Business Internaţional

Detroitul revine la valorile clasice ale automobilului

13.03.2003, 00:00 19

Cele trei mari companii producatoare de auto din Detroit, General Motors, Ford Motor si Chrysler au decis si se concentreze in prezent pe fabricarea unui produs mai vechi, aproape uitat, automobilul traditional.
Dupa ce ani intregi au cheltuit majoritatea fondurilor alocate pentru dezvoltare pe productia de masini sport, de camioane si de minivan-uri, cele trei companii vor incerca sa lanseze, in anii urmatori, noi versiuni ale modelelor traditionale.
Totusi, aceasta decizie implica un risc destul de mare: timp de multi ani, cele trei companii au inregistrat pierderi legate de productia de modele traditionale, obtinand in schimb venituri destul de mari din productia de camioane usoare.
GM a anuntat ca bugetul alocat pentru dezvoltarea de noi produse, ce a fost utilizat in ultimii cativa ani in productia de camioane, va fi de acum folosit pentru productia de autoturisme. Noile modele de automobile le vor depasi pe cele de camioane in proportie de trei la unu in cadrul seriei de 16 automobile pe care GM le va lansa in Statele Unite in acest an, iar aceeasi proportie va fi valabila si pentru anul viitor, a anuntat purtatorul de cuvant al GM, Tom Kowalevski.
"Este o piata uriasa careia trebuie sa-i acordam atentia cuvenita," a declarat Kowalevski. "Un procent de 48 sau 49 din cumparatori achizitioneaza inca automobile pentru transportul de calatori".
Ford, care anul acesta va lansa o noua versiune a celui mai bine vandut automobil din Statele Unite, F-150, si doua noi modele de minivan-uri, sustine ca anul viitor va fi "anul automobilului", lansarile de noi modele de automobile urmand sa le depaseasca pe cele de utilitare pentru prima data din 1999.
Chrysler spune ca 14 din 21 automobile ce urmeaza a fi lansate in perioada 2003-2005 vor fi automobile pentru transportul de calatori, mai degraba decat utilitare.
Aceasta schimbare este menita a limita castigurile producatorilor straini. Cota pe care cele trei companii o detin din segmentul de automobile pentru transportul de calatori al noii piete de automobile a scazut de la 66% in 1993 la numai 46% anul trecut, conform Autodata, o firma din New Jersey ce monitorizeaza vanzarile acestei industrii.
Producatorii de automobile insista ca aceasta schimbare de directie nu a fost determinata de actuala majorare a preturilor la carburanti, intentia de a pune un mai mare accent pe productia de automobile pentru transportul de calatori fiind exprimata inaintea anuntarii majorarilor respective.
Totusi, exista unele semne de intrebare: Vor putea producatorii de automobile sa-si impulsioneze vanzarile prin lansarea noilor modele?
Chiar si cele mai noi modele se plaseaza pe locul doi in preferintele cumparatorilor, dupa modelele oferite de companiile japoneze.
Urmatoarea intrebare care se impune este: in cazul in care cele trei companii vor putea construi automobile pe care consumatorii americani sa le doreasca din nou, vor putea acestea sa derive profit din construirea acestora?
Desi automobilele de lux pot fi la fel de rentabile ca si camioanele usoare, multe automobile ce vor intra pe piata pentru prima data ar putea genera pierderi semnificative pentru cele trei companii.
Pentru a putea concura cu producatorii straini in ceea ce priveste costurile legate de dezvoltarea de noi modele, cele trei companii vor trebui sa-si consolideze legaturile cu partenerii de peste hotare.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO