Business Internaţional

Cea mai noua si profitabila marfa de export a Chinei: companiile internationale

21.03.2008, 15:44 75

De ani buni, chinezii au incercat sa faca averi in strainatate, punand bazele asa-numitelor orasele chinezesti, cu propriile lor restaurante si magazine, scrie International Herald Tribune.
Acum companiile chineze se extind la nivel global, alimentate de o economie si o piata de desfacere in continua crestere si incurajate de un guvern comunist cu o mentalitate capitalista.
Tot mai multe fabrici chinezesti de asamblare a autoturismelor rasar in America Latina. Aparitia unui nou centru comercial promite o viata mai buna locuitorilor unui mic orasel suedez. Un distribuitor de piese auto este interesat de achizitii pe piata americana. O noua fabrica de asamblat televizoare isi deschide portile in Africa de Sud. O companie castiga licitatiile de constructie a retelelor de comunicatii din regiunea Golfului. Ce au toate aceste companii in comun? Provin din China.
La fel cum companiile japoneze si-au pus amprenta asupra mediului de afaceri din Statele Unite, la fel este de asteptat ca si companiile chineze sa influenteze modul in care occidentalii isi desfasoara afacerile, aducand o noua abordare inovatoare, competitiva.
"Nu ne consideram doar niste pionieri veniti din China pentru a face afaceri in alte state", a declarat Sean Chen, care la doar 26 de ani supervizeaza constructia unei uzine electrice in valoare de peste 100 de milioane de dolari in sud-estul Statelor Unite. "Ne consideram cu adevarat niste exploratori", a incheiat Chen.
Chen, impreuna cu logodnica sa, Joy, s-au mutat din Shanghai in Atlanta in urma cu cativa ani, pentru a pune bazele unei afaceri, alaturi de tatal lui Sean, care detine o companie de constructii, General Protecht Group. Atat Sean, cat si tatal acestuia au considerat stabilirea in Statele Unite, un adevarat experiment social, prin care cei doi incearca sa imbine mentalitatea chineza cu stilul de viata american.
"Vreau sa devin la fel de eficient si de operativ ca un angajat american, insa sa pastrez acea solidaritate specifica angajatilor din companiile chineze", a declarat Chen. "Vreau sa imbin stilul capitalist cu cel socialist si sa scot doar ce-i mai bun" a incheiat el.
Cu toate acestea, companiile chineze continua sa fie slab reprezentate pe pietele externe, insa in ultima perioada se observa o accentuare a prezentei companiilor din China in strainatate.
In perioada 1996 - 2005, companiile chineze au investit peste 30 de miliarde de dolari (19,10 miliarde de euro) in dezvoltarea companiilor din strainatate, 10 miliarde de dolari fiind investite numai in perioada 2004-2005, a declarat Usha Haley, analist business international din cadrul Universitatii New Haven. Compania chineza IT&C Lenovo a fost unul din principalii actori pe piata internationala, dupa ce a anuntat ca intentioneaza achizitionarea diviziei PC a IBM pentru suma de peste 1,75 miliarde de dolari (1,11 miliarde de euro).
Numarul investitiilor chineze in Statele Unite si Canada se ridica acum la 3.500, comparativ cu nivelul de 1.500 inregistrat cu cinci ani in urma, estimeaza Ping Deng, profesor al Universitatii Maryville. Printre primele companii interesate de investitiile in strainatate s-au aratat mari companii detinute in continuare de catre stat.
"Valoarea investitiilor totale pe piata din Statele Unite este cuprinsa undeva intre 4 si 7 miliarde de dolari", a adaugat Ping. In Europa, investitiile venite din partea companiilor chineze se ridica la peste 563 de milioane de dolari (358 de milioane de euro), potrivit statisticilor firmei de consultanta Dealogic.
Intr-un raport al bancii Mellon din New York, anul trecut 29 de companii chineze au optat sa se listeze pe bursa americana, numarul depasindu-l pe cel inregistrat in ultimii trei ani.
Numarul vizelor acordate cetatenilor chinezi care ocupa functii de conducere in randul companiilor din Statele Unite aproape ca s-a dublat in perioada 2004-2007, atingand nivelul de 2.043 de vize acordate. Potrivit Departamentului de Stat, in acest an numarul vizelor acordate s-ar putea dubla.
Companiile chineze nu se orienteaza numai spre deschiderea de filiale pe plan local, in afara Chinei, ci sunt preocupate si de comercializarea de produse pe piata sub propriul brand.
Acest lucru ar putea duce la inasprirea concurentei intre companiile locale si cele nou-venite. Printre cele mai vulnerabile companii s-ar putea dovedi producatorii de televizoare, DVD playere, echipamente medicale si chiar si producatorii de automobile, a declarat Peter Williamson, profesor de management international al Universitatii Cambridge.
In cadrul Salonului Auto de la Detroit, un SUV fabricat in China, cu un nivel ridicat de echipare, care include si interiorul de piele, costa doar 14.000 de dolari, cu 50% mai putin decat masinile similare fabricate in Statele Unite. Producatorul chinez a anuntat ca astfel de masini vor fi disponibile pe piata americana, incepand cu anul viitor, in noua state americane.
Companiile chineze au avantajul fortei de munca relativ bine calificata si ieftina. Si daca cu timpul isi vor imbunatati si calitatea serviciilor si produselor oferite, impactul acestora pe pietele occidentale ar putea fi devastator.
"Profiturile companiilor concurente ar putea fi serios afectate de evolutia companiilor chineze", a declarat Williamson. "Este metoda clasica de a concura cu o alta companie, pentru ca stii ca nu poate ramane pasiva la imbunatatirea calitatii produselor tale", a continuat el.
O eventuala asemenea evolutie a companiilor chineze aminteste de cea a producatorilor auto japonezi care practic a fortat producatorii autohtoni de pe piata americana sa-si imbunatateasca calitatea produselor, spre exemplu, introducerea sistemului de aer conditionat si a geamurilor actionate electric in pachetul standard.
Spre deosebire de companiile japoneze, care la inceputul anilor '80 erau considerate o mare amenintare pentru companiile americane, cele chineze sunt incurajate sa-si dezvolte operatiunile in unele state ale SUA, precum Michigan, California, Illinois sau Georgia.
Cu toate acestea, companiile chineze nu au acces la toate pietele inca.
Congresmanii americani s-au ingrijit ca acestea sa se axeze pe domeniile principale. Chiar si asa, oficialii americani s-au aratat ingrijorati in urma achizitiilor din 2005, cand companii din China au cumparat grupul energetic Unocal, precum si compania IT 3Com, valoarea tranzactiei ridicandu-se la aproximativ 2,2 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro).
In schimb, in Suedia, companiile chineze, au trebuit sa faca fata presiunilor venite din partea sindicatelor si din sectorul media, planurile acestora pentru constructia unui proiect hotelier in oraselul Kalmar fiind intarziate.
"China se dezvolta extrem de rapid, ritmul de lucru este unul foarte intens, iar companiile nu-si planifica foarte bine activitatea pe termen lung", a declarat Angie Qian, managerul de proiect. "In Suedia totul dureaza mai mult decat ne asteptam", a incheiat el.
Proiectul hotelier, dezvoltat pe amplasamentul unei foste fabrici de ciocolata, se ridica la o valoare de peste 160 de milioane de dolari si ar putea duce la revitalizarea economiei in aceasta regiune a Suediei, aceasta aflandu-se la ora actuala intr-un declin economic dupa ce Volvo si Bombardier Transportation au fost nevoite sa-si sisteze operatiunile.
Proiectul imobiliar de la Kalmar nu este singurul de acest gen dezvoltat de catre companiile imobiliare din China, proiecte asemanatoare luand nastere si in Dubai, Europa de Est, Italia, Marea Britanie si Rusia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO