Business Internaţional

Cele 300 de victime ale tragediei din Ucraina vor fi tot atâtea palme peste faţa statelor care i-au înarmat pe ruşi şi le-au protejat banii, în ciuda sancţiunilor americane

Aeronava civilă Boeing 777-200, de tipul celei prăbuşite în Ucraina, are o capacitate de transport de până la 440 de persoane, o rază de zbor de 14.300 de kilometri şi costă aproximativ 261,5 milioane de dolari.

Aeronava civilă Boeing 777-200, de tipul celei prăbuşite în Ucraina, are o capacitate de transport de până la 440 de persoane, o rază de zbor de 14.300 de kilometri şi costă aproximativ 261,5 milioane de dolari.

Autor: Bogdan Cojocaru

21.07.2014, 00:07 1666

Dacă se va dovedi că au fost ucişi de insurgenţi, aşa cum sugerează guvernul ucrainean, cei aproape 300 de pasageri ai aeronavei civile pră­buşite joi în Ucraina vor fi tot atâtea palme peste feţele statelor care şi-au pus propriile interese financiare în faţa nevoii de a bloca influenţa Rusiei din Ucraina insurgentă şi forţa rebelilor pro-ruşi.

Printre victime figurează britanici, nemţi şi, potrivit zvonurilor, francezi, cetăţeni ai unor state care fie au primit şi protejat averile ruşilor sancţionaţi de americani, fie au insistat ca afacerile lor cu Rusia să nu le fie afectate de aceste sancţiuni, fie chiar au livrat armament Rusiei chiar şi după ce aceasta a invadat Crimeea. 

Înainte de prăbuşirea aeronavei malaieziene Boeing 777 într-o regiune de la graniţa cu Rusia controlată de separatişti, guvernul premierului britanic David Cameron s-a opus impunerii de sancţiuni comerciale Rusiei şi oricărei măsuri care ar fi ştirbit reputaţia centrului financiar londonez ca loc sigur pentru ruşii care-şi protejează acolo averile.

Piaţa imobiliară londoneză creşte accelerat, în parte datorită banilor investiţi acolo de ruşii care încearcă astfel să-şi protejeze averile de sancţiunile americanilor.

Oligarhii ruşi, oamenii de afaceri şi oficiali de rang înalt au devenit unul dintre cele mai mari grupuri naţionale de cumpărători de active imobiliare londoneze de 10 milioane de lire sterline sau mai valoroase de atât, potrivit Financial Times. Aproximativ 2% din cum­părătorii locuinţelor de lux din Londra sunt ruşi. Suma medie cheltuită de ruşi pe locuinţa londoneză este de 4,5 mil. lire sterline.

Aceste persoane au devenit, de asemenea, clienţi importanţi ai industriei londoneze de management al averilor. În luna martie pe bursa de acţiuni de la Londra erau cotate 113 companii din Rusia sau din Comunitatea Statelor Independente.

Bateria de rachete sol-aer de tipul BUK, cu care se presupune că a fost doborâtă aeronava malaieziană, foloseşte tehnologie sovietică, are o rază de acţiune de peste 25 km, suficientă pentru a doborî aeronavele de linie, şi costă până la 85 mil. dolari. Preţul unei singure rachete este de 250.000 de dolari.

 

Cea mai scumpă locuinţă din Londra a fost cumpărată în urmă cu doi ani cu 120 de milioane de lire sterline de la un politician britanic de top de miliardarul rus Andrei Gonşarenko. Numele cumpărătorului a fost aflat abia anul acesta de o publicaţie britanică. Gonşarenko este un mogul al construcţiilor şi este un personaj care are la activ mai multe achiziţii deloc ieftine de proprietăţi londoneze.

Experţii imobiliari de la JLL estimează că fuga capitalului din Rusia se va înteţi în următorii ani, putând creşte de chiar patru ori.
 

Soldaţi ruşi instruiţi cu tehnică germană

Cât despre Germania, companiile de aici au făcut de asemenea lobby puternic pentru evitarea impunerii de sancţiuni comerciale Rusiei, argumentând că acestea ar pune în pericol mii de locuri de muncă.

Germania va fi dependentă de energia şi mai ales de gazele naturale ruseşti până când face am­biţioasa trecere de la energia nucleară la energia din surse regenerabile. Companiile germane îi asigură Rusiei tehnologie în schimbul energiei şi al unei forţe de muncă ieftine şi calificate.

Germania a ajutat Rusia şi pe frontul militar. În noiembrie 2011 cel mai mare producător german de tehnologie militară, Rheinmetall Defence, a semnat un contract de 398 milioane dolari cu Rusia pentru dezvoltarea „unui centru de antrenament de luptă pentru forţele terestre ruseşti“, aceasta după ce Rusia a invadat Georgia în 2008.

Cu centre  de antrenament ultramoderne de genul celui vândut de Rheinmetall Defence sunt dotate doar armatele statelor vestice cele mai dezvoltate tehnologic.

Echipamentul Rheinmetall simulează condiţii reale de luptă şi analizează performanţele trupelor şi ofiţerilor. Centrul din Rusia are capacitatea de a antrena până la 30.000 de soldaţi pe an. Afacerea germană a trezit în Polonia îngrijorări că livrarea de echi­pament militar modern în afara NATO şi a UE poate afecta interesele de securitate ale aliaţilor. Acordul cu Germania implică transfer substanţial de tehnologie, care ar putea fi reprodusă de ruşi. Prăbuşirea aeronavei malaeziene a ucis cel puţin nouă britanici şi patru nemţi.

Franţa, prin preşedintele Francois Hollande, a avut întotdeauna un ton conciliant în privinţa crizei ucrainene. Franţa a construit pentru Rusia două transportoare de asalt marin din clasa Mistral printr-un contract record de până la 1,6 miliarde dolari semnat în iunie 2011. O astfel de navă ultramodernă poate transporta 16 elicoptere, patru transportoare de debarcare, până la 70 de vehicule inclusiv 13 tancuri grele şi 450 de soldaţi. Nava poate fi folosită şi ca centru de comandă. Marinari ruşi se antrenează deja în Franţa pe navele Mistral, pe care le vor primi până la sfârşitul anului, notează EurActiv.

 

Lucruri de ştiut despre prăbuşirea aeronavei malaieziene în Ucraina

+ Săptămâna trecută a fost doborâtă o aeronavă de transport de marfă AN-26 a armatei ucrainene şi un avion de luptă Sukhoi SU-25. Pentru prăbuşirea acestuia din urmă armata ucraineană învinovăţeşte forţele aeriene militare ruseşti.

+ SUA au anunţat săptămâna trecută că separatiştii din Ucraina sunt aprovizionaţi cu armament greu din Rusia. Pentru doborârea aeronavei malaieziene ar fi fost nevoie de armament sofisticat.

+ Ministerul ucrainean de interne susţine că rebelii au plasat o baterie de rachete sol-aer lângă graniţa cu Rusia şi au folosit-o pentru a doborî ceea ce ei credeau că este o aeronavă de transport de marfă lângă locul unde s-a prăbuşit avionul malaiezian. Rebelii şi-au asumat responsabilitatea pentru prăbuşirea unui avion în acea regiune.

+ The Wall Street citează surse din spionajul american care spun că aeronava malaieziană s-a prăbuşit în urma impactului cu o rachetă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO