Business Internaţional

Europa de Est este noul Detroit pentru producatorii de automobile

18.10.2006, 16:27 42

Forta de munca mai ieftina decat in Europa de Vest si chiar in Asia duce la o relocare a activitatilor de productie catre est, in conditiile in care mare parte din producatorii de automobile se confrunta cu o scadere a veniturilor.
Forta de munca ieftina determina producatorii sa deschida unitati de productie in tarile din spatele fostei cortine de fier, lucru care va avea consecinte negative asupra muncitorilor din vest, titreaza cotidianul britanic Times. Dupa ce i-a insultat pe sindicalisti si i-a dezamagit pe politicieni anul trecut, producatorul francez de automobile Peugeot a anuntat anul acesta ca va inchide fabrica din regiunea West Midlands, din Marea Britanie, iar muncitorii din Ryton vor ramane fara locuri de munca in luna ianuarie, cu sase luni mai devreme decat a fost stabilit initial.
Sindicalistii si ministrii au caracterizat inchiderea fabricii de langa Coventry ca pe o actiune fortata a companiei franceze care, trecand printr-o perioada mai dificila, a decis inchiderea unitatilor din Marea Britanie si disponibilizarea muncitorilor englezi. Aceasta decizie este vazuta ca o solutie pentru protejarea locurilor de munca din Franta.
Insa lucrurile stau un pic altfel. Cei 2.300 de muncitori din Ryton au fost sacrificati din cauza tendintei producatorilor auto de a-si reloca fabricile in centrul si estul Europei.
Noul Peugeot 207, produs in orasul Trnava din Slovacia, unde compania franceza a primit permisiunea guvernului slovac de a-si construi o fabrica, ii ofera producatorului francez posibilitatea de a profita de pretul mic al fortei de munca in comparatie cu cel din Europa de Vest.
In momentul de fata se construiesc atat de multe automobile in Slovacia, Cehia si tarile din jur incat zona a fost supranumita Noul Detroit, facand trimitere la concentrarea producatorilor americani de automobile in statul Michigan la inceputul secolului 20.
Skoda, producatorul autohton de automobile din Cehia, a fost inglobat de catre concernul Volkswagen de mai bine de 15 ani si a fost transformat dintr-o companie ineficienta ale carei automobile au fost tinta multor glume, intr-una dintre cele mai profitabile divizii ale Volkswagen, cu o productie anuala de peste 500.000 de automobile.
Volkswagen mai are o fabrica in Bratislava, care produce modelul ieftin Polo si sofisticatul Touareg, cat si caroseria pentru Porsche Cayenne.
Salariile platite de catre Volkswagen in Slovacia sunt cu 85% mai mici decat cele oferite muncitorilor din Germania de Vest. In timp ce la fabricile din Germania concernul este nevoit sa lupte cu scaderea costurilor de productie si prelungirea programului de munca, afacerile in expansiune ale Volkswagen din Cehia si Slovacia sunt o alternativa tentanta.
Se vor produce oare automobile marca Volkswagen in cadrul uzinelor Skoda? Detlev Wittig, presedintele Skoda Auto, care a incurajat dezvoltarea propriilor modele ale constructorului ceh, nu aproba un astfel de scenariu pentru compania sa. "Pot sa va asigur ca nu vom produce versiuni Volkswagen ale modelelor Skoda".
Fostele state comuniste au devenit atractive nu numai pentru producatorii de automobile din Europa de Vest. Ca si japonezii, sud-coreenii sunt nerabdatori sa "le produca acolo unde se vand", evitand in acest fel taxele de import si cheltuielile cu transportarea automobilelor intre continente.
Coreea de Sud este cunoscuta drept o tara cu costuri mici de productie, motiv pentru care este o surpriza de a afla ca producerea automobilelor in Europa de Est este mai accesibila decat exportarea acestora din tara de origine.
Yong-Hwan Kim, presedintele departamentului de business din cadrul grupului Kia International, a spus ca salariile pe care le plateste angajatilor de la fabrica din orasul Zilina din Slovacia, unde a demarat constructia unui nou model special creat pentru Europa, este o cincime din cele din Coreea.
Piesele auto sunt mai scumpe, dar numarul furnizorilor locali este in crestere, iar Kia va beneficia de planurile de dezvoltare ale Hyundai, care este compania-mama. In 2008 Hyundai va deschide o fabrica la Nosovice, oras din Cehia, care e la numai 40 km fata de Zilina, unde vor fi produse motoare, cutii de viteza pentru Kia, cat si pentru alte marci de automobile produse in zona.
Grupul PSA, care detine Peugeot si Citr?en, a incurajat producatorii de piese auto si prestatorii de servicii sa se stabileasca in Cehia dupa ce a semnat un acord de colaborare cu Toyota in 2001.
Fabrica Kolin, construita pe locul unde BMW a dorit sa construiasca o fabrica, produce automobile cu design Toyota, dar vandute sub marca Citr?en C1, Peugeot 107 si Toyota Aygo.
Guvernele vest-europene au sustinut ca producatorii auto ar fi primit facilitati fiscale consistente in aceste tari care au intrat de curand in Uniunea Europeana.
Jon Goodman, directorul departamentului de relatii externe al PSA Peugeot Citr?en in Marea Britanie, a spus ca "Slovacia a respectat normativele europene inca inainte de a adera la UE, iar noi am primit 15% din fondurile alocate dezvoltarii locale, nivelul maxim acordat de UE, cifrand 105 milioane de euro dintr-o investitie de 700 de milioane."
Producatorii pleaca spre est doar pentru ca acolo este mai ieftin de construit automobile. Carl-Peter Foster, presedintele General Motors Europa, care detine fabrici in Polonia, a tinut sa ofere cativa termeni de comparatie. "Daca in Germania salariul reprezinta 100%, fiind considerat etalonul comparatiei, in Marea Britanie salariul reprezinta 75% din cel din Germania, in Spania 40%, iar in Polonia acesta e de 15%", a spus el.
Executivii fabricilor constructoare de masini din Marea Britanie sunt constienti de riscurile la care sunt expusi.
Hein Van Gerwen, managing director al Toyota Motor Manufacturing din Marea Britanie, a spus recent ca grupul intentioneaza sa isi extinda vanzarile in restul Europei, iar fabrica din Anglia ar trebui sa depuna un efort considerabil pentru a avea o cota-parte considerabila de productie din competitia cu alte fabrici ale companiei. In prezent Toyota mai detine doar o fabrica in estul Europei, in Rusia.
Tarile din Europa cu traditie in industria auto, ca Marea Britanie, Franta, Germania si Italia, nu sunt unicele care sunt expuse riscului. Acum douazeci de ani, Spania era intr-o situatie similara tarilor din Europa de Est.
Acum insa, presedintele Volkswagen atentioneaza asupra faptului ca salariile platite in cadrul subsidiarei sale Seat din Spania sunt de doua ori mai mari decat cele din Cehia.
Ford a anuntat ca va renunta la modelul sau Ka, construit in orasul spaniol Valencia, in 2008, cand va fi lansat succesorul acestuia. Acel model va fi produs la o fabrica a companiei Fiat in orasul polonez Tychy, alaturi de Fiat Panda si noul 500.
Fiind in situatia de a nu poseda nicio fabrica a sa in Europa de Est, Ford spera sa preia fabrica ce a apartinut Daewoo din Craiova. Desi in momentul de fata intreprinderea este in proprietatea Guvernului roman, ea a fost construita initial de catre Citr?en si a apartinut companiei Daewoo. Presedintele diviziei europene Ford, John Fleming, a spus ca "tinem neaparat sa preluam aceasta fabrica deoarece produce atat masini. cat si motoare, astfel dand posibilitatea de a demara in forta."
Ford este intr-atat de entuziasmat de Europa de Est, incat este gata sa intre in competitie pentru aceasta fabrica cu inca cel putin trei companii. General Motors este unul dintre vechii rivali din Detroit ai Ford. Un alt competitor hotarat este compania chineza Chery Automobile. China este considerata de catre mai multi analisti ca o sursa viitoare de automobile ieftine, insa interesul Chery manifestat pentru Romania sugereaza ca factorii economici si politici ar putea determina China sa inceapa productia in Europa mai devreme decat s-ar astepta unii.
Dintre toate tarile din regiunea cu costuri mici, in Romania acestea sunt cele mai mici. Modelul Logan produs de catre Dacia, fosta intreprindere de stat care este in prezent una dintre subsidiarele Renault, este o masina de familie simpla, putin sofisticata, al carei pret local este de 5.700 de euro sau 7.500 de euro, varianta echipata cu dotarile de siguranta si cu un regim de emisie in concordanta cu normele vest-europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO