Business Internaţional

Cum pot hackerii să preia controlul frânelor de la maşina pe care o conduceţi

Cum pot hackerii să preia controlul frânelor de la...

Autor: Ştefan Stan

08.08.2014, 11:08 777

Un studiu al maşinilor cel mai predispuse la spargeri de către hackeri a arătat că, în mod surprinzător, pe primele poziţii în top se situează nişte ”titani” ai automobilelor, precum Jeep Cherokee, Cadillac Escalade sau Toyota Prius, scrie CNNMoney.

Analiştii pe probleme de securitate Charlie Miller şi Chris Valasek au realizat studiul din perspectiva configuraţiilor tehnice a unor modele variate de maşini. Scopul lor a fost să arate care dintre maşinile analizate sunt cele mai predispuse la spargeri, pentru a încuraja industria auto să facă nişte schimbări în configuraţiile vehiculelor.

Conform studiului, atât Jeep Cherokee din 2014, cât şi Escalade-ul, modelul din 2015, au moştenit o problemă de securitate: aplicaţiile maşinilor, Bluetooth-ul şi comunicarea de la distanţă se află pe aceeaşi reţea cu controlerele motorului, direcţiei şi frânelor, precum şi cu sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri. Aceeaşi situaţie se întâlneşte şi la Prius-ul din 2014, unde radioul şi Bluetooth-ul sunt pe aceeaşi reţea cu sistemul de direcţie, frânele şi sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri.

Problema cu acest concept tehnic de folosire ”la comun” a unei singure reţele este că facilitează accesul hackerilor la elemente importante ale maşinii. Dacă funcţii critice ale automobilului, precum mecanismul de virare, sunt pe aceeaşi reţea ca cele care conetează maşina la Internet, atunci vehiculul este supus unui risc real, susţin Miller şi Valasek.

Orice eroare în aplicaţiile conectate la Internet din maşină ar putea pune hackerii în poziţia de a prelua controlul unor elemente principale ale maşinii, care ţin de siguranţă. De asemenea, informaţiile personale păstrate în computerul maşinii nu ar mai fi sigure.

Distanţa de la care funcţiile maşinii pot fi sparte de către hacker diferă. Spre exemplu, Bluetooth-ul poate fi accesat de la 10 metri, sistemul de radio de la 100 de metri, în timp ce distanţa pentru wi-fi-ul din maşină diferă în funcţie de model.

Spre exemplu, dacă un şofer a descărcat accidental un virus pe telefon şi s-a conectat direct la maşină, prin Bluetooth, iar acesta funcţionează pe aceeaşi reţea ca frânele, hackerii le-ar putea acţiona de la distanţă.

”Din momentul în care codul scris în aplicaţiile a pătruns în maşină, hackerii pot face orice. Spre exemplu, pot trimite comenzi anumitor componente din automobil, precum frânele, care ar putea fi acţionate de aceştia de la distanţă”, a spus Miller.

Unele maşini testate s-au dovedit totuşi a fi mai sigure. Spre exemplu, computerele de la Audi A8, care controlează unele dintre comenzile principale ale maşinii, sunt pe altă reţea decât mijloacele de comunicare wireless, ceea ce creşte gradul de siguranţă.

Cea mai sigură maşină testată a fost Dodge Viper, pentru că are un număr foarte redus de funcţii computerizate, din moment ce designul automobilului a fost conceput pentru viteză.  

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO