Business Internaţional

Criza de la Alitalia: sindicatele vor sa discute planul de concedieri

01.09.2004, 00:00 20

Sindicatele care reprezinta interesele a 22.000 de muncitori din cadrul Alitalia au cerut ca managementul  companiei sa furnizeze detalii despre planul de salvare a grupului italian de la faliment, moment aflat la doar cateva saptamani distanta, scrie Financial Times.
"Situatia este foarte, foarte serioasa, si nu avem prea mult timp. In zilele care urmeaza conducerea va trebui sa ne arate ideile pe care le are in legatura cu reorganizarea si restructurarea companiei aeriene", a declarat Luigi Angeletti, liderul UIL, al treilea sindicat italian.
Sindicatele si-au manifestat nemultumirea fata de planurile conducerii, care doresc o revizuire a performantelor si a situatiei financiare, invocand datele potrivit carora cota de piata a grupului s-a diminuat la doar 45% in primele luni ale anului, fata de 65% in 2001. Intrebarea cruciala la care sindicatele vizeaza un raspuns este legata de numarul de locuri de munca pe care directorul excutiv, Giancarlo Cimoli, intentioneaza  sa le reduca.
Desi detaliile nu sunt foarte clare, Giancarlo Cimoli a dat publicitatii saptamana trecuta o evaluare foarte ferma a situatiei companiei aeriene. Sindicatele anticipeaza reducerea unui numar de 6.000 de locuri de munca, desi multi angajati vor fi, probabil, transferati catre alte divizii sau firme la care Alitalia detine participatii. In plus, unii angajati vor fi recompensati cu ajutorul unei finantari de la guvern, care acorda subventii persoanelor disponibilizate.
Managementul Alitalia a  avut cateva runde de negocieri cu sindicatele pe parcursul acestei luni, in care Cimoli a insistat pe importanta noilor contracte, care sunt, in opinia lui, esentiale pentru ridicarea nivelului productivitatii si pentru a mentine afacerea pe piata.
Soarta companiei aeriene italiene Alitalia, care inregistreaza pierderi, va depinde, pana la urma, de rolul jucat de concedierile de personal in planul sau de salvare si de reactia sindicatelor la aceasta initiativa.
Conform cifrelor din mass-media, pe care Alitalia refuza sa le confirme sau sa le infirme, compania va anunta un "surplus" de angajati reprezentand o treime din angajatii sai, adica 20.000 de persoane.
Nu este clar insa daca acesti angajati vor fi concediati sau diviziile la care lucreaza vor fi transformate in companii independente, sau vandute, partial, unor investitori.
Dar este cert ca angajatii pe care compania ii va pastra vor fi nevoiti sa lucreze mai mult timp, cu mai putine bonusuri, pentru salarii mai mici. Daca angajatii reactioneaza prin greve, compania s-ar putea prabusi, pentru ca lichiditatile sunt insuficiente si vor fi repede epuizate inainte ca operatorul sa aiba acces la un imprumut de urgenta de 480 mioane dolari.
 Giancarlo Cimoli a spus ca personalul companiei poate fi redus cu usurinta. El a vorbit despre absenteismul care afecteaza 11,5% din forta de munca, comparativ cu 2% la compania germana Lufthansa.
Costurile companiei sunt cu intre 40 si 60% mai mari decat ale rivalilor sai europeni.
Confruntati cu amenintarile guvernamentale de a inchide compania, care a acumulat, in prima jumatate a anului, pierderi de 330 milioane euro, sindicatele s-au aratat dispuse sa negocieze durata programul de lucru si valoarea bonusurilor.
Reducand costurile salariale, renegociind contractele si innoind politicile companiei, conducerea doreste sa faca economii de 928 milioane de dolari intre 2005 si 2008.
Managementul grupului Alitalia si sindicatele mai au programata o intalnire pe 15 septembrie, cand se spera ca partile vor ajunge la o intelegere.
Guvernul italian detine 62% din actiunile companiei de transport aerian.
andreea.paun@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO