Business Internaţional

Economia mondială simte deja impactul protecţionismului lui Trump. Iar un război comercial în toată regula încă nici n-a început

Premierul Japoniei Shinzo Abe şi preşedintele SUA Donald Trump. Abe a avertizat Washingtonul că intenţia de a majora tarifele pentru maşini importate va avea efecte negative nu doar asupra economiei americane, prin distrugerea de locuri de muncă, ci va devasta şi economia globală.

Premierul Japoniei Shinzo Abe şi preşedintele SUA Donald Trump. Abe a avertizat Washingtonul că intenţia de a majora tarifele pentru maşini importate va avea efecte negative nu doar asupra economiei americane, prin distrugerea de locuri de muncă, ci va devasta şi economia globală.

Autor: Bogdan Cojocaru

26.07.2018, 00:07 456

Efectele nocive ale protecţionismului se  văd deja în radiografiile activităţilor economice din Europa, Japonia şi SUA şi în avertismentele nervoase ale companiilor care se aşteaptă la creşterea incertitudinilor şi la diminuarea veniturilor.

Multe companii trebuie să decidă dacă să încaseze şocul reducerii marjelor de profit sau să majoreze preţurile. De asemenea, unii producători se pregătesc de creşterea costurilor cu materiile prime, o altă povară pentru venituri, scrie Bloomberg.

Astfel de presiuni se reflectă, spre exemplu, în scăderea încrederii companiilor din Germania, cea mai mare economie europeană. Un indicator al acestei încrederi calculat de institutul Ifo a înregistrat în iulie a opta lună de scădere consecutivă, notează Financial Times.

Germania are o economie deschisă cu un sector al producţiei industriale imens, ceea ce înseamnă că orice piedică din comerţul global are efecte amplificate asupra acestei ţări.

„Într-o economie orientată spre export, pen­tru care SUA sunt încă cea mai mare destinaţie pentru exporturi, perspectiva apariţiei mai multor complicaţii în comerţ creează îngrijo­rare“, spune Carsten Brzeski, economist-şef la ING.  De la comenzile pentru industrie la pro­fiturile companiilor şi preţurile pentru consu­matori, războiul tarifelor pornit de preşedintele american Donald Trump împotriva UE şi a Chinei a început să se vadă în cifre. Iar Trump a avertizat că nu se va lăsa până nu va obţine ce vrea.

Emblematicul producător american de moto­ciclete Harley-Davidson, vizat de contra­tarifele aplicate de UE importurilor din SUA, şi-a redus proiecţiile privind marjele de profit din cauza acestor suprataxe.

De asemenea, Frans van Houten, directorul executiv al producătorului olandez de electro­casnice Royal Philips, spune că escaladarea războiului tarifelor ar putea însemna includerea costurilor mai mari în preţurile pentru consu­matori. Şi Whirlpool, concurent din SUA, dar cu fabrici peste tot în lume, inclusiv în UE, a avertizat că scumpirea materiilor prime a afectat rezultatele de pe unele pieţe în al doilea trimestru.

În economia globală, devine pregnantă senzaţia că avansul sincronizat din ultimul an se apropie de final. Economia americană, cea mai mare din lume, a primit o doză de stimul cu efect temporar sub forma reducerilor de taxe. Însă economia chineză, numărul doi în lume, se răceşte. Această tendinţă, dacă s-ar accentua, ar fi benefică pentru SUA, au calculat strategii băncii centrale germane Bundesbank. Însă restul lumii ar avea de suferit. SUA au importat bunuri de peste 500 de miliarde de dolari din China anul trecut, de trei ori mai mult decât au exportat în această ţară. Analiştii de la Bundesbank spun că preţuri mai mici în China, datorate creşterii eco­nomice mai slabe, ar stimula consumul privat şi investiţiile din SUA, ceea ce ar alimenta creş­terea economiei americane. În timp ce perspec­tivele economiei chineze rămân în general favorabile, o creştere semnificativă a datoriilor companiilor şi legături financiare opace aduc riscuri care nu pot fi neglijate. Modelele economice standard bazate pe un şoc general la nivelul cererii ar putea subestima aceste riscuri. Istoria arată că crizele financiare care urmează unor perioade de creştere extra­ordinară a creditului au un impact mai pronunţat asupra investiţiilor interne decât asupra consumului privat. De vreme ce investiţiile chineze sunt orientate de obicei asupra unor importuri cum ar fi cele de utilaje şi echipamente, ţările care furnizează aceste bunuri, printre care Germania, ar putea fi mai expuse decât se crede.

Calculele Goldman Sachs arată că economia mondială va continua să avanseze în 2019, dar mai încet. Un război comercial ar reprezenta o frână în plus.

Mai multe detalii pe www.zf.ro

„Dificil de cuantificat sunt nu doar efectele asupra cererii, ci şi perturbările privind preţurile şi lanţul de aprovizionare“, spun analiştii de la Goldman Sachs.

În urmă cu câteva zile şefii băncilor centrale şi miniştrii de finanţe din G20 au atenţionat că tensiunile comerciale ameninţă creşterea economiei globale.

Separat, premierul japonez Shinzo Abe a avertizat Washingtonul că intenţia sa de a majora tarifele pentru maşini importate va avea efecte negative nu doar asupra economiei americane, prin distrugerea de locuri de muncă, ci va devasta şi economia globală, scrie AP.  Abe a spus că va continua să-i explice lui Trump că maşinile şi piesele auto nipone n-au reprezentat niciodată o ameninţare pentru siguranţa naţională a Americii. Trump a cerut guvernului să investigheze dacă majorarea tarifelor impuse autovehiculelor şi pieselor auto aduse din străinătate poate fi justificată prin motive care ţin de siguranţa naţională. Industria auto niponă, la fel ca producătorii europeni, au investit miliarde de dolari în ultimele decenii în fabrici din SUA, unde au sute de mii de angajaţi. Constructorii auto niponi produc în SUA de două ori mai multe maşini decât exportă din Japonia, a explicat Abe. O analiză trimisă de guvernul japonez Washingtonului arată că până la 624.000 de persoane şi-ar putea pierde locurile de muncă în SUA dacă sunt majorate cu 25% tarifele pentru maşinile şi piesele auto importate, iar ţările exportatoare răspund cu măsuri de aceeaşi natură.

În China, îngrijorările au ajuns la nivelul în care autorităţile au prezentat un pachet de măsuri destinate stimulării cererii interne pentru a amortiza impactul economic al conflictului comercial. 

Unii analişti apreciază că războiul tarifelor, care riscă să se tranforme într-un război comercial total, ar putea împinge cele mai mari economii emergente ale lumii (Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud - BRICS) într-o alianţă pentru promovarea propriilor agende comerciale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO