Business Internaţional

Europenii vor avea un spatiu aerian unic

12.12.2003, 00:00 23

Reprezentantii celor 15 state ale Uniunii Europene si Parlamentul European au semnat un acord privind crearea unui spatiu aerian unic. Intelegerea din 9 decembrie reprezinta un mare pas inainte in directia inlocuirii "peticelor" de spatii aeriene incadrate de granitele statelor cu un grup de "blocuri de spatii aeriene" mai practice. Planul "Cerului Unic" promite calatorii mai sigure, mai ieftine si mai punctuale, potrivit declaratiilor oficialilor europeni.
"Am ajuns la un punct crucial in ceea ce priveste politica europeana din domeniul transporturilor", a afimat Loyola de Palacio, comisarul UE pentru transport si energie.
Martin Borghetto, analist la Morgan Stanley, in Londra, considera ca intelegerea a fost un "prim pas in directia crearii unei piete aeriene unice".
Planul va pregati terenul pentru o mai eficienta colaborare intre spatiile aeriene civile si militare. De exemplu, avioanele care pana acum erau obligate sa ocoleasca cordoanele aeriene militare vor putea trece prin aceste zone daca nu sunt folosite pentru scopuri militare, economisind astfel timp si combustibil.
Noul pachet de legi va intra in vigoare cel mai devreme la sfarsitul anului viitor. Este necesara intai aprobarea intregului Parlament European si de ministrii guvernelor nationale.
Comisia Europeana a inceput sa lucreze la acest proiect cu 4 ani in urma, insa companiile aeriene europene au sustinut aceasta idee inca de la sfarsitul anilor '80. Pana acum, obstacolul cel mai important in calea acordului a fost retinerea guvernelor sa renunte la suveranitatea asupra spatiilor aeriene de deasupra tarilor lor.
British Airways, cea mai mare companie aeriana dn Europa, s-a declarat foarte multumita de noul sistem. "Va duce la descongestionarea spatiului aerian, la eliberarea unor zone si va favoriza diminuarea costurilor", a declarat pentru The New York Times Steve Double, de la British Airways.
Comisia Europeana estimeaza ca acordul va avea ca rezultat realizarea unor economii de la 1,6 miliarde pana la 2,3 miliarde de dolari, realizate prin planificarea mai eficienta a curselor si a consumului de combustibil. Analistii din industrie estimeaza ca pana in anul 2020 traficul deasupra Europei se va dubla.
"Mai mult, intarzierile si traseele deosebit de lungi au efecte daunatoare si asupra mediului inconjurator. Consumul de combustibil si emisiile de gaze pot fi reduse cu 5%", se afirma intr-o declaratie a comisiei.



Rugby-ul aduce profituri companiilor aeriene
Potrivit statisticilor, Cupa Mondiala la Rugby si relansarea curselor transatlantice au ajutat la impulsionarea zborurilor la cele mai importante aeroporturi britanice. Operatorul aerian britanic BAA a anuntat ca in luna noiembrie traficul cu calatori a crescut cu 6,8% fata de noiembrie 2002, adica prin cele 7 aeroporturi controlate de companie au trecut cu 9,9 milioane de calatori mai mult decat acum un an. Reprezentantii operatorului au declarat pentru BBC ca fanii rugby-ului au avut o importanta contributie in acest sens. Numarul de zboruri pe distante lungi a crescut cu 7,5% in noiembrie, fata de avansul de 4,6% din octombrie. Aceste cifre sunt un semn bun pentru BAA, care luna trecuta anuntase o diminuare cu 4% a profiturilor. In acest an, industria aviatica a fost afectata serios de razboiul din Irak, temerile legate de terorism si de izbucnirea epidemiei de pneumonie atipica. anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO