Business Internaţional

Cotidianul francez Le Figaro este constrans la o cura de austeritate pentru redresare

18.02.2008, 22:13 51

In 2007, grupul s-a aflat in echilibru, cu un profit de 1-2 milioane de euro pe fondul unei cifre de afaceri de 620 de milioane de euro. In schimb, cotidianul a acuzat pierderi de 10 milioane de euro, arata Morel.
Pentru a dezvolta un grup puternic, trebuie ca toate activitatile acestuia sa fie solide, este de parere seful de la Le Figaro.
Serge Dassault, proprietarul cotidianului din anul 2004, nu vrea ca Le Figaro sa intre pe pierderi. In acest scop, cotidianul francez de dreapta trebuie sa realizeze economii de 12 milioane de euro pentru a-si regasi echilibrul pana in 2010 cel mai tarziu, arata Les Echos.
Morel nu a precizat in ce masura va fi afectata redactia cotidianului, insa zvonul ca vor pleca in jur de 40 de jurnalisti (dintr-un total de 320) circula deja.
Serviciul politic al cotidianului si paginile de economie nu vor suferi schimbari.
"Serviciul cultura risca in schimb sa fie afectat serios", remarca un salariat.
Proiectul pus la punct recent se bazeaza pe demisii voluntare, care vor implica 60, pana la 80 de salariati, din care 40 din redactie si restul din departamentele logistica si administrativ. Vor fi instituite masuri legate de vechimea si varsta salariatilor respectivi.
Aceste reduceri de personal ar trebui sa aduca economii cuprinse intre 6 si 7 milioane de euro pe an, conform lui Francis Morel. Suplimentele (Le Figaro Magazine si Le Figaro Madame) care aduc un profit de 15 mil. euro, si restul grupului (Lefigaro.fr, site-ul cultural Evene etc.) nu vor fi afectate de acest proiect.
Intrebat daca nu se teme ca proiectul ar putea afecta calitatea continutului cotidianului, Morel a raspuns ca se acorda o atentie maxima pastrarii excelentei editoriale a Le Figaro.
Faptul ca eforturile de redresare se concentreaza in cea mai mare parte asupra cotidianului a provocat insa unele nemultumiri.
Morel se declara increzator in viitorul presei franceze, aratand ca, in ciuda timpului in crestere petrecut de francezi in fata televizorului si pe internet si a scaderii punctelor de vanzare a presei, tirajul presei cotidiene franceze a scazut cu 10% in perioada 2000-2007.
Tirajul Le Figaro a inregistrat o scadere de 6%. Totusi, Morel arata ca presa cotidiana franceza se bazeaza pe un model economic depasit. Editorii trebuie sa faca fata concurentei directe a presei gratuite si internetului. Pentru prima data in acest an in Franta, internetul realizeaza o cifra de afaceri publicitara superioara celei a presei cotidiene.
In cazul Le Figaro, veniturile din publicitate au scazut cu 36%, iar cifra de afaceri obtinuta din micile anunturi s-a redus de la 93 la 25 milioane de euro, reprezentand o scadere de 73%. Morel crede ca piata publicitara se va stabiliza in acest an, dar ca este necesara o adaptare a costurilor la noile conditii.
In ultimii trei ani, Serge Dassault a sustinut planul grupului de investitii in imprimerii. Imprimeria de la Gallargues, sudul Frantei, a costat 30 de milioane de euro, iar cea de la Tremblay va fi deschisa in aprilie 2009, reprezentand o investitie de 80 mil. euro. Prin noile mijloace, arata Morel, vor fi tiparite ziare color, cu un format mai practic pentru cititori.
In acelasi timp, vor fi dezvoltate serviciile de livrare a ziarelor la domiciliu. In plus, in ultimii ani grupul a constituit un nou pol in crestere. Portalul ziarului a devenit al doilea site de informatii in Franta, dupa cel al Le Monde.
In acelasi timp, ziarul a achizitionat site-urile Evene, Ticketac si o participatie in cadrul site-ului comercial BazarChic. Astfel, publisherul ocupa pozitia a sasea in randul grupurilor media prezente pe internet in Franta.
Segmentul internet reprezinta deja 13% din cifra de afaceri a grupului, iar in 2010 acesta va genera peste 20% din activitatea acestuia, estimeaza Morel. "Vom continua sa ne dezvoltam, insa este imperativ ca grupul nostru sa fie capabil sa se autofinanteze", a concluzionat Morel.

Grupul Le Figaro in cifre

Cifra de afaceri: 620 de milioane de euro
Profit net: 1-2 milioane de euro
Activitati pe internet: 13% din cifra de afaceri pe 2007
Jurnalisti: 320 la Le Figaro
Tiraj: 331.922 de exemplare in 2006-2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO