Business Internaţional

Daimler actioneaza pentru reducerea pierderilor brandului Smart

04.04.2005, 19:23 17

In urma pierderilor inregistrate de brandul Smart, DaimlerChrysler intentioneaza sa opreasca productia unor modele si sa disponibilizeze 700 de angajati, adica o treime din forta de munca a diviziei, informeaza Bloomberg.
Din momentul lansarii, modelul cu doua usi a condus la inregistrarea unor pierderi in valoare totala de aproximativ 2,5 miliarde de euro, conform estimarilor facute de analistii bursei din Frankfurt. In ultimul trimestru al anului 2004, profitul diviziei Mercedes a scazut cu 97%.
Eckhard Cordes, seful diviziei Mercedes, a spus ca Daimler a analizat eliminarea brandului, asa cum au sperat unii analisti si investitori. Dar concluzia companiei este ca o decizie in acest sens ar fi mult prea costisitoare.
Tinta companiei pentru urmatorii doi ani este reducerea cu 30% a cheltuielilor fixe. Detaliile au venit la o zi dupa ce Mercedes a rechemat 1,3 milioane de masini pentru a rezolva unele probleme legate de calitate.
Profitul anului 2005 va fi afectat de costul restructurarii, 1,2 miliarde de euro si de cheltuielile aferente rechemarii, care se previzioneaza ca vor provoca o pierdere in primul trimestru al anului. Insa Cordes spune ca planurile de reducere a costurilor si de lansare a unor noi modele, atat de strada cat si de teren, vor readuce compania la o rata a profitului de 7%.
Unii analisti sunt insa de parere ca efortul necesar pentru instruirea dealerilor Mercedes care urmeaza sa vanda si modelele Smart pun in pericol brandul principal al companiei. "Restructurarea este foarte riscanta. Promovarea masinilor Smart ar putea fi in dezavantajul brandului Mercedes", a spus Adam Jones, un analist la banca Morgan Stanley.
"Pierderile inregistrate de Smart avertizeaza asupra viitoarelor probleme din aceasta industrie. Capacitatatea suplimentara este foarte mare", a spus Rolf Elgeti, managerul diviziei europene de investitii a bancii ABN Amro.
Pe piata europeana a automobilelor vanzarile au scazut in februarie cu 4,1%, afectand si profitul companiilor General Motors si Ford Motor.
General Motors, cel mai mare producator de automobile din lume, disponibilizeaza aproximativ 12.000 de persoane pe continent, unde a inregistrat pierderi in valoare de 742 de milioane de dolari (576 de milioane de euro).
Cota de piata a grupului Mercedes a scazut in favoarea BMW si Toyota, in timp ce Juergen Schrempp, directorul general al DaimlerChrysler, a cheltuit 4 miliarde de euro pentru reorganizarea diviziei Chrysler, dupa achizitionarea din 1998 a producatorului american. In 1994 Smart a previzionat ca va vinde in fiecare an 200.000 de unitati. In 2004 s-au vandut 153.000 de vehicule, mai putin decat tinta propusa de 155.000.

1,3 milioane de masini chemate inapoi
Mercedes Benz a retras aproape una din trei masini vandute in ultimii patru ani din cauza unor probleme electronice care i-au afectat imaginea de producator de masini de inalta calitate.
Compania a recunoscut anul trecut ca numarul mare de defectiuni ale motorului se datoreaza unor probleme complexe ale dispozitivelor electronice cu care sunt echipate masinile. De atunci plangerile curg in continuare, dar Cordes a spus ca masinile produse in prezent nu au nici un fel de probleme.
"Producem acum la cel mai inalt nivel calitativ si scopul nostru este sa ne asiguram ca vehiculele care sunt la consumatori reflecta asteptarile noastre", a spus el.
Anterior, Mercedes a comunicat ca probleme importante au doar modelele E-Class, ce reprezinta un sfert din cifra de afaceri a companiei. Dar rechemarea, care nu are legatura cu siguranta vehiculelor, acopera toate masinile cu sase si opt cilindri si motor diesel produse in perioada iunie 2001 - noiembrie 2004, plus modelele E-Class, SL-Class si CLS-Class produse dupa iunie 2001.
Mercedes a evitat sa precizeze costul acestui proces dar analistii sunt de parere ca va putea fi acoperit din rezervele pentru garantii acumulate anul trecut. Retragerile in masa au devenit o obisnuinta pentru marii producatori de automobile iar clientii devin tot mai ingrijorati. Dar foarte rar se intampla sa retragi un numar mai mare de automobile decat productia unui an.
stelian.vezentan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO