Sectorul auto polonez este cel mai dur afectat sector din economia Poloniei de pandemia de coronavirus, însă situaţia nu este surprinzătoare având în vedere că acesta se bazează pe exporturi, notează Deutsche Welle.
Potrivit ultimelor date statistice, producţia de autoturisme din Polonia a scăzut cu 99% în termeni anuali. În cea mai mare parte a lunii aprilie, producţia a fost pe pauză în urma suspendării activităţii fabricilor Fiat, Opel şi VW.
În martie, numai 20.100 de unităţi au fost produse, cu 52% mai puţin decât cu un an în urmă.
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare arată că explicaţia are legătură cu „nivelul ridicat de integrare al Poloniei în lanţurile globale de valoare şi expunerea ridicată la comerţ, în special din interiorul UE“. Un raport al băncii arată că economia poloneză va scădea cu 3,5% în 2020 şi va creşte cu 4,0% în 2021. În raport se arată că Polonia a fost rezistentă în criza financiară din 2008, dar „de această dată nu va scăpa fără cicatrice“.
Industria auto echivalează cu o parte însemnată din economia poloneză, reprezentând aproximativ 11% din producţia industrială şi aproximativ 4% din PIB-ul ţării. Sectorul are în jur de 130.000 de angajaţi şi produce 800.000-900.000 de autovehicule uşoare pe an.
Producţia autovehiculelor comerciale mai mari se ridică la 70.000-90.000 de unităţi pe an. Cea mai mare parte a producţiei sectorului este destinată exportului, în primul rând către UE. Cea mai mare parte a sectorului este controlată de companii din Vest şi finanţată de investiţii străine. Cele mai mari companii străine din sector sunt Fiat, Opel, Toyota, Volkswagen, MAN, Volvo şi Scania.
În mod tradiţional, Fiat deţine cea mai puternică prezenţă în Polonia.
Unitatea de asamblare Polski Fiat a fost înfiinţată în anii ‘20, iar producţia autovehiculelor Fiat a fost reluată în Polonia comunistă în 1967.
Producătorul de autobuze şi camionete Solaris este cea mai mare companie deţinută de investitori polonezi.
Activitatea sectorului manufacturier a atins un minim record în luna aprilie. „Indicatorii PMI privind sectorul manufacturier din Europa Emergentă au suferit o scădere puternică şi arată că producţia industrială se va contracta cu un ritm record în trimestrul al doilea“, a declarat Liam Peah, economist pe Europa emergentă în cadrul Capital Economics.
Polonia a anunşat măsuri de combatere a efectelor negative ale pandemiei asupra economiei în valoafe de peste 300 miliarde de zloţi (66 miliarde de euro).
Din 30 mai polonezii vor putea ieşi din case fără măşti de protecţie.