Business Internaţional

Controverse pe tema incercarii de interzicere a reclamelor la bere in Rusia

12.08.2004, 00:00 24



Berarii rusi au reactionat vehement la propunerea de interzicere a reclamelor la bere, care asteapta semnatura presedintelui Putin pentru a deveni lege.



Nicaieri in lume piata berii nu se extinde la fel de repede ca in Rusia, producatorii de bere fiind extrem de nemultumitI de efectele unei legi care le va limita accesul catre consumatorii insetati.



Cele doua camere ale parlamentului rus au votat cu o majoritate covarsitoare propunerea de interzicere a reclamelor la bere pe posturile tv si la radio, intre orele 7.00-22.00. Reclamele care vor fi difuzate in alte intervale orare decat cele interzise, nu vor contine sugestii referitoare la puterea de a potoli setea a berii, sau ca aceasta stimuleaza intelectul sau potenteaza abilitatile sportive sau sociale, reclamele urmand a fi interzise in cadrul evenimentelor sportive sau culturale.



Politicienii sustin ca masura este necesara datorita cresterii consumului de bere in randul adolescentilor.



Interzicerea reclamelor va incuraja promovarea "pseudo-reclamelor la bere", sunt de parere berarii si advertiserii, asa cum s-a intamplat in 1995, cand interzicerea reclamelor la lichiorurile tari a ajutat marcile de vodca sa se inmulteasca sI sa preia marca de ciocolata Flagman sau apa mierala Gzhelka.



"O companie puternica poate lansa o linie de alimente sub aceeasi marca sub care figureaza sI berea sa, ascunzand reclama la bere in spatele reclamei la aliment", spune analistul Viktor Tskhovrebov. "Companiile mici, insa, detin resurse limitate pentru a putea lansa produse non-alcoolice", e de parere acelasI analist.



"Marcile scumpe de bere vor inregistra pierderi insemnate, deoarece fara reclama consumatorii se vor orienta spre marcile mai putin costisitoare", considera Irina Kibina, purtatorul de cuvant al Sun Interbrew, al doilea mare producator de bere din Rusia. Tskhovrebov nu este de acord cu aceasta afirmatie, spunand ca berea de calitate superioara a inregistrat o crestere in vanzari intre 15-25% anul trecut, comparativ cu o crestere de 7-8% a vanzarilor totale.



Cei implicatI spun ca o masura mult mai realista ar fi interzicerea consumului de bere pe strada, precum sI interzicerea vanzarii de bere catre persoanele sub 21 de ani, aceasta fiind o tendinta a mai tututror tarilor civilizate.



"Aceasta interzicere ar putea duce la o izolare a Rusiei de comunitatea sportiva internationala", a avertizat seful Uniunii Fotbalului si Federatiei de Hochei din Rusia, intr-o scrisoare adresata presedintelui rus sI parlamenului. 15% din totalul sponsorizarilor echipei nationale de fotbal a Rusiei, este asigurat de Stary Melnik, una dintre cele mai importante companii producatoare de bere din Rusia, conform Infobank Sport Marketing. Practic, toate evenimenetele sportive sunt sponsorizate de producatorii de bere.



Oficialii spun ca evenimentele sportive nu vor fi afectate in nici un fel de interdictia din lege, aceasta permitand sponsorilor afisarea marcilor de bere pe echipamentele sportivilor.



"Legatura dintre timpul liber sI bere, in special dintre fotbal sI bere, este foarte puternica. Nu cred ca vor putea fi despartite", afirma Igor Zakharov, director general al Infobank Sport Marketing.



Berarii nu vor opera nici o schimbare in campaniile lor de marketing pana cand interdictia nu va deveni lege prin semnatura lui Vladimir Putin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO