Business Internaţional

Carrefour se lupta sa obtina discounturi mai mari pentru francezi

09.12.2005, 19:53 14

Preturile practicate de hypermarketurile franceze risca sa creasca pe parcursul anului viitor, din cauza furnizorilor care isi scumpesc produsele.

In conditiile in care negocierile intre marile magazine de tip discount si furnizorii acestora sunt pe cale sa inceapa, conditiile tarifare propuse de producatori sunt mult prea ridicate, in opinia conducatorilor hypermarketurilor, relateaza Le Monde.

"Cresterile tarifare impuse de producatori in Franta sunt cuprinse intre 4% si 6%. Insa, in cazul celor mai cautate produse de pe piata, aceste majorari sunt de doua cifre (in euro)", a declarat Jose-Luis Duran, noul presedinte al Carrefour, succesorul lui Daniel Bernard. Marile marci, precum Nestle, Gillette sau Danone au impus distribuitorilor majorari tarifare cuprinse intre 10% si 20% pentru produsele "populare", asa cum sunt Actimel, iaurturile Bio sau produsele consumate la micul-dejun.

In celelalte tari europene situatia este, totusi, usor diferita. "In Spania si Italia, am constatat cresteri tarifare de 1%, iar in Belgia si Grecia intre 2% si 2,5%.

Insa motivele acestor majorari (inflatia, pretul foarte ridicat al petrolului si al materiilor prime) nu difera prea mult de la o tara la alta, subliniaza Duran, aflat la conducerea celui mai mare centru de distributie din Europa.

Tratamentul special aplicat Frantei in privinta costurilor tarifare se datoreaza faptului ca legea Dutreil referitoare la relatiile comerciale intre distribuitori si producatori este pe punctul de a fi publicata. Obiectivul acestei legi, ce urmeaza a fi pusa in aplicare incepand cu 1 ianuarie 2006, este acela de stimula o scadere a preturilor. "Meritul legii Dutreil este acela ca a stabilit un acord cu cele doua parti in scopul scaderii preturilor. Problema este ca a lasat producatorilor libertatea de fixa unilateral propriile tarife", explica patronul Carrefour.

Probabilitatea ca patronul de la Carrefour sa accepte majorarile tarifare impuse de Nestle, Gillette sau Danone sunt cu atat mai limitate cu cat grupul traverseaza, in acest moment, o perioada dificila in Franta.

Al doilea retailer din lume, Carrefour si-a confirmat recent intentia de a reduce 20% din efectivele sediilor si ale structurilor centralizate din Franta, conform unor informatii publicate.

Proiectul va fi pus in aplicare incepand cu primul trimestru al anului 2006 si se va extinde pe perioada urmatorilor doi ani, conform conducerii Carrefour. Reprezentantii companiei franceze au precizat ca este vorba doar de o reorganizare interna datorata concurentei din ce in ce mai acerbe cu care se confrunta in ultima perioada. Scopul acestei reorganizari este acela de a-si pastra competitivitatea pe piata. Grupul de distributie, care are in jur de 130.000 de angajati in Franta, are in vedere reducerea a 1.700 de locuri de munca pana la sfarsitul lui 2007. Reprezentantii sai nu au dat, in schimb, nici un fel de informatii cu privire la repartitia acestor disponibilizari in cadrul celor 79 de magazine pe care le detine pe teritoriul francez.

Pentru a recupera terenul pierdut prin scaderea preturilor din magazinele sale, Carrefour a investit, in 2005, aproximativ 350 de milioane de euro. Insa scaderea preturilor i-a costat scump in termeni de rentabilitate. Rezultatul operational al marcii de distributie a inregistrat in Franta o scadere de 13% in primul semestru al acestui an. O evolutie similara a rezultatului operational va putea fi remarcata, conform conducerii Carrefour, si in al doilea semestru al 2005.

"Este foarte dificil sa ne mentinem strategia de preturi competitive in fata furnizorilor care practica aceste cresteri tarifare semnificative. Insa nu ne putem juca cu puterea de cumparare a francezilor. Asa ca nu ne vom schimba politica in ceea ce priveste preturile", a concluzionat Duran.

Singura problema ar fi aceea ca nici furnizorii Carrefour nu sunt in cea mai buna forma. Rezultatele grupurilor din domeniul agroalimentar si al igienei din Franta se anunta mediocre. Mai mult, nici in 2004 acestea nu au fost extraordinare. Astfel, singura lor speranta este aceea de a impune cresteri tarifare puternice in anul ce urmeaza.

Carrefour nu este insa singurul distribuitor aflat in aceasta situatie. Vanzarile retailerilor europeni au inregistrat un record pentru ultimele trei luni in noiembrie, dupa ce supermarketurile si magazinele au operat reduceri de preturi pentru a atrage consumatorii.

Companii precum Carrefour sau Benetton, producatorul de haine numarul unu din Italia, au redus preturile pentru a castiga consumatorii ingrijorati de pierderea locului de munca si de cresterea pretului combustibililor.

"Discounturile si promotiile sunt singurele arme de care dispun retailerii in acest moment", crede Thomas Maly, care are un depozit langa Dortmund, Germania.

In Marea Britanie, vanzarile retailerilor au crescut pentru prima data in ultimele 8 luni datorita vremii reci care a impulsionat cererea pentru haine.

Pe fondul unei rate a inflatiei care se apropie de recordul de trei ani si in conditiile unei rate duble a somajului in Europa fata de SUA, consumatorii sunt prudenti cu privire la cumparaturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO