Business Internaţional

Comisia Europeană: Din 1 iulie, călătorii care rezervă pachete de vacanţă vor fi mai protejaţi

Comisia Europeană: Din 1 iulie, călătorii care...

Autor: Bianca Ciocotisan, Mediafax

01.07.2018, 14:15 101

Călătorii care rezervă pachete de vacanţă vor dispune de o protecţie mai puternică în calitate de consumatori, datorită noilor norme europene care „nu vor reglementa doar pachetele de vacanţă tradiţionale, ci inclusiv pachetele personalizate”, arată un comunicat al Comisiei Europene.

„Vacanţa de vară vine cu drepturi sporite pentru 120 de milioane de turişti. Călătorii care rezervă pachete de vacanţă vor dispune de o protecţie mai puternică în calitatea lor de consumatori. Noile norme nu vor reglementa doar pachetele de vacanţă tradiţionale, ci vor proteja şi consumatorii care rezervă alte forme de servicii de călătorie combinate, inclusiv pachete personalizate. De asemenea, este introdusă protecţia serviciilor de călătorie asociate, formulă în care călătorul cumpără servicii de călătorie de la un punct de vânzare, însă este invitat să rezerve alte servicii prin intermediul unei pagini de internet separate”, precizează Comisia Europeană.

„Este uşor să rezervi o vacanţă pe internet, însă dacă ceva nu merge bine vrei să fii sigur că eşti pe deplin protejat. Noile norme privind pachetele de servicii pentru călătorii sunt acum adaptate la era digitală şi la noile moduri de rezervare a vacanţelor. Călătorii vor beneficia, totodată, de noi drepturi şi vor fi bine protejaţi în cazul în care operatorul dă faliment. Graţie noilor norme, companiile turistice vor putea să îşi ofere serviciile la nivel transfrontalier”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.

Potrivit Comisiei Europene, printre beneficiile aduse consumatorilor se numără:
- informaţii mai clare pentru călători privind tipul, elementele şi caracteristicile pachetului sau serviciilor asociate oferite, drepturile în calitate de consumatori, preţul şi orice alte costuri suplimentare;
- rambursare şi repatriere în caz de faliment, companiile turistice fiind obligate să îşi asigure protecţia în caz de insolvenţă;
- norme mai clare privind răspunderea, responsabilitatea revenind organizatorului pachetului, indiferent de entitatea care prestează serviciile de călătorie;
- drepturi mai solide de anulare, un pachet de vacanţă putând fi anulat de călători din orice motiv - prin plata unui comision rezonabil sau gratuit - în cazul în care destinaţia lor devine periculoasă sau în cazul în care preţul pachetului este majorat cu peste 8% din preţul initial;
- asigurarea cazării în cazul în care călătoria de întoarcere nu poate fi efectuată, fiind garantate până la maximum trei nopţi suplimentare de cazare;
- asistenţă pentru călătorii în dificultate, în special prin furnizarea de informaţii privind serviciile de sănătate şi asistenţă consulară.

De asemenea, potrivit Comisiei Europene, noile norme vor aduce beneficii şi companiilor, prin intermediul:
- unor norme mai clare ce vor facilita activităţile transfrontaliere, prin respectarea unui singur set de norme privind cerinţele de informare, răspundere şi alte obligaţii pe întreg teritoriul UE;
- aplicării unor cerinţe modernizate de informare, care nu se mai bazează exclusiv pe broşurile turistice;
- reducerii sarcinii de reglementare, călătoriile de afaceri organizate în temeiul unui acord-cadru nemaifiind acoperite de noua Directivă.

„Statele membre trebuiau să transpună normele în legislaţia naţională până la data de 1 ianuarie 2018. A urmat apoi o perioadă de tranziţie de şase luni, până la 1 iulie, care este data de la care măsurile naţionale de transpunere a directivei vor începe să se aplice. Comisia va examina modul în care normele au fost transpuse şi sunt aplicate în statele membre şi va lua măsurile adecvate, dacă este necesar”, precizează documentul citat.

„Pentru a extinde protecţia prevăzută de Directiva UE privind pachetele de servicii pentru călătorii din 1990, Comisia a prezentat, în luna iulie 2013, propunerea, care a fost adoptată în mod formal de Parlamentul European şi de statele membre în noiembrie 2015. Noile norme urmau să fie transpuse de statele membre până la 1 ianuarie 2018. Începând cu data de 1 iulie, aceste norme sunt aplicabile în statele membere”, arată comunicatul.

Comisia Europeană precizează că noile norme se aplică în cazul combinaţiilor de cel puţin două tipuri de servicii de călătorie (transport, cazare, servicii de închiriere auto sau alte servicii, de exemplu, vizitele ghidate), inclusiv în cazul pachetelor şi a serviciilor de călătorie asociate.

La sfârşitul lunii iunie, Bogdan Trif a precizat că se va promova noul pachet legislativ care transpune Directiva Europeană privind Călătoriile, pentru protejarea turiştilor.

„Ştiu că şi agenţiile trebuie protejate, şi probabil o să întâmpinăm anumite reticenţe din partea lor, pentru că o să trebuiască să scoată mai mulţi bani pentru a asigura pachetele, dar mi se pare absolut normal ca atunci când turistul plăteşte un pachet de servicii să fie asigurat. Pentru că omul plăteşte cu banii jos”, a menţionat Bogdan Trif.

„În momentul în care firma respectivă utilizează banii în alte investiţii care poate merg, poate nu, se foloseşte de banii omului, după care vine şi zice bine-mersi că este în insolvenţă şi nu îi mai poate da banii omului. Şi atunci turistul rămâne cu paguba, pentru că, potrivit vechii Directive, aşa cum este implementată şi transpusă la noi, despăgubirea se face în limita a 50.000 de dolari. Ceea ce este foarte puţin, pentru că dacă vinzi de un million-două - să ne amintim cazul Omnia, de anul trecut - o să-i revină o sumă foarte mică omului, Adică nesemnificativ: cinci, şase, zece dolari maxim, ceea ce este inacceptabil pentru mine şi cred că pentru toată lumea”, a precizat ministrul Turismului.

Oficialul a mai adăugat că implementarea noii Directive „se va face cu toată opoziţia din partea tuturor, celor din mediu privat care trebuie să înţeleagă că această piaţă trebuie să fie şi disciplinată. Adică să fim siguri, atunci când cumpărăm aceste pachete de servicii, că firma în cauză se ţine şi de cuvânt”.

Bogdan Trif a mai precizat că „ministerul a încercat, înainte, doar un fond de garantare care să fie gestionat de FNGCIMM (n.r.- Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii), ceea ce răstrângea foarte mult aria. Trebuie să laşi piaţa liberă. Nu poţi să pui monopol. Mai mult decât atât, oamenii puteau să înţeleagă că acel fond este garantat de stat, ceea ce din nou ar încălca alte directive. Exclus aşa ceva”.

„O să lăsăm liber la asigurări, la scrisori de garanţie şi da, şi la un fond, dar la un fond mutual pe care să şi-l gestioneze bineînţeles agenţiile, ANAT-ul. Deci o să aibă de ales. Pe noi ne interesează doar atât. Ca pachetele de servicii ale românilor să fie asigurate 100%. Cred că este un principiu corect şi aşteptat de către români”, a menţionat Bogdan Trif.

Întrebat dacă Ministerul Turismului a purtat discuţii pe această temă cu agenţiile de turism, Bogdan Trif a precizat că „foarte multe”.

„Ne-au spus să mai amânăm încă un an, că nu se poate acum; motive putem să găsim cu miile dacă vrem să nu facem ceva. Nu mai putem să aşteptăm, eu nu mai sunt dispus. Cred că turistul trebuie să fie protejat, iar turismul să fie aşezat pe baze sigure”, a precizat Bogdan Trif.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO