Business Internaţional

Carlos Ghosn, CEO al Renault-Nissan: Nu toti producatorii auto vor face fata noilor conditii de pe piata

04.02.2008, 14:16 23

Acum aproape zece ani, Carlos Ghosn era omul care salva Nissan Motors de la colaps, transformand compania auto intr-unul dintre cei mai profitabili producatori de masini, scrie cotidianul The Wall Street Journal Europe.
Astazi, Ghosn, in varsta de 54 de ani, ocupa functia de CEO atat la Nissan, cat si la Renault, oferind o perspectiva complexa asupra viitorului industriei auto.
Evolutia slaba a pietei americane, rapiditatea cu care se dezvolta economiile emergente si schimbarea de mentalitate a consumatorilor, care in loc de masini cu consum mare de carburanti isi doresc acum masini ecologice, pun producatorii auto intr-o situatie delicata.
Grupul Renault-Nissan (care detine in Romania producatorul Dacia) a anuntat o serie de planuri ambitioase pentru construirea unor vehicule electrice. De asemenea, Nissan a anuntat o colaborare cu Chrysler pentru producerea unei masini din clasa compacta care va fi comercializata in America de Sud.
Nascut in Brazilia din parinti libanezi, educat in Franta si fluent in sase limbi, Ghosn isi petrece timpul intre sediul Nissan din Tokio si birourile Renault din Paris.
In ceea ce priveste situatia din Statele Unite, Renault-Nissan se afla in dificultate de mai bine de patru ani, nu numai din punct de vedere al numarului de unitati vandute, ci si al numarului de segmente ale pietei pe care este prezenta compania. Consumatorii si-au mutat atentia de la furgonete, dube, in general masini cu consum ridicat de carburant sau cele din gama de lux la autovehicule mai mici si mai eficiente din punct de vedere al consumului. Cum profiturile in industria auto sunt in scadere ca urmare a reorientarii clientilor, trecerea la productie de vehicule mai mici este un pas important.
"Prin urmare, ai parte de o dubla lovitura: din punct de vedere al vanzarilor, dar si din punct de vedere al tipurilor de masini vandute. Este un impact dublu asupra majoritatii producatorilor de masini in ceea ce priveste profitul", a declarat Ghosn. Cei mai afectati de schimbarea trendului sunt cele mai mari trei companii producatoare de autovehicule din Statele Unite, General Motors, Ford si Chrysler.
Una din cele mai importante intrebari in acest moment este cat de mult vor mai rezista cei trei mari producatori auto sub presiunea pietei si ce se va intampla in perioada imediat urmatoare?
"Pe o piata atat de competitiva si in asemenea conditii grele, este clar ca nu toti producatorii vor rezista", a declarat Ghosn.
Conform managerului de la Renault, cota de piata a celor trei mari producatori este in plina scadere, mai ales odata ce grupurile internationale, cum este Tata Motors, isi continua expansiunea, iar companiile europene pot oricand sa cumpere o parte, un brand sau o divizie a producatorilor americani datorita devalorizarii dolarului in raport cu euro.
"Uitati-va la Tata Motors, acum cumpara Jaguar si Land Rover. Sincer, nu stiu daca dupa aceasta perioada va mai exista o industrie auto americana. Tot ce pot sa va spun este ca peisajul va fi cu totul altul decat in prezent". In ceea ce priveste piata auto internationala, Ghosn afirma ca in afara de Japonia, Europa de Vest si Statele Unite, industria auto este infloritoare.
"In 2007, piata auto din Rusia a inregistrat o crestere de 30%, China, 20%, India, 20%, Brazilia, Argentina si tarile din America de Sud au inregistrat o crestere de 25%. Nu se pune problema unui colaps al intregii industrii auto. Daca ai o expunere favorabila in aceste tari aflate in plina dezvoltare, te vei descurca de minune. Ceea ce se pierde intr-o tara sau parte a lumii se poate compensa prin succese si dezvoltare in alta", a mai spus Ghosn.
Cu toate acestea, managerul de la Renault-Nissan nu neaga ca declinul din Statele Unite va afecta si celelalte piete. "China, in loc sa continue sa creasca cu 25%, va atinge, probabil numai 10%, Rusia nu se va mai dezvolta cu 30% pe an, ci numai cu 15%. O crestere redusa, dar totusi o crestere." Planurile de viitor ale celor doi mari producatori auto, Renault si Nissan, includ construirea unui model care sa rivalizeze cu Nano, masina de 2.500 de dolari (1.700 de euro) a grupului Tata. Deoarece este imposibil ca designerii si inginerii francezi sau japonezi sa poata oferi o solutie viabila la preturi atat de reduse, Ghosn a decis sa apeleze tot la indieni. O solutie ar fi un joint-venture cu producatorul indian de scutere Bajaj Auto, care, dupa spusele lui Ghosn, ar fi incantati sa evolueze de la autovehicule pe trei roti la automobile.
"Pentru ei, construirea de automobile inseamna un pas inainte, inseamna high-end. Fiind obisnuiti sa produca vehicule cu preturi de 1.000-1.200 de dolari, preturile scazute nu vor fi o problema", a declarat Ghosn.
In ceea ce priveste modelul electric al Nissan Renault, acesta va fi unul normal, obisnuit, de patru locuri, dar exista oricand posibilitatea optarii pentru o varianta mai usoara, de doua locuri.
Cererea de autovehicule electrice a crescut enorm in ultimii ani, ceea ce inseamna ca piata de desfacere pentru astfel de proiecte de viitor este foarte mare.
Managerul a mai declarat ca nu este multumit de variantele de baterii existente in acest moment pentru autoturismele electrice si ca vor crea un nou tip de baterie auto in interiorul aliantei Nissan - Renault - NEC Corporation.
"Nissan - Renault - NEC lucreaza impreuna la un model de baterie pe baza de litiu-ion, care ne va permite sa atingem performantele necesare. Odata cu noua baterie, masina va fi acceptabila pentru consumatori din punct de vedere al timpului necesar pentru incarcare, autonomiei, tonajului si pretului. Noi credem ca suntem solutia cea mai potrivita pentru comercializarea la scara larga a masinilor electrice."
In legatura cu noile reglementari referitoare la reducerea consumului de carburanti cu pana la 50% in urmatorii 15 ani, Ghosn afirma ca puterea de decizie se afla in mainile consumatorilor.
"Nu conteaza daca noi contestam relevanta reducerii consumului de carburanti ca factor de combatere a incalzirii globale. Daca consumatorii ne cer masini prietenoase cu mediul, noi nu avem altceva de facut decat sa le livram astfel de masini."
Ghosn este de parere ca alianta dintre Nissan si Renault este atat de longeviva in comparatie cu alte concerne care au pierdut in lupta cu timpul, deoarece fiecare companie, respectiv marca si-a pastrat autonomia.
"Acesta este un parteneriat, nu o achizitie. Vom continua sa dezvoltam cele doua companii intr-un mod cat mai autonom", a declarat el.
Cum munca lui nu este deloc usoara, avand in vedere drumurile intre cele doua sedii ale companiilor, Ghosn declara ca cel mai important element este o strategie clara si oameni de incredere, pentru ca nu este loc nicaieri pentru o bresa in ceea ce priveste organizarea. "Prioritatile trebuie sa fie foarte clare pentru ca oamenii sa ia usor decizii, chiar daca tu nu esti acolo sa-i supraveghezi constant. In acest fel, esti sunat numai cand apare o problema", a declarat managerul.
Fiind singurul CEO care manageriaza doua companii distincte aflate pe doua continente diferite, Ghosn declara ca nu va ramane director la ambele companii pentru totdeauna. "Cred ca este bine pentru o anumita perioada, dar apoi vine momentul sa alegi un nou sistem, cu doi directori executivi pentru companii si un consiliu director pentru alianta", a declarat Ghosn.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO