Business Internaţional

Companiile din niciun alt stat european nu provoacă mai multă vâlvă, panică şi stres în Europa decât giganţii germani

Lufthansa, cel mai recent exemplu de cum eficienţa şi competenţa unora dintre cele mai mari companii germane au intrat în criză

Lufthansa, cel mai recent exemplu de cum eficienţa şi competenţa unora dintre cele mai mari companii germane au intrat în criză

Autor: Bogdan Cojocaru

05.12.2016, 00:06 710
Companiile din niciun alt stat european nu provoacă mai multă vâlvă, panică şi stres în Europa decât uriaşii businessului german. Lor li s-a alăturat de ceva timp compania aeriană fanion a Germaniei. Vrei să zbori cu Lufthansa? S-ar putea ca avionul să nu ajungă deloc. Piloţii sunt în grevă.

Lufthansa era cândva unul din simbolurile imperiului de afaceri german, un standard de calitate şi funcţionalitate stabilit de cea mai mare economie europeană. Apoi au venit grevele, care au culminat săptă­mâ­na trecută cu anularea zborurilor pentru peste jumătate de milion de pasageri. Piloţii vor salarii mai mari - o problemă, una din multele, care arată poate cel mai bine cum schimbările pe care le aduce secolul XXI fac să regreseze rezultatele colaborării de decenii dintre sindicate şi management care a permis Germaniei să se reconstru­ias­că şi să crească după Al Doilea Război Mondial, scrie The New York Times. 

Aceste acorduri dintre reprezentanţii an­gajaţilor şi şefii companiilor, care au dat sindi­catelor o oarecare putere de decizie la nivel de management, au permis Germaniei să evite grevele violente care paralizau Ma­rea Britanie în timpul reformelor lui Margaret Thatcher.

Lufthansa este, de asemenea, cel mai recent exemplu de cum eficienţa şi competenţa unora dintre cele mai mari com­panii germane au intrat în criză.  Cockpit, sindicatul piloţilor de la Lufthansa, are doar câteva mii de membri, dar aceştia au puterea de a paraliza compania în vre­muri în care aceasta se confruntă cu o multi­tu­dine de alte probleme, mai ales cu difi­cul­tă­ţile tot mai mari ale afiliatei low-cost Eurowings.

Pentru Lufthansa, lupta se dă pentru salariile piloţilor, care câştigă cu circa 30% mai mult decât media globală, spune consultantul în domeniul aviaţiei Gerd Pontius de la Prologis. Căpitanii cu cel mai mare grad câştigă lejer 250.000 de euro pe an. Pentru călători „concurenţa devine tot mai atractivă. Greva împinge pasagerii în mâinile concurenţei“, a adăugat Pontius. Pagubele pe care grevele le produc clienţilor sunt greu de cuantificat. În ceea ce priveşte pierderile companiei, Lufthansa le estimează la 10-15 milioane de euro pe zi.

Greviştii îşi motivează acţiunile prin faptul că în ultimii ani salariile le-au fost îngheţate şi că „puterea de cumpărare s-a redus semnificativ“ din cauza inflaţiei, în timp ce Lufthansa a câştigat milioane de euro. În ceea ce priveşte Lufthansa, modelul de afaceri îi este dat peste cap de companii low-cost precum easyJet şi Ryanair, care avansează în Europa, în timp ce aeroporturile din Orientul Mijlociu şi Asia au devenit rivali pentru rutele lungi.

Greva de săptămâna trecută este a 15-a acţiune sindicală a Cockpit începând cu aprilie 2014, notează TheLocal.de. În primă­vara anului trecut, când mecanicii de locomotivă de la Deutsche Bahn au făcut grevă mai multe zile - cea mai lungă din isto­ria companiei -, tot pentru salarii mai mari, milioane de navetişti au avut de suferit.

În 2015 Deutsche Bahn a înregistrat pierderi de 1,3 miliarde de euro, primele din ultimii 12 ani.

Compania a dat vina pe problemele diviziei de transport de marfă, pe greve, pe furtunile de zăpadă şi pe „marea responsabilitate de a transporta mii şi mii de refugiaţi“.

Deutsche Bahn Cargo este cel mai mare operator feroviar  paneuropean de marfă. Rezultatele şi-au mai revenit anul acesta. Compania, controlată de stat, este în plin proces de restructurare.

Şi Volkswagen, supergrup german şi cel mai mare producător auto din Europa, se restructurează. Anul acesta compania a spart un tabu anunţând că va elimina 30.000 de locuri de muncă, dintre care 23.000 în Germania. VW este prins într-un scandal izbucnit după ce autorităţile americane au descoperit că producătorul şi-a dotat maşinile cu software care furniza date false în testele de poluare din laborator. Compania riscă amenzi şi despăgubiri de miliarde de euro, nu doar în SUA.

 Scandalul s-a extins la Bosch, un conglomerat industrial german şi furnizor de piese auto pentru VW. Bosch este anchetat pentru furnizarea software-ului ilegal.

Autovehiculele sunt cele mai exportate produse germane. Şi băncile nemţeşti au probleme, tot mari. După criza financiară din 2008, Deutsche Bank a rămas singura instituţie financiară europeană cu prezenţă solidă pe Wall Street. Acum banca este acuzată de tot felul de practici ilegale. Autorităţile americane au ameninţat Deutsche Bank cu o amendă record de 14 miliarde de dolari din cauza unor nereguli în vânzarea unor credite ipotecare.  În ultimul an acţiunile DB s-au prăbuşit cu 36%.

Commerzbank, a doua bancă în funcţie de mărime din Germania, trece printr-un proces radical de restructurare care presupune diminuarea cu 20% a personalului şi reducerea operaţiunilor. Experţii spun că Germania pur şi simplu are mai multe bănci decât este nevoie.

Şi cele mai mari companii de utilităţi germane, E.ON şi RWE, au probleme. Energiewende, încercarea Berlinului de a elimina energia nucleară din coşul energetic al ţării, a transformat aceste companii din îndrăgitele investitorilor de la bursă (pentru că ofereau dividende şi profituri grase) în fantome. Acţiunile E.ON şi RWE au plonjat cu două treimi din 2011 până în prezent. Acum companiile încearcă să se dezmembreze.

bogdan.cojocaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO