Business Internaţional

Cerberus Capital incearca sa recupereze banii investiti in Chrysler si GMAC

10.09.2008, 13:45 24

Stephen Feinberg, unul dintre cei mai puternici si discreti finantisti din Statele Unite, spera sa faca o adevarata avere in industria auto americana, dar se pare ca, la momentul actual, nu reuseste decat sa acumuleze pierderi peste pierderi, scrie International Herald Tribune.
Prin intermediul uriasului sau fond de investitii, Cerberus Capital Management, Feinberg incearca sa salveze miliardele de dolari pe care le-a investit in Chrysler, unul dintre producatorii din industria auto cu sediul in Detroit, si in GMAC, divizia de servicii financiare a General Motors.
Insa viitorul se arata destul de sumbru pentru fondul de investitii care poarta numele celebrei creaturi mitologice cu trei capete ce pazea intrarea in iad. Chrysler, care detine brandurile Jeep si Dodge, a anuntat ca vanzarile companiei in Statele Unite au scazut cu o treime in luna august - aproape de doua ori mai mult comparativ cu media din industrie - pe fondul declinului inregistrat pe piata de profil din aceasta tara. Honda a depasit Chrysler, pozitionandu-se pe locul patru la capitolul vanzari in SUA, iar Nissan ii face o concurenta acerba.
Anuntul Chrysler a venit in aceeasi zi in care cei de la GMAC (divizia financiara a General Motors), din care Cerberus Capital detine 51% din actiuni, au declarat ca se confrunta cu o problema fata de care industria auto nu este expusa: criza creditelor ipotecare. GMAC impreuna cu divizia sa de imprumuturi ipotecare, Residential Capital, au anuntat ca vor face restructurari de personal, aproximativ 5.000 din angajatii companiei, echivalentul a 60% din total, urmand sa isi piarda locul de munca. Pe langa toate acestea, Residential Capital urmeaza sa isi inchida si toate cele 200 de filiale in care desfasura operatiuni bancare de acest tip. Aceasta situatie reprezinta o lovitura puternica pentru Feinberg, cel care a pus bazele fondului de investitii Cerberus in 1992, cu un capital de 10 milioane de dolari, si care era privit initial ca persoana potrivita pentru a salva Chrysler. Cerberus Capital a dat dovada de-a lungul timpului de o mare capacitate de a prelua companiile aflate in faliment si de a le readuce la viata. Insa acum s-a dovedit ca afacerea de succes pe care credeau ca au incheiat-o cei de la Cerberus investind in Chrysler si GMAC nu e chiar cea la care au sperat.
"Cu ceva timp in urma, atunci cand Cerberus a investit in Chrysler si in GMAC, nu ne gandeam decat la faptul ca aceste fonduri au reusit sa capete o influenta atat de mare, incat pot prelua companii care au devenit un simbol pentru industria auto in general", a afirmat Colin Blaydon, director al Center for Private Equity and Entrepreneurship din cadrul Dartmouth Business School. "Pana in acest moment insa lucrurile nu par sa mearga deloc bine", a mai adaugat el.
Chrysler, care se afla intr-un proces de recuperare de pe urma separarii de partenerul sau german Daimler, a beneficiat de mai multe investitii din partea Cerberus, conducerea fondului afirmand ca este hotarata sa readuca compania pe linia de plutire, si estimand la acea vreme ca o investitie in valoare de 7,4 miliarde de dolari ar fi suficienta. Un purtator de cuvant al Cerberus Capital a declarat ca intentiile in ceea ce priveste evolutia Chrysler si GMAC nu s-au schimbat nici in prezent. "Nimeni nu este multumit de conditiile actuale de piata", a afirmat el. "Totusi, Cerberus este un investitor cu multa rabdare care nu incearca sa isi economiseasca timpul, asa ca perspectiva noastra este una pe termen lung in ceea ce priveste investitiile, iar fondurile sunt structurate in acord cu acest lucru".
Feinberg l-a angajat pe Robert Nardelli, fostul director executiv al Home Depot, pentru a reusi sa duca la capat planul de redresare a companiei Chrysler.
De la preluarea Chrysler de catre Cerberus, producatorul auto a incercat sa mai reduca din costuri. Chrysler a anuntat ca aproximativ 28.000 dintre angajatii sai isi vor pierde locurile de munca si a vandut active in valoare totala de 500 de milioane de dolari, luand in calcul chiar o posibila vanzare a diviziei sale de masini sport Dodge Viper.
Insa la fel ca si in cazul competitorilor sai mai mari, General Motors si Ford, analistii au ridicat semne de intrebare cu privire la abilitatea Chrysler de a trece peste declinul cu care se confrunta piata auto americana, iar economistii considera ca situatia va fi asemanatoare si in 2009. Cei trei producatori auto care isi au sediul in Detroit au fost grav afectati de vanzarile scazute in ceea ce priveste camionetele, masinile sport si vehiculele utilitare, fenomen determinat de cresterea pretului combustibililor.
Compania Chrysler, care ofera mai putine informatii financiare de la momentul in care a fost preluata de Cerberus, avea la sfarsitul lunii iunie lichiditati de 11,7 miliarde de dolari si castiguri brute de aproximativ 1,1 miliarde de dolari in prima jumatate a anului. Insa accesul destul de limitat la datele financiare face ca unii analisti sa fie relativ sceptici fata de starea financiara a companiei.
Si Cerberus Capital trebuie sa faca fata efectelor negative ale crizei imobiliare, care a cauzat pierderi enorme firmelor de servicii financiare. Residential Capital, una dintre cele mai importante companii de profil din Statele Unite, a oferit credite ipotecare cu un risc crescut, ele neputand fi preluate nici de Fannie Mae si Freddie Mac, gigantii ipotecari care aveau la randul lor probleme. Majoritatea imprumuturilor de acest tip nu mai pot fi restituite in prezent, deoarece preturile locuintelor au scazut, iar economia devine din ce in ce mai slabita.
Pe timpul verii, Residential Capital impreuna cu asociatii sai au recurs la crearea de obligatiuni in valoare de 14 miliarde de dolari pentru a-si mai reduce din datorii. Aceasta actiune si noile imprumuturi provenite din partea GMAC i-au oferit companiei ragazul necesar pentru a-si rezolva o parte din probleme, insa majoritatea analistilor considera ca nu este suficient pentru a ajuta Residential Capital sa se redreseze.
"Compania mai are ceva timp", considera Andrew Feltus, angajat la Pioneer Investments, care a mai adaugat ca "piata se afla insa impotriva lor".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO