Business Internaţional

Deprecierea euro aduce profituri marilor exportatori europeni

Deprecierea euro aduce profituri marilor exportatori europeni

Autor: Ioana Nita

14.08.2012, 00:09 685

Deprecierea monedei euro din ultima perioadă stimulează vânzările şi câştigurile celor mai mari companii europene, cu bazele în economiile mari ale zonei euro, precum Sanofi, BMW, Volkswagen sau Siemens, compen­sând cererea slabă din partea ţărilor afectate de criză de la periferia Europei, scrie Financial Times.

Cei mai mari câştigători ai chinurilor prin care trece în ultimul timp euro sunt companiile multinaţionale care au baza de costuri în Europa, dar îşi îndreaptă o mare parte a vânzărilor în afara zonei euro.

Euro s-a depreciat cu 5% faţă de dolar în intervalul aprilie-iunie şi cu 13% din iunie anul trecut. În raport cu yenul japonez şi cu yuanul chinezesc, moneda euro s-a depreciat cu 14% în ultimele 12 luni. De la sfârşitul lunii iunie, euro a continuat să se deprecieze faţă de dolar. "Deprecierea mo­ne­dei euro poate ajuta la compensarea consecinţelor negative ale încetinirii creşterii economice pentru unele companii", a menţionat Jean-Michel Carayon, analist al agenţiei de eva­luare Moody's.

Printre companiile care beneficiază de pe urma devalo­rizării euro se numără companii farmaceutice şi din inginerie, pro­ducători auto, producători din industria aerospaţială şi fa­bricanţi de produse de lux. În al doilea trimestru al acestui an Sanofi, companie farmaceutică franceză, a întâmpinat di­fi­cultăţi din cauza măsurilor de austeritate din vestul Europei şi din cauza expirării brevetelor pentru fabricarea a două dintre cele mai bine vândute medicamente. Însă datorită deprecierii euro faţă de dolar şi faţă de alte valute, vânzările Sanofi au urcat cu 6,2%, iar profitul a scăzut cu doar 9,6%, la 1,9 mld. euro, în intervalul aprilie-iunie. "Dacă lucrurile se menţin ca în prezent, deprecierea euro va avea un impact favorabil asupra vânzărilor şi profitului din următoarele tri­mestre", a afirmat Jerome Contamine, director financiar la Sanofi.

Reprezentanţii BMW au menţionat că deprecierea euro va avea un impact pozitiv de milioane de euro asupra câştigurilor din acest an, iar cei de la Daimler se aşteaptă la câştiguri de 600-700 milioane euro. Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a avut un profit operaţional în creştere cu 500 mil. euro în primele şase luni ale anului datorită fluctuaţiilor valutare înregistrate.

Deprecierea monedei euro a ajutat la mascarea unor creşteri anemice ale vânzărilor pentru unele companii. Astfel, Siemens, companie germană de inginerie, a înregistrat o creştere a vânzărilor de 10% în al doilea trimestru, iar Luxottica, companie italiană care produce ochelarii de soare Rayban şi Oakley, a avut vânzări cu 15% mai mari în perioada aprilie-iunie datorită fluctuaţiilor valutare.

În schimb, producătorii auto Peugeot Citroën şi subsidiara Opel a companiei americane General Motors au continuat să aibă pierderi, deoarece acestea se bazează pe vânzările din Europa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO