Business Internaţional

Capitalismul nordic ar putea repune economia mondiala pe picioare, crede presedintele Nokia

30.03.2009, 00:00 35
In ciuda faptului ca este presedintele a doua dintre cele mai mari companii ale Europei si conduce un grup al celor mai importanti industrialisti ai continentului, Jorma Ollila nu este un nume foarte cunoscut. Acest lucru se potriveste cu stilul operational al finlandezului,58 ani, care este presedinte atat al Nokia, cea mai mare companie de telefoane mobile din lume, cat si al Royal Dutch Shell, cel mai mare grup petrolier european. Aceste posturi sunt non-executive.
El a intalnit-o pe Angela Merkel, cancelarul german, in rolul sau de conducator al European Roundtable of Industrialists, o organizatie care reuneste 50 dintre cei mai importanti directori executivi sau presedinti de companii de pe continent. 
Mascand nivelul influentei pe care Ollila o are in prezent, stilul sau modest contrasteaza clar cu realizarile sale. Succesul inregistrat de Ollila in cei 15 ani ca director executiv al Nokia, perioada in care a transformat un conglomerat industrial cu probleme intr-o companie de renume la nivel international in domeniul telefoanelor mobile, i-a determinat pe adolescentii britanici sa-l voteze drept cel mai creativ ganditor al timpurilor moderne in cadrul unui studiu realizat cu cinci ani in urma de Design Council din Marea Britanie.
Un manager profund analitic, lui Ollila ii place sa gandeasca lucrurile in profunzime.
Ollila admite ca Europa s-a descurcat bine in timpul crizei pana in acest moment, sustinand insa ca principalul test al unitatii nu a venit inca. In lipsa unei abordari comune, Ollila se teme pentru competitivitatea Europei. Acesta ii indeamna pe liderii europeni sa uite de reglementare si sa incerce sa salveze lumea de o "recesiune prelungita si profunda", ale carei sanse sunt reale, dar totusi sub 50%. Ollila avertizeaza in acelasi timp in legatura cu posibilitatea izbucnirii unor proteste sociale dinspre tarile mai mici ale Uniunii Europene. "Este responsabilitatea noastra sa cladim un sistem cu o anumita stabilitate pentru oameni".
Ollila se concentreaza asupra aspectelor sociale ale afacerilor. Intr-adevar, Ollila sustine ca este mai presus de orice un "people manager". De exemplu, desi Nokia inregistra probleme in momentul in care a preluat pozitia de director executiv in cadrul companiei in 1992, acesta a avut totusi timp sa stabileasca valori legate de modul in care grupul ar trebui sa se comporte, sa-si trateze angajatii si sa abordeze conflictele interne. Ollila sustine ca managementul trebuie sa ia o astfel de sarcina in serios, in loc de a o transforma intr-o "anexa la raportul anual". Ca CEO, acesta a simtit ca rolul sau este sa-i "implice pe toti, sa creeze un sens de urgenta".
Ollila a fost ajutat la inceput de faptul ca nimeni nu se astepta la multe lucruri. "In primii doi ani am putut lucra fara ca cineva sa se astepte la altceva decat la a supravietui in cel mai bun caz". Vorbeste cu placere de perioada in care a facut parte dintr-o echipa cu o medie de varsta de 40 de ani care a redresat Nokia.
Preocuparea pentru ceea ce numeste "rolul uman" mai presus de alte lucruri ca strategia si abilitatile se reflecta in ardoarea cu care isi exprima entuziasmul privitor la abordarea nordica fata de afaceri si cand critica concentrarea unor companii exclusiv pe valoarea pentru actionari. "Actuala criza va duce la o schimbare de abordare in lumea corporatista. Nu este vorba numai de profitabilitatea pe termen scurt, mediu sau lung, ci si despre anumite valori si despre modul cum relationezi cu actionarii".
Valorile nu sunt singurul aspect nordic pe care Ollila crede ca lumea ar trebui sa-l adopte. Acesta argumenteaza ca tipul nordic de capitalism, deschis fata de globalizare, dar protejand in acelasi timp oamenii de aspectele negative ale acesteia si oferind fiecaruia o buna educatie, ofera raspunsurile de care este nevoie. "Trebuie sa ne gandim la solidaritatea sociala", adauga acesta.
Acesta recomanda in acelasi timp modul in care au reactionat regiunea nordica si companii ca Nokia la ultimul declin sever inregistrat la inceputul anilor '90, amintind ca politicienii si-au unit fortele, nu a existat protectionism, iar companiile s-au restructurat profund, neavand alternativa.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO