Business Internaţional

Criza determina firmele europene sa-si remodeleze strategiile

14.10.2008, 18:26 43

Mallorca pare departe de criza financiara care a cuprins capitalele occidentale. Totusi, pentru Carmen Riu, co-proprietara a unui mare lant de hoteluri din statiunea spaniola, aceasta este cea mai dificila perioada din cariera sa in turism, scrie Financial Times.

La mii de kilometrii departare, pe raul Volga se afla fabricile companiei ruse Avtovaz, producatorul automobilelor Lada. Yann Vincent, director operational al celui mai mare producator auto al Rusiei, spune ca cererea slaba si situatia precara a furnizorilor si dealerilor "ne ameninta bilantul".
In intreaga Europa, efectele crizei se fac simtite din ce in ce mai pregnant in economia reala. Rezultatul nu este numai un sentiment de extrema nesiguranta, ci si reduceri de locuri de munca, de productie si investitii, in conditiile in care companiile isi restrang activitatea in speranta de a supravietui.
De ceva vreme a devenit clar ca nu numai bancile si investitorii vor fi afectati, in conditiile in care economiile de pe continent au inceput sa-si incetineasca ritmul de crestere in acest an. Surprinzator este cat de rapid se resimte impactul asupra companiilor non-financiare. In Europa continentala si Marea Britanie, companiile din sectorul productiei si serviciilor resimt presiuni duble din partea cererii aflate in scadere pe multe din pietele lor si a problemelor de finantare din cauza carora companiile isi incetinesc ritmul investitiilor.
"Situatia de pe pietele de credit se deterioreaza pe zi ce trece si afecteaza investitiile si in acelasi timp oamenii achizitioneaza mai putine echipamente, astfel ca exista o dubla problema", spune Flavio Radice, CEO al Pietro Carnaghi, o companie industriala italiana.
Niciunde nu a fost aceasta problema mai vizibila decat la show-ul auto de la Paris. Directorii de companii auto, care in mod normal vorbesc de viteza, putere, preturi si design, par sa se intreaca acum in pesimism. Carlos Ghosn, CEO-ul Renault-Nissan, atrage atentia asupra scaderii vanzarilor, ce au atins 32% in Spania luna trecuta si 21% in Marea Britanie, spunand: "Acestea sunt cifre pe care nu le-am mai vazut pe piete mature".
Conform lui Ghosn, din cauza dificultatilor de finantare, companiile isi conserva capitalul reducandu-si investitiile. "Suntem intr-un fel de cerc vicios - daca nu se vor lua masuri serioase, am putea avea de-a face cu o recesiune prelungita si puternica."
Totusi, vor aparea pierderi in ciuda acestor reduceri, dupa parerea lui Ghosn. Acest lucru se intampla pentru ca ce este mai greu nu a trecut inca. Norbert Reithofer, director al BMW, spune: "Daca situatia se va imbunatati in 2009, acest lucru nu se va intampla mai devreme de cea de-a doua jumatate".
In aproape toate sectoarele de business europene, majoritatea companiilor par convinse ca anul viitor va fi inca si mai greu decat 2008. "Cred ca intreg anul 2009 va fi destul de dificil", spune Mihail Shamolin, CEO al MTS, cel mai mare operator de telefonie mobila al Rusiei. Chiar si sectoarele care au scapat neatinse initial, cum ar fi cel al bunurilor de capital, cu companii ca Siemens si Alstom, se indreapta catre incetiniri considerabile de crestere, spun analistii.
Va fi situatia mai dificila in Europa decat in Statele Unite? Cativa factori sugereaza ca acest lucru ar fi posibil. Mai intai, exista temeri recurente atat ca pietele europene ale muncii sunt mai putin flexibile, angajatorilor fiindu-le astfel mai greu sa se adapteze, cat si ca guvernele nationale din Europa par adesea sa ezite in a lua masuri economice decisive. In plus, din cauza monedei euro relativ puternice, exportatorilor le este mai dificil sa concureze. Baldomero Falcones, presedinte executiv al FCC, compania spaniola din domeniul infrastructurii, spune ca declinul va fi mai prelungit in Europa.
Nici chiar actiunea coordonata de reducere a ratelor dobanzii nu i-a impresionat pe toti directorii de companii.
Cu siguranta, unele companii au inca o evolutie pozitiva. Radice are un volum solid de comenzi. Acelasi lucru se intampla in cazul MAN, grupul industrial german, unde vanzarile de motoare diesel inregistreaza o crestere atat de mare, incat o oarecare incetinire ar fi oarecum binevenita, spun managerii.
Insa mai aproape de consumator, scaderea cererii pe multe piete este evidenta. Lanturile de magazine se confrunta cu cele mai dificile conditii din ultimele decenii, vanzarile sectorului european de retail scazand cu 1,8% in august. Marks and Spencer din Marea Britanie intentioneaza sa-si conserve capitalul prin reducerea cheltuielilor de la 850 de milioane de lire sterline (1,1 mld. euro) la 700 de milioane de lire sterline in acest an si 400 mil. lire sterline anul viitor. Producatorii auto reactioneaza la randul lor fata de scaderea cererii prin reduceri de productie. CEO-ul unui grup industrial german important spune ca vor aparea noi probleme. "Sectorul de business este pregatit sa ia masuri foarte drastice, poate prea drastice, insa trebuie sa reactionam acum. Cred ca vom asista la reduceri drastice de locuri de munca."
Totusi, la fel de importante ca scaderea cererii sunt problemele cu care companiile se confrunta din punct de vedere al finantarii. Chiar si companiile solide privesc cu ingrijorare la situatia financiara a furnizorilor lor.
Companiile sunt in impas din cauza crizei de lichiditate de pe piata efectelor comerciale. Oficialii Alix Partners spun ca in Marea Britanie titluri de acest gen in valoare de 50 de miliarde de lire sterline trebuie refinantate pana la sfarsitul lunii decembrie, ceea ce afecteaza cel putin 21 de companii din indicele FTSE 350. Unii se asteapta ca ratele de default sa se tripleze pana la Craciun.
Pentru multi, liniile de credit reinnoibile reprezinta alternativa. Companiile apeleaza la astfel de linii pentru a compensa lipsa accesului la pietele efectelor comerciale. Astfel au aparut unele conflicte cu bancile, care banuiesc ca de fapt unele companii nu au nevoie de bani, folosind fondurile ca rezerva pentru urgente. Porsche a apelat in acest an la o linie de credit de 10 miliarde de euro pentru a baga fondurile in investitii cu risc scazut.
Astfel de actiuni cauzeaza probleme bancilor, pentru ca majoritatea liniilor de credit reinnoibile au fost contractate la rate ale dobanzii de dinainte de apogeul crizei de credit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO