Însă o altă problemă s-ar putea să aducă necazuri mai mari – Brexitul. Şocul ieşirii Marii Britanii din UE îi face pe producătorii auto germani să tremure, scrie Handelsblatt. Marea Britanie nu este doar cea mai mare piaţă pentru exporturile lor. Anul trecut, britanicii au cheltuit 22 de miliarde de euro pe mai mult de 800.000 de BMW-uri, Mercedesuri, Volkswagenuri şi alte mărci nemţeşti. Mai grav, Marea Britanie este o verigă esenţială în complexul lanţ de aprovizionare al producătorilor germani de automobile. Constructorii şi furnizorii lor germani au peste 100 de fabrici în Marea Britanie. Legături atât de strânse nu mai există între niciuna din industriile auto europene. Toate aceste investiţii au fost făcute pornind de la premisa că Marea Britanie este parte din piaţa comună a UE, în care bunurile circulă rapid şi liber, fără tarife, fără controale vamale sau declaraţii de vamă. Acum a apărut posibilitatea reală ca Marea Britanie să-şi piardă accesul la piaţa continentală şi aceea ca ţările continentale să piardă accesul la piaţa britanică.
De aceea, producătorii auto lucrează febril la un plan B. Analiştii din industria auto şi-au redus deja estimările privind vânzările de maşini nemţeşti în Marea Britanie, mai ales pentru că o depreciere a lirei cu 10% în raport cu euro după Brexit înseamnă că maşinile germane vor fi mai scumpe pentru britanici. Dacă sunt ridicate din nou bariere comerciale, schimbările vor fi mult mai dureroase. BMW, care fabrică legendarul Mini la fabrica sa din Oxford pentru a-l livra pe continent, ar putea fi nevoit să mute producţia la o uzină din Olanda. Opel ar putea asambla mai multe maşini Astra la fabrica din Gliwice, Polonia, în loc de Liverpool.
Mai aproape de centrele de producţie vor fi nevoiţi să se mute şi furnizorii cu fabricile lor.
Din cauza Brexitului, companii germane precum producători farma şi bănci anticipează pierderi. Deutsche Bank, care-şi face aproape o cincime din afaceri la Londra, şi-a văzut acţiunile prăbuşindu-se la cel mai redus nivel din ultimii 30 de ani după votul pentru Brexit.
„Brexitul reprezintă o veste proastă pentru economia Germaniei“, spune Erik Schweitzer, preşedintele Camerei Germane de Industrie şi Comerţ. Pe baza unui sondaj realizat în rândul companiilor nemţeşti, organizaţia estimează o reducere cu 1% a exporturilor germane către Marea Britanie anul acesta şi cu 5% în 2017. Numerele nu sunt neglijabile. Dacă economia germană nu găseşte un mod de a compensa pentru aceste exporturi pierdute, declinul din 2017 va avea un impact negativ de 0,2% asupra economiei Germaniei.
Însă adevărata ameninţare pentru bine unsa maşinărie de export germană nu vine doar de la Brexit. Pericolul vine de la ce urmează. Într-o eră a incertitudinii şi populismului, ideea că ţările îşi pot ridica în jurul lor ziduri de apărare pentru a se proteja de efectele globalizării este vehiculată din ce în ce mai des.
Alegerea britanicilor de a divorţa de UE a avut la bază teama de graniţe deschise şi nemulţumirea pierzătorilor, a celor neprivilegiaţi, faţă de ordinea economică dominantă.