Campionatul de fotbal Euro 2012 care s-a încheiat duminică a fost un succes pentru Polonia la nivel de imagine, dat fiind că marea majoritate a vizitatorilor au declarat că intenţionează să revină, însă efortul depus pentru pregătirile campionatului a avut un impact negativ major printe firmele de construcţie poloneze, care falimentează una după alta, potrivit presei internaţionale.
În ceea ce priveşte transportul public din oraşele gazdă ale turneului Euro 2012, acesta a fost evaluat pozitiv de 77% din turişti. Cei mai mulţi dintre suporterii străini (91%) au fost încântaţi de atmosfera din Polonia pe durata campionatului de fotbal, iar 85% din respondenţi au spus că s-au simţit în siguranţă în cele patru oraşe gazdă Varşovia, Gdansk, Poznan şi Wroclaw.
Luaţi prin surprindere de scumpirea materiilor prime, constructorii polonezi cad pe capete
Programul ambiţios al Poloniei privind finalizarea construcţiilor de autostrăzi înainte de începerea campionatului european de fotbal Euro 2012 a transformat ţara într-unul din cele mai mari şantiere din Europa. Acum însă ceea ce ar fi trebuit să fie o mină de aur pentru companiile de construcţii a devenit o calamitate, trei dintre cei mai mari constructori polonezi intrând recent în faliment, scrie Financial Times.
În primele patru luni ale anului 85 de companii de construcţii şi-au încetat activitatea, cu 60% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit companiei de asigurări Euler Hermes.
Companiile au avut dificultăţi din cauza competiţiei dintre contractorii mari, care au oferit fiecare un preţ mai mic decât celălalt în speranţa că vor câştiga contracte substanţiale pentru construcţia autostrăzilor. Singurul criteriu utilizat de agenţia de stat pentru construcţia de drumuri la licitaţia pentru atribuirea contractelor de construcţie a autostrăzilor a fost preţul.
Problema a constat în faptul că firmele de construcţii nu au estimat corect marjele. Ulterior, companiile au fost afectate şi de creşterile preţurilor la asfalt, ciment, combustibil şi oţel, transformând astfel contractele în afaceri neprofitabile.
O altă cauză a falimentelor companiilor de construcţii este viteza cu care Polonia a derulat programul privind construcţia de drumuri şi a încercat să finalizeze o mare parte din proiecte înainte ca ţara să găzduiască campionatul Euro 2012.
În 2009 şi în 2010 agenţia pentru construcţia de drumuri a organizat 140 de licitaţii în valoare de 70 mld. zloţi (16,33 mld. euro). În 2004 agenţia a investit doar 6,2 mld. zloţi (1,44 mld. euro) în construcţia de drumuri.
O consecinţă a problemelor financiare ale companiilor de construcţii a fost şi scăderea bursei de la Varşovia, unde sunt listate multe dintre firmele de construcţii. Indicele bursei pentru sectorul construcţiilor a scăzut cu aproximativ 60% în ultimele 12 luni, cea mai mare scădere a unui indice sectorial al bursei de la Varşovia.
Perspectivele pentru sectorul construcţiilor din Polonia sunt incerte. Anul acesta urmează a fi finalizaţi 968 km de drum, iar în 2013 vor fi daţi în folosinţă doar 185 km
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels