Business Internaţional

Deşi în ţara lor magazinele stau închise duminica, retailerii avertizează că o astfel de măsură luată în Ungaria va lovi în consumatori şi în angajaţi

Din 28 de state membre ale Uniunii Europene, unsprezece nu permit supermarketurilor să rămână deschise duminica. Printre ele se numără Germania şi Franţa

Din 28 de state membre ale Uniunii Europene, unsprezece nu permit supermarketurilor să rămână deschise duminica. Printre ele se numără Germania şi Franţa

Autor: Daniela Stoican

18.12.2014, 00:04 1080
Legea adoptată în Ungaria prin care magazinele mari vor fi închise duminica nu pare să aibă justificare economică şi va duce la pierderea a 20.000 de locuri de muncă, după cum estimează reprezen­tanţii lanţurilor de supermarketuri.

Măsura nu pare să aibă parte nici de susţinerea populaţiei, obişnuită să meargă la cumpă­rături în weekend, spun analiştii socio-economici.

Magazinele vor fi închise duminica, cu excepţia celor a căror suprafaţă nu depăşeşte 200 de metri pătraţi, cu condiţia ca personalul care lucrează duminica să fie un proprietar de magazin care deţine o participaţie de minimum 20% la acesta, sau un membru al familiei acestuia. Legea va intra în vigoare din martie.

Retailierii spun că măsurile, care vin după o serie de impozite punitive şi reforme impuse asupra companiilor mari, dintre care multe sunt străine, vor afecta interesele consumatorilor şi ale angajaţilor.

„Credem că Ungaria are de câştigat din comerţul desfăşurat duminica. Clienţii pot alege când şi unde să meargă la cumpărături, iar colegii noştri pot profita de ocazia de a câştiga mai mult datorită plăţilor suplimentare care se fac pentru munca de duminică“, spune într-o declaraţie grupul de supermarketuri Tesco, unul dintre cei mai mari retaileri din Ungaria.

Secretarul de stat Sándor Czomba recunoaşte că vor exista restructurări de personal, dar spune că estimările privind un număr de 20.000-30.000 de disponibilizări sunt mult exagerate, potrivit Portfolio.hu.

Anumiţi miniştri din guvernul maghiar admit că nu există prea multe justificări economice pentru lege, iar susţinerea legii de către premierul Viktor Orban pare să îi fi luat pe mulţi dintre colegii săi de guvern prin surprindere, notează Financial Times. Măsura a fost propusă de Partidul Creştin-Democrat, partenerul de guvernare al partidului lui Orban, dar timp de mai  multe luni nu s-a bucurat de susţinere politică.

Un oficial maghiar a declarat că măsura nu este susţinută de populaţie, principalii opozanţi fiind  angajaţii unora dintre supermarketuri care câştigă suplimentar pentru că lucrează duminica.

„Dacă am organiza un referendum pe această temă mâine, am pierde“, a spus el pentru Financial Times.

Analiştii descriu măsura ca derutantă, dar spun că în spatele ei s-ar afla o combinaţie de factori – susţinerea ideologică a creştin-democraţilor şi lobby-ul făcut de micii retailieri autohtoni.

„Dacă măsurile vor intra în vigoare, ele vor avea un impact direct asupra angajărilor şi a câştigurilor, dar şi un impact indirect, care ar putea fi foarte neplăcut, asupra percepţiei investitorilor. Deja există o percepţie negativă asupra mediului de afaceri din Ungaria şi acest lucru transmite un semnal negativ“, a comentat pentru Financial Times economistul Attila Bartha de la Centrul pentru Studiul Politicilor de la Universitatea Europei Centrale din Budapesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO