiliare şi burse (SEC) a publicat un raport privind o investigaţie pe care a făcut-o pe piaţa monedelor digitale şi a avertizat participanţii că monedele virtuale sau tokeenii pot face obiectul legilor federale privind titlurile de valoare.

SEC a emis un avertisment mai specific cu privire la colectarea de fonduri online, cunoscuţi ca oferte publice iniţiale (ICO), pe 1 noiembrie anul trecut. Orice celebritate sau altă persoană care promovează un token sau o monedă virtuală trebuie să dezvăluie natura, scopul şi valoarea compensaţiei pe care a primit-o în schimbul promovării, a declarat SEC pe site.

SEC nu a precizat ce criptomonede consideră că sunt valori mobiliare, dar a acţionat împotriva unei duzini de companii care au recurs la ICO. Avertismentul său din noiembrie 2017, în apropierea maximului freneziei criptomonedelor a dus la un "declin dramatic" în susţinerea ICO de către celebrităţi, cred oficiali ai instituţiei.

Cu toate acestea, în ultimele 18 luni au apărut sute de experţi în criptomonede, iar activitatea lor a scăzut doar puţin. Există acum peste 2.000 de monede virtuale care se luptă pentru atenţia investitorilor, toate promiţând bogăţie.„Principalul motiv pentru care atât de mulţi indivizi lipsiţi de experienţă investesc în proiectele eşuate de cripotomonede este că ascultă sfaturile unui aşa-zis expert", spune Larry Cermak, şeful analiştilor criptomonedelor la siteul de ştiri The Block. Cermak a spus că nu deţine criptovalute şi că nu le-a promovat niciodată. "Ei cred că pot lua în serios astfel de sfaturi, chiar dacă este cel mai adesea este o fraudă, o înşelătorie sau un conflict de interese”.

ICObench este unul dintre cele mai populare site-uri de listare şi de rating al ICO. Paginile sale se numără printre primele din orice căutare Google pentru orice criptomonedă sau enru termenul „ICO”, ceea ce îl face un site-cheie pentru operatorii de criptovalute. Ratingurile de pe site-ul creat cu 15 luni în urmă sunt generate de "experţi" neplătiţi, care au trecut de procesul de verificare al site-ului, spune directorul executiv al ICObench, Maxim Sharatsky. La data de 14 noiembrie, ICObench avea 361 de experţi ale căror ratinguri sunt supravegheate de 34 de angajaţi ai site-ului, din Moscova, Londra şi Asia. ICObench a avut 1,7 milioane de vizite între mijlocul lunii octombrie şi jumătatea lunii noiembrie, a declarat Sharatsky. Site-ul în sine face bani prin publicitate şi dintr-un serviciu premium, care permite companiilor să plătească între 1 şi 40 bitcoin pentru a fi prezentate în buletine informative sau pentru a apărea în topul rezultatelor la căutări. Şapte experţi ICObench au declarat pentru Reuters că au fost abordaţi de către companii de criptomonede sau de agenţii lor de relaţii publice, care le-au oferit bani în schimbul unei evaluări, deşi niciunul nu a precizat că a acceptat astfel de oferte.

Tim Glaus, co-fondator al Alethena, o companie cu sediul în Elveţia, a declarat pentru Reuters că firma sa a fost abordată de mai multe persoane care au declarat că ar putea pune la punct evaluări plătite de experţii ICObench, după ce Alethena şi-a listat oferta pe ICObench. Markus Hartmann, un alt co-fondator al Alethena, a scris despre experienţa respectivă pe blogul Medium în iunie. Alethena rulează o platformă de rating care concurează în anumite zone cu ICObench.

Sharatsky a declarat pentru Reuters că ICObench nu vinde ratinguri. Când ICObench primeşte informaţii că experţii săi ar fi putut fi plătiţi pentru ratinguri, este deschisă o investigaţie, iar reviziile sunt înlăturate. "Avem mai mult de 16.000 de ratinguri pe platforma noastră", a spus Sharatsky. "Din păcate, am avut probleme cu vânzările de ratinguri şi este foarte rău. Este o problemă pentru mine, pentru platforma noastră şi pentru toţi cei interesaţi", spune el.

Hartmann a fost contactat la sfârşitul lunii mai prin aplicaţia de mesagerie Telegram de către un utilizator numit „Vagiz”, care s-a oferit să-i obţină evaluări de cinci stele pentru Alethena pe ICObench, cu o reducere de 10%. El a negociat plata a 800 de dolari pentru două recenzii ICObench şi a cerut ca serviciul să fie livrat cât mai repede posibil, conform mesajelor. În mai puţin de 30 de minute mai târziu, Vagiz i-a trimis lui Hartmann mesajul: "Am terminat. Există două de cnci stele :)".

Vagiz se referă la două ratinguri de cinci stele de la experţii ICObench Daniil Morozov şi Anatoli Bordiugov, potrivit lui Alethena. Acestea au fost singurele noi ratinguri de cinci stele care au apărut după mesajul lui Vagiz, făcându-i pe cei de la Alethena să creadă că acestea erau recenziile care fuseseră aranjate, a spus Glaus. Alethena a spus că l-a plătit pe Vagiz cu 1,16 eter, o altă criptomonedă, care valora preţul convenit la momentul respectiv.

Câteva zile mai târziu, Hartmann i-a plătit lui Vagiz alţi 0,56 eter pentru al treilea rating, de la cineva numit Jason Hung, potrivit mesajelor.

Experţii ICObench fie nu au recunoscut că au luat bani, fie nu au răspuns întrebărilor ziariştilor. Dar ICObench a constatat că şi Morozov şi Bordiugov au acceptat bani pentru evaluări pozitive şi au fost înlăturaţi din postura de experţi, iar ratingurile lor au fost scoase de pe site.

Cum criptomonedele se mută în mainstream, unele companii au început să ofere cercetari în formate care imită stilul firmelor de pe Wall Street. Spero Research, cu sediul in Sydney, Australia, publică rapoarte despre criptomonede, care sunt "imparţiale" şi "independente", potrivit lui Henry Sit, unul dintre co-fondatorii lui Spero. El compară recenziile cu cele scrise de analiştii tradiţionali. Cu toate acestea, analizele sunt comandate şi plătite chiar de companiile care fac obieectul reviziilor, a declarat Sit. Compania acceptă plăţi în eter, dar acceptă şi jumătate din taxa totală în moneda proiectului, în funcţie de "cât de bun este proiectul şi cât de mult ne place personal", a spus Sit, care admite existenţa unui conflict de interese.

Unii investitori critică acest tip de rapoarte, care avertizează, dar vag, despre posibilitatea plăţilor. "Recenzile plătite nu ar trebui doar evidenţiate, ci ar trebui să fie scoase în afara legii", spune Ric Edelman, şeful firmei de management al averii Edelman Financial Services şi un investitor în bitcoin şi eter. "Până când vor fi scoase în afara legii, avertismentul ar trebui să fie la fel de mare ca şi titlul".

A apărut şi o serie de "agenţii ICO", promotori care oferă emitenţilor de criptomonede susţinători activi şi postări pe platforme sociale precum Telegram, Reddit şi Bitcointalk. astfel de platforme pot atrage investitori, având în vedere lipsa de informaţii financiare convenţionale.

Reuters a contactat o astfel de agenţie, TGE.company, pentru a întreba despre serviciile oferite pe site-ul său. Un e-mail primit ca răspuns conţinea o trimitere spre un cont pe Telegram aparţinând cuiva identificat drept "Papa Karlo". Utilizatorul a trimis o listă de preţuri, care evidenţia faptul că agenţia ar putea să furnizeze 630 de comentarii într-un grup pe Telegram, la o rată de 45 de comentarii pe zi, pentru 800 de dolari, plătibili în tether, o valută digitală.

Reuters nu a putut confirma identitatea lui Papa Karlo. Serviciile pe care le oferea au fost în conformitate cu o listă de preţuri de pe site-ul firmei, cu menţiunea: „Noi creăm hype prin soluţii complexe care sporesc activitatea comunităţii”. „Toate mesajele vor fi relevante pentru proiect şi vor fi redactate de copywriteri profesionişti, cu experienţă vastă în ICO”. Lista a oferit comentarii de la "zeci de conturi la nivel înalt" pe Bitcointalk, precum şi postări pe Reddit, la preţuri cuprinse între 950 şi 2.900 de dolari.

Un alt serviciu oferit de agenţiile ICO este publicarea de articole care le menţionează clienţii sau care conţin legături către site-urile clienţilor lor, cu preţuri ce variază între 100 până la 10.000 de dolari.

O companie de date pentru criptomonde a arătat celor de la Reuters un e-mail pe care l-a primit de la un individ care oferea un articol pe Forbes.com, pentru 2.500 de dolari. Postul, care ar conţine numele şi site-ul companiei, ar putea fi livrat în şase până la opt săptămâni, promitea mesajul. E-mailul cuprindea şi un cupon pentru o reducere de 500 de dolari.

Forbes.com a replicat Reuters că interzice în mod explicit contributorilor să primească plăţi în schimbul unor articole. În această lună, Forbes a eliminat un post al lui Harold Stark, publicat iniţial la sfârşitul anului trecut, care se referea la un emitent de criptomonedă, de care Reuters s-a interesat. Într-o declaraţie către Reuters din această lună, Forbes a declarat că a descoperit la începutul anului 2018 că Stark a încălcat reglementările sale editoriale. Nu este clar dacă Stark a acceptat bani pentru articolul său, iar acesta nu a răspuns la o solicitare de comentariu pe LinkedIn.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO