Business Internaţional

Dublu pericol: guvernul polonez ar putea deveni protectionist acasa si dificil peste granite

24.11.2005, 19:09 19

Noul prim-ministru al Poloniei va trece printr-un test dificil in aceasta saptamana, in cadrul primei vizite pe care o efectueaza peste hotare, la Bruxelles si Londra, de la preluarea acestei pozitii in urma alegerilor parlamentare si prezidentiale, comenteaza Financial Times.

Kazimir MarcinkiewicZ, in varsta de 45 de ani, fost profesor de matematica ce nu a mai detinut o pozitie de inalt oficial pana acum, va incerca sa raspunda intrebarilor legate de sustinerea sa politica reala. Totusi, el nu va putea da prea multe raspunsuri pentru ca adevarata putere nu se afla in mainile sale, ci in cele ale fratilor gemeni ce conduc partidul Lege si Justitie (PiS).

Liderii Uniunii Europene vor dori sa afle cum intentioneaza cei doi gemeni, presedintele ales Lech Kaczynski si seful partidului Jaroslaw Kaczynski, sa impace discursul lor adesea eurosceptic cu responsabilitatile legate de relatia cu UE. Vor fi analizate de asemenea planurile acestora cu privire la economia poloneza si managementul intelegerilor parlamentare incheiate cu grupurile populiste de stanga si dreapta. Misiunea lui Marcinkiewicz este una dificila pentru ca, chiar si in Varsovia, multi se chinuie sa decida ce ar putea sa insemne un guvern condus de partidul PiS sau cat timp se va afla acesta la putere.

Raspunsul la aceste intrebari nu are numai o importanta nationala. Polonia este cea mai mare noua membra a UE, cel mai important aliat est-european al Washingtonului si cea mai importanta destinatie a investitiilor straine din aceasta regiune. Nesiguranta din Varsovia ii ingrijoreaza pe diplomati si oameni de afaceri deopotriva.

Situatia trebuia sa fie alta. In general, polonezii se asteptasera ca alegerile din toamna sa produca o puternica alianta a reformatorilor de centru-dreapta, pregatita sa faca fata efectelor a patru ani de dominanta a guvernelor de stanga. Multi au crezut ca victoria va apartine Partidului Liberal (PO), cu o echipa de economisti si administratori, partidul conservator nationalist, PiS, urmand sa ocupe pozitia a doua si sa accepte un rol minor in cadrul unei coalitii. In realitate, PiS a devansat PO in alegerile parlamentare, iar Lech Kaczynski a castigat alegerile prezidentiale. Apoi cele doua partide au esuat in constituirea unei coalitii. PiS a trebuit sa caute sustinere din partea unor grupari ce se mentinusera pana atunci departe de scena politica principala a Poloniei, populistii de stanga si nationalistii romano-catolici de dreapta din cadrul Ligii Familiilor Poloneze (LPR).

Scopul fratilor Kaczynski este de a face din PiS partidul de guvernare al Poloniei. Fii ai unui binecunoscut luptator al rezistentei in cel de-al doilea razboi mondial, cei doi au fost staruri de televiziune inainte de a deveni activisti ai miscarii anticomuniste ce a castigat alegerile in 1989. De atunci, acestia sunt convinsi ca, de fapt, comunismul nu a fost complet eradicat si ca tanara democratie a Poloniei este afectata de influenta maligna a fostilor comunisti, a unor oameni de afaceri suspecti si a unor criminali.

Originile catolice ale celor doi frati isi spun cuvantul asupra viziunilor pe care le au acestia cu privire la problemele de ordin social.

Cei doi frati au acum viziunea unei natiuni puternice cu un stat eficient ce se ingrijeste de cei saraci, creand in acelasi timp oportunitati pentru cei mai instariti. Liderii PiS considera ca multe scandaluri de coruptie din Polonia au izbucnit in urma unor conspiratii avand legatura in special cu agentiile de informatii din Rusia. Acestia sustin ca, odata eliminate retelele de influenta stabilite de fostii oficiali comunisti, polonezii vor fi liberi, plini de energie. Criticii partidului atrag, insa, atentia ca aceasta abordare ar putea determina eliminarea "inamicilor" politici din viata publica, inclusiv a liberalilor PO si fostilor comunisti.

Ceea ce conteaza este modul in care aceasta abordare va fi pusa in practica. Miscarea Solidaritatea a fost una pragmatica, iar acest aspect le-ar putea "calma" radicalismul. Fostul presedinte Alexander Kwasniewski spune ca exista riscul ca PiS sa puna in pericol stabilitatea postcomunista a Poloniei, insa il considera pe succesorul sau drept o forta moderatoare.

Noul presedinte este privit drept un moderat, insa, flancat de cei doi frati Kaczynski, acesta nu dispune de o baza de putere independenta.

PiS nu este la fel de hotarat si clar cu privire la strategia economica pe cat este in ceea ce priveste coruptia. Printre masurile pe care partidul intentioneaza sa le ia se numara reforme ca reducerea birocratiei si a impozitului pe veniturile personale, plus o propusa simplificare a complexei legislatii a Poloniei cu privire la folosirea terenurilor. Marcinkiewicz si-a stabilit o ambitioasa tinta de crestere economica de 5% pentru anul 2006, peste valoarea de 4% estimata de majoritatea economistilor si cu mult peste nivelul anticipat pentru acest an, de 3-3,5%. Prioritatea acestuia este reducerea ratei somajului, care, la nivelul de 17,6%, este cea mai ridicata din Uniunea Europeana.

In timp ce sectorul de afaceri apreciaza accentul pus de guvern pe crestere, acesta este ingrijorat in legatura cu planurile de majorare a ratei de crestere, prin schimbarea ariei de responsabilitati a bancii centrale. Insistand asupra faptului ca banca isi va pastra independenta, PiS doreste ca aceasta sa se concentreze asupra cresterii economice si inflatiei. Lech Kaczynski a aratat deja ca Leszek Balcerowicz, guvernatorul bancii, nu va fi reales dupa expirarea mandatului sau in ianuarie 2007. Liderii PiS nu impartasesc nici sperantele guvernatorului legate de o intrare timpurie in zona euro.

Marcinkiewicz sprijina intreprinderile private, inclusiv companiile straine, in special pe cele implicate in "investitii productive", cum ar fi productia pentru export ca opusa retailului. Totusi, PiS doreste in acelasi timp ca statul sa joace un rol mai activ in cadrul economiei. Astfel, primul-ministru declara ca desi procesul de privatizare va continua, guvernul isi va mentine controlul asupra restului de mari companii de stat, cum ar fi PKO BP, cea mai mare banca, si grupurile petroliere PKN Orlen si Lotos. "Vom dezvolta aceste companii pentru a crea un brand polonez si capitalismul polonez."

Cat de "radicala" va fi realitatea, nu este inca foarte clar. In ultimii ani, Polonia a preferat sa vanda active unor investitori interni decat unor companii multinationale. Exista in acelasi timp un consens privitor la faptul ca tara isi va pastra controlul asupra companiilor energetice, evitandu-se astfel riscul ca grupurile din Rusia sa puna mana pe ele.

Planurile legate de buget ingrijoreaza mult mai mult sectorul de business. Chiar si cei care sprijina PiS admit faptul ca guvernul PiS nu va fi dispus sa rezolve cea mai mare problema economica a tarii, si anume reformarea sistemului de cheltuieli in domeniul protectiei sociale. Polonia va incerca sa atraga fonduri pentru alte domenii, in special investitii in infrastructura. Polonia risca in acelasi timp sa piarda fondurile structurale acordate de UE. In timp ce sectorul agriculturii a "inghitit" partea ce-i revine din fondurile venite de la Bruxelles, guvernul si autoritatile locale intarzie in crearea de proiecte pentru utilizarea fondurilor structurale, Polonia absorbind doar 3% din fondurile alocate pe perioada 2004-2006.

In absenta unor reforme bugetare radicale, guvernul promite sa se limiteze la un deficit fiscal anul de 30 de miliarde de zloti (7,9 miliarde de euro), in scadere fata de cele 35 miliarde de zloti din acest an. Astfel, deficitul va scadea de la valoarea estimata de 5,4% din PIB pentru 2005 la 4%, inca peste pragul de 3% impus de UE cu privire la adoptarea euro.

Economistii independenti spun ca daca PiS va respecta aceste planuri legate de deficit, pietele financiare nu vor fi speriate. Insa, se tem acestia, PiS mai trebuie sa detalieze unele strategii costisitoare pe care s-a angajat sa le aplice, cum ar fi constructia a 3 milioane de locuinte subventionate. PiS va trebui in acelasi timp sa dea curs unor cerinte ale sustinatorilor sai populisti, cum ar fi mai multi bani pentru agricultori. Bugetul pe 2006, ce a fost in mare parte realizat de fostul guvern, este destul de sigur. Problemele ar putea aparea in momentul stabilirii bugetului pe 2007. Un conflict prelungit cu populistii pe marginea bugetului ar putea duce chiar la demiterea guvernului lui Marcinkiewicz.

Din fericire, in contextul unei dezvoltari a exporturilor, a unui cont curent solid si a unei rate scazute a inflatiei, economia este intr-o forma destul de buna.

Companiile straine ce opereaza in Polonia actioneaza ca un puternic factor de stabilizare economica. Cu un volum al investitiilor straine directe de peste 62 de miliarde de euro, tara este bine integrata in UE si in economia globala. Pe baza primelor investitii in productie, companiile multinationale dezvolta centre offshore de servicii. Aceste tendinte nu se vor schimba brusc, chiar si pe fondul unui rezultat neasteptat al alegerilor.

Aspectele de politica internationala s-ar putea dovedi mai problematice pe fondul viziunilor eurosceptice ale liderilor PiS. Cea mai pronuntata temere a Poloniei este legata de relatiile cu Rusia. Atmosfera a fost ingreunata de faptul ca germanii si-au exprimat sprijinul fata de planurile Rusiei de constructie a unei conducte de gaze ce ar inconjura Polonia.

Noul guvern se va orienta mai degraba catre Statele Unite, preferand abordarile mai severe ale presedintelui american politicilor mult prea blande ale Germaniei si Frantei cu privire la Rusia.

Noii guvernanti ai Poloniei au o agenda politica mult mai distincta decat guvernul precedent. Stiu cu precizie ce vor sa realizeze, chiar si cu pretul indepartarii unor potentiali parteneri. Insa, ca guvern minoritar, PiS nu va putea actiona, poate, pe cat de rapid doreste in privinta problemelor interne, in timp ce pe plan international, acesta se loveste de limitarile impuse de statutul de membru al Uniunii Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO