Business Internaţional

Cine este cel mai bogat italian: Ferrero, de la o afacere de familie la un gigant al industriei dulciurilor

Ferrero, de la o afacere de familie la un gigant al industriei dulciurilor

Italienii de la Fererro au avut anul trecut venituri de peste 6,2 mld. euro

07.12.2009, 00:00 2315

Ritualurile de initiere pentru antreprenorii italieni tipici sedesfasoara dupa acelasi tipar. Fie ca este vorba despre GianniAgnelli, a carui familie detine grupul auto Fiat, sau SilvioBerlusconi, odata ce aduna o avere frumusica, mai intaiachizitioneaza un iaht, dupa care un club de fotbal si ulterior iauin primire un ziar si incep sa aiba influenta la nivel politic,scrie Financial Times.

Povestea sta altfel atunci cand vine vorba de Michele Ferrero,omul din spatele imperiului cu acelasi nume din industriaciocolateriei, care a inaintat o oferta tentanta pentruproducatorul britanic de dulciuri Cadbury. Considerat cel mai bogatom de afaceri din Italia, cu o avere estimata de revista Forbes la6,3 mld. euro, el face nota discordanta in peisajul antreprenorialal Peninsulei, dominat de nume precum Agnelli Berlusconi sauBenetton. Ferrero are o unica pasiune: iubeste ciocolata.

Nutella, Tic Tac si Kinder

Ferrero, omul sub a carui conducere au fost lansate pe piataproduse precum Nutella, Tic Tac sau ouale de ciocolata Kinder seaseamana in multe privinte cu personajul fictiv Willy Wonka dinromanul Charlie si Fabrica de Ciocolata. Se spune ca in laboratorulsau personal situat in nord-vestul Italiei, Ferrero s-a chinuittimp de cinci ani de zile pentru a gasi o metoda prin care sacurbeze foile de napolitana ce intra in componenta bomboanelorFerrero Rocher.

Pe de alta parte, omul de afaceri a evitat dintotdeauna "salottobuono", traditionalul club elitist al marilor antreprenoriitalieni. Nu a realizat niciodata nicio achizitie, dar si-a mutat oparte din productie in localitatea belgiana Arlon, intrucat este deparere ca inovatia nu poate fi posibila in orasele prea aglomeratesi zgomotoase.

In ciuda faptului ca se fereste sa apara in public, Fererro aconstruit un business multinational cu venituri de peste 6,2 mld.euro in 2008. In prezent, aflat la venerabila varsta de 85 de ani,a revenit in atentia tuturor dupa ce, impreuna cu familia sa, adecis sa concureze impotriva ofertei ostile de 9,9 mld. dolari(10,8 mld. euro) pe care Kraft a propus-o pentru achizitiaCadbury.

Geniul ciocolatei

Domenico Siniscalco, fost ministru al economiei in cabinetulBerlusconi din perioada 2001-2006 si in prezent bancher in cadrulMorgan Stanley, este vecinul lui Ferrero in regiunea italianaPiemont, unde imperiul ciocolatei a luat nastere. Familiileacestora se cunosc de doua generatii. "Ferrero este unul dintre ceimai buni antreprenori italieni si este un geniu. Are trasaturileunui geniu atat in ceea ce priveste productia, cat si politicile demarketing", explica Siniscalco.

Michele Ferrero s-a nascut in 1925 in localitatea italiana Alba,situata langa Torino. Tatal sau, Pietro, a pus bazele afacerii ce aajuns mai tarziu cunoscuta la nivel international, egaland companiaFiat ca notorietate. Ideea lui Pietro a aparut in anii de dupa aldoilea razboi mondial, cand a decis sa creeze dulciuri care sasemene cu ciocolata, dar care sa aiba in componenta sa siingrediente mai ieftine, precum alunele de padure, gasite dinabundenta in regiunea in care locuia. Astfel, un kilogram de "PastaGianduja", specialitate comercializata de Pietro, ar costa inzilele noastre 30 de eurocenti, fata de 1,5 euro, cat ar costa unkilogram de ciocolata.

Pana la inceputul anilor '50, el detinea deja 200 de camioanecare livrau "Pasta Gianduja" catre toate regiunile Italiei, iardupa cativa ani numarul de masini cu care isi transporta produselese marise de cinci ori, astfel ca Pietro detinea cea mai mare flotade masini din Italia, dupa armata nationala.

Fabrici pe patru continente

Michele a intrat in businessul de familie la varsta de 20 de anisi deja la 32 de ani preluase fraiele companiei. Tot el a fost celcare a inteles cel mai bine cum functioneaza procesul deinternationalizare. Compania s-a lansat pe piata germana in 1956 cubomboanele de ciocolata cu lichior Mon Cheri.

Ferrero are in prezent 21.600 de angajati care lucreaza in 18fabrici raspandite in Europa, Australia, America Latina si StateleUnite si este lider de piata pe majoritatea pietelor din EuropaVestica ( cu exceptia Marii Britanii).

Insa cea mai importanta trasatura a omului de afaceri MicheleFerrero a fost ca a stiut mereu ce vor copiii. "Niciodata nudesconsidera un copil", ar fi spus omul de afaceri italian,potrivit lui Gigi Padovani, autorul cartii Nutella, an Italianlegend (Nutella, o legenda italiana - n. red. ).

Spre exemplu, ouale de ciocolata Kinder, care ascund figurine dejucarie in interiorul lor, au fost lansate pentru prima data in1974, dupa ce Ferrero le-a propus angajatilor sai sa "faca dinfiecare zi o zi de Paste".

Desi cei doi fii ai sai, Pietro si Giovanni, sunt co-directoriexecutivi inca din 1997, Ferrero are inca ultimul cuvant de spus incompanie

Cel mai mare pariu al companiei italiene

Cel mai bogat om al Italiei trebuie sa decida rapid daca firmasa isi accelereaza cresterea peste hotare lansandu-se intr-o cursapentru producatorul britanic Cadbury, sau ramane la reteta dedulciuri dezvolate local, scrie Bloomberg.

Recent, Ferrero a anuntat ca "este in stadiul preliminar alevaluarii optiunilor sale" cu privire la Cadbury, producatorulbritanic al ciocolatei Dairy Milk care s-a opus unei oferte de 10,3mld. lire sterline (17 mld. $) venite din partea Kraft.

Alegand dezvoltarea prin achizitii, Ferrero s-ar indeparta de lastrategia sa obisnuita, avand in vedere ca firma a devenit alpatrulea cel mai mare producator de ciocolata al lumii inventandpropriile produse. Ferrero a refuzat interviuri cu Michele Ferrerosau fiii sai in urma unor articole aparute in presa, conform caroracele doua generatii au pareri diferite cu privire la lansarea uneioferte pentru Cadbury.

"Este absolut o noua directie pentru Ferrero, si nu este unaimposibila", a declarat Ildiko Szalai, analist in domeniulcompaniilor alimentare pentru Euromonitor International. "Panaacum, cresterea a fost una pur organica. Au avut o aversiune fatade achizitii".

Conform presei internationale, Ferrero se afla de mai multesaptamani in discutii cu Hershey cu privire la o oferta comunapentru Cadbury. Ferrero, cu sediul in Pino Torinese langa Torino,are peste 21.000 de angajati si 18 fabrici la nivel mondial.Catalina Apostoiu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO