Business Internaţional

Ce au facut companiile turce ca sa atraga investitorii straini

12.09.2007, 16:34 19

Agenda incarcata a lui Guler Sabanci arata ca tot mai multi straini vor sa faca investitii in Turcia. Anul trecut, presedintele executiv in varsta de 52 de ani al Sabanci Holding, unul din cele mai mari conglomerate din Turcia, a incheiat afacere dupa afacere cu investitorii dornici sa obtina profit din economia in crestere a Turciei, scrie The Wall Street Journal.
Sabanci a incheiat tranzactii cu Citigroup din Statele Unite, Verbund din Austria sau Aviva din Marea Britanie, obtinand castiguri de peste 3,5 miliarde de dolari (2,5 miliarde de euro).
Aceste semnale nu atentioneaza numai cu privire la interesul din ce in ce mai mare al investitorilor straini pentru mediul economic turcesc, ci reflecta si modul in care companiile turcesti inteleg sa "faca afaceri", modul in care s-au transformat acestea, devenind mai profesioniste, mai eficiente si mai transparente.
Calitatea rapoartelor financiare ale companiilor turcesti s-a schimbat datorita cresterii in 2003 a standardelor de evaluare a unei companii si introducerii in 2005 a normelor internationale referitoare la raportarile financiare, potrivit studiului publicat la inceputul acestui an de catre agentia de rating Standard & Poor.
Asemenea initiative reflecta un cerc vicios in sectorul de afaceri din Turcia. Cu cat creste numarul de investitii straine in tara, cu atat creste si numarul de companii care acorda o atentie mai mare propriului sistem de management.
Acest lucru determina, la randul lui, cresterea numarului de investitii straine.
Este stiut si dovedit faptul ca si companiile turcesti sunt din ce in ce mai nerabdatoare. Cu doi ani in urma, atunci cand numarul investitiilor straine abia incepuse sa creasca dupa criza financiara din 2001, Sabanci Holding si-a dezvoltat primul plan de afaceri, care "a marcat inceputul managementului strategic in compania noastra", a declarat Sabanci.
"Acest lucru inseamna o noua abordare manageriala intr-o lume noua, cu un sistem de management responsabil, transparent, inovativ si creativ", a mai spus el.
Nu cu mult timp in urma, in ciuda potentialului ridicat de crestere economica, Turcia depunea eforturi imense pentru a atrage investitorii straini in tara. Intre 1980 si 2003, investitiile straine din Turcia se ridicau la 19 miliarde de dolari (13 miliarde de euro). Chiar si mai recent, in 2004, investitiile straine directe nu depaseau 2,88 miliarde de dolari (2,08 miliarde de euro), conform datelor furnizate de Banca Centrala a Turciei.
Insa in ultimii doi ani acestea au crescut intr-un ritm remarcabil. In 2005 au ajuns la 9,8 miliarde de dolari (7,08 miliarde de euro), iar in 2006 au atins suma record de 20,1 miliarde de dolari (14,5 miliarde de euro). In prima jumatate a anului, investitiile straine se ridica la 11 miliarde de dolari (7,9 miliarde de euro).
Aceste investitii, la care se adauga si contributia semnificativa a investitorilor in conducerea propriu-zisa a companiilor turcesti, au avut un rol important pentru imbunatatirea sistemul de management in cadrul companiilor turcesti.
"Daca luam in considerare criza financiara din 2001 si trend-ul privatizarilor din ultimii zece ani, multe companii turcesti si-au imbunatatit in mod vizibil practicile manageriale", spune Bulent Akgul, director la Fitch Ratings. "Cauza principala a acestei imbunatatiri este extinderea si integrarea pe piata internationala", a mai spus el.
Spre exemplu, Turkish Airlines are acum in comitetul de conducere un reprezentant din partea fondului Templeton Asset Management, grup care a investit 4 miliarde de dolari (2,8 miliarde de euro) pe piata din Turcia. Cu doi ani in urma, gigantul telecom Turkcell a inclus doi straini in comitetul de evaluare si conducere a companiei.
Influenta strainilor este doar unul din factorii care au participat la transformarea companiilor turcesti. Un alt factor a fost concentrarea atentiei asupra managementului.
Dogan Group se afla de doi ani intr-un proces de restructurare. Grupul si-a indreptat atentia spre doua sectoare diferite - media si energie, care aduc in prezent 95% din veniturile grupului, iesind astfel de pe piata serviciilor financiare.
In 2005, grupul a vandut Disbank grupului belgian Fortis in schimbul a 880 de milioane de euro (1,2 miliarde de dolari) si si-a retras actiunile dintr-o subsidiara de asigurari. Cei de la Dogan au declarat ca sunt pregatiti sa-si vanda actiunile detinute in companii mai putin semnificative pe piata.
Koc Holding este de asemenea o companie in schimbare. Daca odata era o companie de familie, acum s-a transformat intr-un imperiu de 7 miliarde de dolari care se afla intr-o continua expansiune, prezent pe piete diferite, de la turism la pasta de tomate.
Koc isi va concentra atentia pe patru mari sectoare - bunuri durabile, auto, energie si finante - conform noului plan strategic, a declarat presedintele executiv Bulent Bulgurlu.
Compania i-a contactat recent pe cei de la banca de investitii americana J.P. Morgan pentru a-i ajuta sa vanda din pachetul de actiuni detinut la una din cele mai cunoscute subsidiare, gigantul din retail Migros Turk TAS.
Odata cu transformarile din mediul de afaceri turcesc, companiile de dimensiuni mici au obtinut diferite facilitati. Pot contracta credite mai usor, fapt care le stimuleaza pentru continuarea procesului de transformare.
"Emiterea de obligatiuni pe piata locala sau internationala asigura inca un impuls pentru imbunatatirea practicilor manageriale din interiorul companiilor", a spus Akgul. "Acest lucru se datoreaza cerintelor pe care companiile listate la bursa trebuie sa le implineasca, ceea ce va creste transparenta afacerii respective", a mai adaugat el.
Patru companii turcesti de dimensiuni mici si medii emit obligatiuni pe piata internationala din 2005, castigurile acestora ajungand la aproape 569 de milioane de euro (786 de milioane de dolari), potrivit unui raport publicat de Fitch Ratings.
Intre timp, guvernul turc a facut presiuni pentru a eficientiza si a creste transparenta sistemului de management in companii, propunand schimbarea codului comercial, lucru asupra caruia comunitatea de afaceri turceasca insista de mult timp. Propunerea legislativa este preconizata sa primeasca votul Parlamentului la sfarsitul acestui an, fie la inceputul anului viitor.
Scopul este cresterea transparentei in ceea ce priveste dezvaluirile legate de activitatea companiei, de structura de conducere a acesteia si de modul in care sunt organizate grupurile care includ mai multe companii.
In acelasi timp, autoritatile din Turcia a luat masuri de natura legislativa pentru cresterea transparentei si pe piata bursiera. Acestia au introdus in 2003 principiile managementului corporatist, care pot fi aplicate de companiile listate la bursa care provin atat din sectorul public, cat si din sectorul privat.
Acelasi board a cerut companiilor sa includa in raportul anual o sectiune separata cu analiza masurii in care aceste principii au fost conforme sau nu cu sistemul de management corporatist.
In ciuda progresului inregistrat cu privire la transparenta legata de dezvaluirea informatiilor si a structurilor de conducere, companiile turcesti inca se confrunta cu probleme de credibilitate. "Calitatea comitetului de conducere si a tranzactiilor reprezinta in continuare provocari pentru companiile turcesti", au declarat reprezentantii Fitch Ratings.
Aducerea strainilor in comitetul de conducere al unei companii nu le garanteaza neaparat independenta, declara experti din domeniu.
"Aducerea de profesionisti din afara companiei va imbunatati relativ sistemul de management, deoarece in ceea ce priveste luarea deciziilor, cei care au ultimul cuvant sunt tot reprezentantii familiei care detine compania", a spus Melsa Ararat, profesor de management la Universitatea Sabanci si director al Forumului Managerilor din Turcia.
Directorii executivi din Turcia nu au siguranta jobului lor, deoarece "nu exista o piata dezvoltata pentru manageri", a mai adaugat Ararat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO