Business Internaţional

Coronavirusul îngenunchează sectorul auto al Poloniei, vital pentru economia ţării: producţia auto s-a prăbuşit cu 99%

Coronavirusul îngenunchează sectorul auto al Poloniei,...

Autor: Catalina Apostoiu

31.05.2020, 18:38 1260

Sectorul auto polonez este cel mai dur afectat sector din economia Poloniei de pandemia de coronavirus, însă situaţia nu este surprinzătoare având în vedere că acesta se bazează pe exporturi, notează Deutsche Welle.

Potrivit ultimelor date statistice, producţia de auto­turisme din Polonia a scăzut cu 99% în termeni anuali. În cea mai mare parte a lunii aprilie, producţia a fost pe pauză în urma suspendării activităţii fabricilor Fiat, Opel şi VW.

În martie, numai 20.100 de unităţi au fost produse, cu 52% mai puţin decât cu un an în urmă.

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare arată că explicaţia are legătură cu „nivelul ridicat de integrare al Po­lo­niei în lanţurile globale de valoare şi expunerea ridicată la co­merţ, în special din interiorul UE“. Un raport al băncii arată că eco­nomia poloneză va scădea cu 3,5% în 2020 şi va creşte cu 4,0% în 2021. În raport se arată că Polonia a fost rezistentă în cri­za financiară din 2008, dar „de această dată nu va scăpa fără cicatrice“.

Industria auto echivalează cu o parte însemnată din economia poloneză, reprezentând aproximativ 11% din producţia industrială şi aproximativ 4% din PIB-ul ţării. Sectorul are în jur de 130.000 de angajaţi şi produce 800.000-900.000 de autovehicule uşoare pe an.

Producţia auto­ve­hiculelor comerciale mai mari se ridică la 70.000-90.000 de unităţi pe an. Cea mai mare parte a producţiei secto­ru­lui este des­tinată exportului, în primul rând către UE. Cea mai mare parte a sectorului este controlată de companii din Vest şi finan­ţată de investiţii străine. Cele mai mari companii străine din sec­tor sunt Fiat, Opel, Toyota, Volkswagen, MAN, Volvo şi Sc­ania.

În mod tradiţional, Fiat deţine cea mai puternică prezenţă în Polonia.

Unitatea de asamblare Polski Fiat a fost înfiinţată în anii ‘20, iar producţia autovehiculelor Fiat a fost reluată în Polonia comunistă în 1967.

Producătorul de autobuze şi camionete Solaris este cea mai mare companie deţinută de investitori polonezi.

Activitatea sectorului manufacturier a atins un minim record în luna aprilie. „Indicatorii PMI privind sectorul manufacturier din Europa Emergentă au suferit o scădere puternică şi arată că producţia industrială se va contracta cu un ritm record în trimestrul al doilea“, a declarat Liam Peah, economist pe Europa emergentă în cadrul Capital Economics.

Polonia a anunşat măsuri de combatere a efectelor negative ale pandemiei asupra economiei în valoafe de peste 300 miliarde de zloţi (66 miliarde de euro).

Din 30 mai polonezii vor putea ieşi din case fără măşti de protecţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO