Business Internaţional

CE atacă taxa cu care Ungaria stoarce de bani presa, iar Budapesta critică strategia anticriză a UE

Premierul maghiar Viktor Orban. AFP/Mediafax Foto

Premierul maghiar Viktor Orban. AFP/Mediafax Foto

Autor: Daniela Stoican

16.06.2014, 00:06 919

Conflictul politic dintre premierul maghiar Viktor Orban şi UE a revenit în prim-plan după adoptarea de către parlamentul ungar a unei taxe pe veniturile din publicitate ale companiilor de media care trezeşte Comisiei Europene temeri că va limita „libertatea presei”, dar promovată de guvern ca mod de a forţa sectorul media privat, foarte profitabil, să împartă cu cel public povara aducerii de venituri la buget. 

CE a anunţat că analizează noua lege, despre care Orban spune că „face dreptate”, dar nu a ajuns încă la o concluzie clară. Ryan Heath, purtătorul de cuvânt al comisarului european pentru Agendă Digitală Neelie Kroes, a spus că există „multe tipuri de acţiuni guvernamentale care stârnesc temeri privind libertatea media şi în acest context se poate spune că CE este îngrijorată cu privire la efectele acestei taxe asupra libertăţii media”.

Tot în conflictul dintre Ungaria şi UE, comisarul european pentru afaceri sociale, maghiarul Laszlo Andor, a atacat strategia Uniunii de combatere a crizei economice, afirmând că „politicile de austeritate au agravat de multe ori criza”.

Comisia Europeană a avut în ultimii ani mai multe conflicte cu guvernul populist al premierului Orban, exprimându-şi îngrijorarea privind o serie de taxe speciale pe care guvernul maghiar le-a introdus începând cu anul 2010 în mai multe sectoare de servicii dominate de companii străine. Impozitele au avut la început caracter temporar, dar între timp au fost permanentizate.

Orban a declarat că majorarea taxelor pe care le plătesc companiile va permite reducerea taxelor pe veniturile angajaţilor. Deşi acest lucru sună bine pentru cetăţenii obişnuiţi, companiile împovărate cel mai mult cu taxe şi-ar putea transfera costurile mai mari în preţurile finale către clienţi, sau ar putea chiar părăsi piaţa.

Taxă pe publicitate va afecta toate companiile private de media din Ungaria, fie ele maghiare sau străine, de la ziare şi reviste până la televiziuni şi radiouri. Orban consideră că taxa „nu este o necesitate, ci face dreptate” şi a apărat-o spunând că guvernul intenţionează să strângă între nouă miliarde de forinţi (29,3 milioane euro) şi 10 miliarde de forinţi (32,5 milioane euro) dintr-un sector „de dimensiuni mari şi cu un profit mare”.

Singura companie care va trebui să plătească nivelul maxim al taxei, de 40% din veniturile din publicitate, este cea mai mare televiziune independentă din Ungaria, RTL Klub, deţinută de grupul german Bertelsmann.

Postul RTL Klub, cu cel mai mare număr de telespectatori din Ungaria, transmite ocazional reportaje critice la adresa guvernului, scrie Budapest Business Journal. RTL Klub apreciază că „introducerea acestei taxe nu este decât o tentativă agresivă a guvernului de a submina cea mai mare companie media din ţară, care şi-a demonstrat independenţa faţă de partidele politice şi faţă de guvern în ultimii 17 ani”.

În acelaşi timp, un amendament la lege oferă o scutire fiscală principalului competitor al RTL Klub, postul de televiziune TV2, văzut în general ca fiind mai prietenos cu partidul de guvernământ Fidesz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO