Business Internaţional

Clasa de mijloc din Japonia dispare, pe măsură ce sărăcia creşte

Clasa de mijloc din Japonia dispare, pe măsură ce...

Autor: Dorin Oancea

04.07.2020, 18:22 311

Pe măsură ce sărăcia creşte în Japonia, clasa de mijloc a ţării se erodează încet, potrivit unui raport recent al economistului Shigeto Nagai de la Oxford Economics.

"După izbucnirea bulei din anii 90, veniturile au scăzut, iar ponderea gospodăriilor cu venituri mici a crescut pe măsură ce grupurile cu venituri medii şi mari s-au micşorat", spune Nagai, şeful diviziei japoneze din companie.

Cei zece ani de la începutul anilor 90 au fost adesea denumiţi „deceniul pierdut al Japoniei”. Perioada a fost marcată de stagnare economică şi deflaţie, după perioada de boom din anii anteriori.

Rata sărăciei din Japonia este de 15,7%, conform ultimelor cifre ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.Măsurătoarea se referă la persoanele al căror venit pe gospodărie este mai mic decât jumătate din media întregii populaţii.

"Clasa de mijloc dispare în Japonia, deşi treptat", a avertizat Nagai.

Un motor principal care determină distribuirea veniturilor a fost „sistemul său de angajare pe viaţă”, a declarat Nagai pentru CNBC. În acest sistem relativ stabil, dar rigid, salariile cresc doar treptat. Companiile pun, de asemenea, un accent mai mare pe securitatea locului de muncă, mai degrabă decât pe compensarea îmbunătăţirii pe termen scurt a performanţei sau productivităţii companiei, a spus Nagai.

Sistemul nu creează un „1% de top”, spre deosebire de sistemele de compensare occidentale în care directorii de top câştigă de obicei mult mai mult decât alţi angajaţi. De fapt, economistul a spus că salariul executuniformizare.ivilor este „neglijabil” în comparaţie SUA, dar Nagai spune că elita din Japonia a fost „mulţumită” de această scară de salariu mai uniformă.

De ani buni, companiile japoneze au transformat, de asemenea, lucrătorii obişnuiţi - care anterior se puteau bucura de sistemul „pe viaţă” - în lucrători cu program redus.

Această schimbare, potrivit Nagai, a început în anii 2000, când companiile au încercat să reziste concurenţei cu economii în creştere cum ar fi China, unde costurile cu forţa de muncă sunt mai mici.

Economistul aspune că dispariţia clasei de mijloc ar putea duce la o stagnare suplimentară a consumului.

Cheltuielile consumatorilor au scăzut după o majorare a impozitului pe vânzări în octombrie. A scăzut şi mai mult în acest an, pe fondul restricţiilor impuse de pandemie. Datele recente ale Ministerului Economiei, Comerţului şi Industriei din Japonia au arătat că vânzările cu amănuntul din luna mai au scăzut cu 12,3% faţă de anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO