Business Internaţional

Eurofighter, in pericol de oprire a productiei

19.07.2004, 00:00 17

Eurofighter GmbH, compania responsabila cu cel mai mare proiect defensiv al Europei, se pare ca isi va diminua productia, in cazul in care Marea Britanie, alaturi de alte trei state nu va decide in cursul acestei luni achizitionarea unei noi transe de 236 de avioane. Efectul imediat al unei astfel de decizii ar fi o disponibilizare masiva de personal, informeaza Bloomberg.
"Un angajament ferm pana la sfarsitul lunii, alaturi de asigurari clare ca pasul urmator va fi semnarea contractului reprezinta ceea avem nevoie", a declarat Aloysius Rauen, directorul executiv al Eurofighter. "Companiile cu care colaboram pregatesc deja demararea programului."
Marea Britanie, Germania, Italia si Spania s-au angajat sa achizitioneze in total 620 de unitati in trei transe. Avionul de lupta in cauza - conceput in urma cu 20 de ani pentru a combate MIG-urile sovietice - este construit de BAE Systems, European Aeronautic, Defence&Space Co. (EADS) si divizia Alenia a companiei inmeccanica SpA.
Eurofighter este cu cel putin 6 ani in urma programului stabilit initial, iar costurile sale s-au triplat, ajungand la peste 83 mld. Euro (103 mld.$). "A fost deja atins nivelul de cost echivalent inchiderii si redeschiderii fabricii", a afirmat Richard Aboulafia, analist al industriei aerospatiale la Teal Group din Fairfax, Virginia.



Pozitia Londrei
Marea Britanie doreste o reducere de pret a avioanelor, precum si introducrea mai repede decat fusese programat a capacitatii de atac asupra tintelor terestre cu arme de inalta precizie. Cererile lor se afla in negociere, a declarat Rauen.
"Marea Britanie nu se afla la nivelul celorlalte tari din punct de vedere al finantarii", a declarat Rauen. "Negocierile urmaresc asumarea unui angajament".
Oficialitatile de la Londra au fost afirmat ca vor achizitiona 89 de unitatI. Germania a confirmat cumpararea altor 68 in viitor.
"Englezi, grabiti-va!", a declarat Rainer Hertrich, co-director executiv al EADS. "Daca intelegerea nu va fi parafata pana la finalul lunii iulie, consecintele vor fi imediate", angajatii si subcontractorii urmand sa lucreze part-time, sau chiar sa fie concediati. "Cine va achita factura?"
Nu mai putin de 14.000 de locuri de munca din cadrul Eurofighter este posibil sa dispara pana in noiembrie 2005, iar costurile sa creasca cu 1,5 mld. Euro din cauza intarzierii acordului pentru a doua transa de avioane, a estimat intr-o scrisoare Ernst Dintner, general manager la NETMA, firma ce manageriaza acest proiect. Numai EADS are 6.000 de persoane angajate in acest proiect.
Companiile vor fi nevoite sa negocieze cu sindicatele reducerea duratei schimburilor si unele concedieri in cazul in care guvernele intarzie sa isi asume un angajament in cazul transei de 236 de unitati.
"Exista pericolul sa ne confruntam cu o intrerupere a programului care se poate dovedi extrem de costisitoare", a afirmat Thomas Enders, directorul diviziei militare a EADS. "Estimarea noastra cifreaza pierderile posibile la 1-2 mld. Euro". 
Purtatorii de cuvant ai ministerelor apararii din Germania, Italia sI Spania au raspuns negativ cererilor de a comenta aceasta situatie.     
Prima transa prevazuta in acord a fost de 148 de avioane. Dintre acestea, 36 au fost deja livrate, 104 sunt in constructie, iar in cazul a 8 dintre ele productia urmeaza sa inceapa. Procesul urmeaza sa se incheie la inceputul lui 2007, an in care este programata sI inceperea livrarilor din cea de a doua transa. Conditia esentiala este insa reluarea imediata a activitatii.     

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO