Business Internaţional

Dupa 27 de ani, Concorde trece pe "pista moarta"

11.04.2003, 00:00 21

British Airways si Air France au decis sa retraga aparatele de zbor Concorde, cele mai importante aeronave din flotelor lor, semnaland un sfarsit prematur al erei zborului comercial supersonic.
British Airways a anuntat ca decizia a fost luata din motive de ordin comercial, veniturile obtinute din cursele pentru pasageri scazand in mod constant, in timp ce costurile de intretinere a acestui tip de aparat sunt in crestere.
Air France va suspenda zborurile efectuate cu aparatele Concorde la sfarsitul lunii mai, iar britanicii vor retrage acest aparat de zbor in luna octombrie.
Ca urmare a retragerii celor sapte aparate Concorde pe care le detine,  compania britanica va fi nevoita sa efectueze reduceri ale valorii contabile de 84 milioane de lire sterline, existand astfel posibilitatea ca BA sa nu-si atinga scopul de a redeveni rentabila in anul fiscal 2002 - 2003, dupa inregistrarea unei pierderi de 200 de milioane de lire sterline in anul anterior.
Anuntul retragerii aparatelor de zbor Concorde, ce au constituit mult timp un simbol al stilului de viata al celor bogati si faimosi, este facut la 17 luni dupa ce BA si Air France anuntau in mod triumfator intoarcerea pe pistele de zbor a aparatelor de acest tip.
Avioanele fusesera mentinute la sol timp de peste un an, dupa prabusirea unui aparat Concorde al Air France in apropiere de Paris in iulie 2000, accident ce s-a soldat cu moartea a 113 persoane.
Decizia de retragere definitiva a acestor aparate, ce ar fi putut fi operate in continuare, din punct de vedere tehnic, si in deceniul urmator, a fost luata atat din motive de ordin comercial, cat si din cauza lipsei de pasageri.
BA si Air France sunt singurele companii aeriene ce dispun de aparate Concorde, BA cu sapte astfel de aparate si Air France cu cinci.
Concorde, singurul avion supersonic utilizat in transportul de calatori, a efectuat primul zbor in martie 1969 sI a inceput sa fie utilizat comercial la inceputul anului 1976. Calatorind cu 1.350 de mile pe ora si la o altitudine de pana la 20.000 de metri, Concorde dispune de standarde tehnice neatinse de alte aparate.
Totusi, din punct de vedere financiar, avioanele nu au fost avntajoase, atragand numai doi clienti, companiile aeriene din Marea Britanie si Franta, pe atunci detinute de stat.
S-au inregistrat, de asemenea, proteste ale ecologistilor, in urma carora zborurile efectuate de aparatele Concorde au fost limitate la cursele dintre Londra, Paris si New York.
British Airways a precizat ca discutiile purtate cu Airbus, mostenitoarea "legala", dupa o serie de preluari ale companiilor initiale ce au dezvoltat Concorde, adica British Aircraft Corporation si Sud Aviation, au confirmat necesitatea implementarii unui program extins de intretinere in anii urmatori.
"O astfel de investitie nu poate fi justificata avand in vedere scaderea veniturilor determinata de declinul general al cererii globale pentru acest tip de servicii in cadrul industriei aviatice," a declarat British Airways. Rod Eddingotn, directorul executiv al companiei, a declarat: "Acesta este sfarsitul unei ere fantastice in aviatia mondiala, insa retragerea aparatelor Concorde reprezinta o decizie prudenta luata intr-un moment in care suntem nevoiti sa luam decizii dificile ce tin de situatia generala a companiei". Operatorul aerian britanic spune ca aparatele vor ramane accesibile publicului, intr-un muzeu.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO