Business Internaţional

Chrysler renunta la jumatate din modele pentru a reveni pe profit

11.02.2008, 20:00 10

Producatorul auto american Chrysler planuieste ca pe parcursul urmatorilor trei ani sa renunte la aproximativ jumatate din cele 30 de modele pe care le produce la ora actuala, scrie Wall Street Journal.
Aceasta miscare va duce la o scadere a vanzarilor, cel putin pentru o vreme, dar in viziunea conducerii grupului, va aduce castiguri pe termen lung.
"Vom fi cel mai bun producator de masini din America", a declarat vicepresedintele Chrysler, Jim Press.
Acest plan contrazice filosofia traditionala din industria auto, in special a celor trei giganti din Detroit (General Motors, Ford si Chrysler). Vreme de aproape un secol producatorii auto au fost preocupati sa devina din ce in ce mai mari. Notiunea "cu cat mai mare, cu atat mai bine" a fost cea care i-a ghidat pe cei trei mari producatori auto si pe majoritatea rivalilor lor timp de decenii intregi.
A inspirat zeci de fuziuni, inclusiv cea din 1998 dintre Chrysler si Daimler-Benz, si a constituit o baza pentru aproape fiecare majorare de capital din industrie. Insa noua echipa manageriala de la Chrysler si noul actionar majoritar, fondul de investitii Cerberus Management Capital sunt convinsi ca "vechile reguli din industrie nu se mai aplica", dupa cum spune Press.
SUA este o piata matura, cu un ritm lent de dezvoltare, iar competitia este atat de stransa incat niciun producator auto nu poate conta pe o crestere rapida a vanzarilor, componenta cheie a ultimei incercari de revenire pe profit a companiei Chrysler.
"Cresterea rapida si imediata a volumului vanzarilor a devenit o utopie", este de parere Jim Press. "Trebuie sa renuntam la acest vis si sa confruntam realitatea." Press a declarat ca Chrysler poate face un profit mare cu vanzarile pe care le are in aceasta perioada.
El a recunoscut ca volumul vanzarilor poate scadea odata cu ajustarea liniei de modele, insa a afirmat ca grupul spera sa mentina un ritm stabil al productiei prin cresterea vanzarilor in afara Statelor Unite, in special pe pietele emergente cum ar fi China, India si Europa de Est.
Ideea ca grupul Chrysler poate supravietui ca un producator mic de automobile este privita cu scepticism de cei din industria auto. Saptamana trecuta, Jerome B. York, fostul director economic al Chrysler, a spus ca producatorul auto "nu este viabil" ca unul independent, mai ales ca 90% din vanzari au loc in America de Nord.
Press a afirmat ca logica lui York se aplica "vechiului Chrysler" si a spus ca firma Cerberus este decisa sa construiasca "un nou Chrysler" care va prospera pe termen lung. Faptul ca producatorul american nu mai este dependent de actionari si ca nu trebuie sa emita rapoarte trimestriale sprijina planul Chrysler. "Nu mai suntem supravegheati de pe Wall Street", spune Press.
Oficialii companiei sunt de parere ca poate fi mai profitabil sa produca masini mai putine, dar mai bune, lucru care va duce si la o consolidare a retelei de dealeri a Chrysler.
Aceasta reducere a numarului de autovehicule fabricate va atrage dupa sine numeroase concedieri si inchideri de fabrici, insa Press spera ca numarul acestora nu va fi mai mare decat cel planificat. Compania are deja in plan concedierea a 8.500-10.000 de angajati part time si 1.000 de angajati full time.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO