Business Internaţional

Cel mai renumit lant de cafenele din SUA da afara 12.000 de angajati

03.07.2008, 16:47 51

Anuntul cu privire la inchiderea cafenelelor si disponibilizari semnalizeaza faptul ca gigantul din sectorul cafenelelor, cu sediul in Seattle, continua sa inregistreze vanzari slabe in conditiile in care preturile ridicate la benzina si alte presiuni exercitate asupra cheltuielilor consumatorilor ii determina pe americani sa cheltuiasca mai putin pe produse care nu sunt de baza, scrie cotidianul The Wall Street Journal.
Miscarea indica in acelasi timp problemele serioase cu care se confrunta piata specialitatilor de cafea chiar intr-o perioada in care companii importante, cum ar fi gigantul fast-food McDonald's, incep sa investeasca in ea.
Starbucks a anuntat ca cele 500 de cafenele pe care urmeaza sa le inchida, dar si alte 100 pe care a anuntat la inceputul anului ca intentioneaza sa le inchida vor inceta sa functioneze in acest an sau la inceputul anului viitor.
Compania a anuntat in acelasi timp ca va elimina pana la 12.000 de locuri de munca full-time sau part-time avand legatura cu magazinele care vor fi inchise. O parte din angajati vor primi locuri de munca la alte cafenele. Starbucks a anuntat ca avea 172.000 de angajati la sfarsitul anului trecut, cele mai recente date disponibile.
Starbucks nu a precizat care din cele aproximativ 11.000 de cafenele pe care le detine in Statele Unite vor fi inchise, insa, conform oficialilor companiei, cafenelele vizate provin de pe toate pietele importante din Statele Unite. Aproximativ 70% din acestea sunt deschise din toamna anului 2005, conform companiei.
Angajatii vor afla daca locatia in care lucreaza va fi inchisa pana la mijlocul acestei luni.
Anuntul Starbucks reprezinta o veste negativa pentru dezvoltatorii de spatii comerciale care se bazau pe renumele companiei pentru a atrage noi chiriasi. Starbucks a aratat ca printre locatiile care vor fi inchise se numara cele care nu sunt profitabile in prezent sau care nu sunt asteptate sa aiba randamente bune pentru companie.
In ultimul an fiscal, Starbucks a deschis aproximativ 2.500 de noi locatii pe plan global, sau aproximativ sapte locatii pe zi. Obiectivul acestei expansiuni rapide a fost impulsionarea cresterii vanzarilor si atragerea clientilor dinspre unele cafenele foarte aglomerate.
Expansiunea agresiva s-a bazat si pe o serie de cercetari realizate de companie, cercetari ce au indicat faptul ca uneori oamenii nu sunt dispusi sa traverseze strada pentru a cumpara o ceasca de cafea.
Totusi, densitatea cafenelelor Starbucks in locuri ca New York si alte orase mari a transformat lantul intr-o simbol de ubicuitate, generand numeroase glume.
Anul trecut, cand vanzarile Starbucks au inceput sa scada, a devenit clar faptul ca expansiunea companiei ii canibaliza vanzarile intr-o masura ce punea in pericol succesul lantului si ducea in acelasi timp la o scadere a calitatii serviciilor in locatiile existente.
Inchiderile de cafenele vor "elimina presiunea exercitata asupra unora din cafenelele" situate in aceeasi zona, a declarat Pete Bocian, director financiar in cadrul companiei.
Starbucks intampina dificultati in a atrage clienti pe fondul reducerii cheltuielilor consumatorilor si al unei concurente sporite venite din partea altor lanturi de cafenele si restaurante.
Presedintele companiei Howard Schultz a preluat pozitia de director executiv in luna ianuarie in scopul redresarii companiei, ale carei actiuni au pierdut jumatate din valoare in anul anterior. Totusi, actiunile nu si-au reluat cresterea inca.
In mai, Trian Fund Management al investitorului Nelson Peltz a anuntat ca a preluat o participatie in cadrul lantului, exercitand presiune asupra lui Schultz in sensul imbunatatirii rezultatelor.
In urmatorul an fiscal, care incepe in septembrie, compania va deschide mai putin de 200 de locatii proprii in Statele Unite, fata de cele 250 pe care intentionase sa le deschida anterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO